Personlig bilde

W.J King perkusjonshagle, hvilke hetter? (Hagle)

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, tirsdag 20. januar 2015, kl. 17:51 (1126 dager siden) @ jrr50
redigert av jrr50, tirsdag 20. januar 2015, kl. 18:21

Da har jeg vert ute og prøve skutt perkusjons hagla for første gang og det ble forsåvidt en suksess.
Var jo litt nervøs siden det var min første gang der eg aleine skulle lade og måle ut og skyte med perkusjon,her skutt med det før men andre har lada og målt ut ladningen.
Kjøpte meg en pose med 500 :Ballistc Products, sine Fiber cushion wads cal 12,1/2"tjukke.
og tilsvarende overshoot wads( top shillinger) i papp fra Trond Alvestad.

Brukte rørene jeg kjøpte på nettbuktikken og laga meg 10 ladninger fra 55grains fffg (vekt, men stemte meget godt mot volum)til 65grains fffg.
Og brukte de andre 10 og målte ut tilsvarende volum med hagl og noen med 75 grain volum med hagl( gamle blyhagl nr6 fra svartkrutt patroner jeg hadde (som var blitt våte og ødelagt mens de har lagt lagra i uthuset i mange år.
Brukte de gamle Remington 33 hettene jeg hadde og de er bra de ser jeg,men har så få igjen(nå er bestillingen på 2000 rws 1075 og 1000 rws 1075+ iallefall, lagt av til meg så de kommer når jeg får betalt dem"litt harde økonomiske tider,
Har en "skyte bane" en times gange til skogs her uta for døra,godt og bo på landet:yes: ,så jeg gikk til fjells i 14-15 tida idag
og rigga meg opp med papp plate for og se sprede mønster osv har jo skutt mye med patron hagler og har gjort dette endel ganger før.
Skjøt 6 skudd idag og må si det er jo mye mer likt patron hagle enn jeg trodde(kun lade prosessen som er annerledes,men mer hyggelig og ,man føler seg nermere skogen ,børsa og det hele og så greit hvis man vil justere ladning/hagl osv,dette var gøy.:rifle:
Men en ting som skjedde som var ikke helt som det skulle,den ene hanen slo opp igjen i halvspenn omtrent annen hver gang og den brukte hetta var vekk...tar gjerne imot råd om hvordan best løse dette,er jo klart at fjæra må strammes men gode ideer så man slipper kjøpe ny fjær for jeg tror de er dyre
men det er en tanke svakere fjær på den ene hanen(den som blåser i halvspenn,ca andre hver gang) kjenner jeg når jeg spenner hanene opp,men ikke veldig slapp,men lite grann,fyrer hver gang.
Den andre var helt som den skulle.
Og ho hadde ikke verst mønster på plata heller,men de første med 55g hagl var litt mellomrom(for lite hagl,for da jeg heiv i 65/70grain volum med hagl(og 65 med fffg) så det meget greit ut)skal vere liten den fuglen som lurer seg forbi der..
Så her det skal jaktes tiur og orrfugl med perkusjons hagle på "gammel måten" til høsten det er banna bein...og at det er like god sjans og få noe da tror jeg absolutt,for har mang en gang hasta med og lade etter bom skudd og etter en 50-100m ser man det flyr opp ennå en fugl der man da nettopp har vert. nå tar det tid og lade ,så nå trenger bare fuglen og vente med og fly opp til gamla er lada,så har jeg han ...Kansje,,,for jeg kan ikke gå og lade denne samtidig,det er jo så omstendelig men koselig også. men det blir liksom et annet tempo merker jeg og hyggeligere også.:ok:
legger ved noen egen fotografier"SELFIES" oh jes,dette ga mer smak.
så kom gjerne med komentarer det er slik jeg lærer,og dette er sikkert masse om dette jeg ikke har peiling på ennå,så ros og ris ønskes,og kritikk motaes med takk:ok:
[image][image]
min private skyte bane ca 20 meter men det er sikker bakgrunn det kan ingen ta meg på.:yes:
[image]
og her følger noen bilder av papp plata og sprede mønstrene:[image]
bildet over er med 55 grain fffg og 55grain volum nr 6 hagl,blir rett og slett for få hagl,eller?
her er med 65fffg og 70-75 med hagl men litt lavt treff.
[image]
og sist 65 med fffg og 60-65 med hagl[image]
er noen "slengere "ser jeg men det er vel sylinder løp uten trang boring,men sprer kansje ikke like jevnt som rb hagla,er det noe tips for og rette på det?

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Hele tråden:

RSS på tråd