Personlig bilde

Prosjekt stifttenningshagle (Hagle)

av jæger justnæs @, Kristiansand, mandag 16. februar 2015, kl. 17:10 (1099 dager siden) @ AndersG

Kan jo oppdatere tråden med kvikkfiks-løsninga mi:
Tor en neve messinghylser, en bit gummislange fra Biltema og noen stifter i høvelig diameter. Gummislangen kappet i passe lengder og presset på plass. Prøvde å borre med passe vinkel. Klipte en vinge av ei RWS 1081 musketthette (fire vinger). Sida uten vinge bakover, den som pekte fremover brukte jeg som håndtak og satte inn hetta med ei nebbtang. De to andre vingene passet tålig stramt inn i hullet. Så sette ned en stift i hetta som låser det hele. Fungerer OK og vil klare noen omladninger. Brukte hylser med berdanhetter og omtrent halvparten tente og løsnet. Jada, jeg burde gjenget opp og loddet inn en skrue eller noe sånt lurt ;-)
Uansett, her kommer en liten bildeserie for å vise konseptet:

[image]
Delte en Fiocchi-hylse for å ta noen mål

[image]
De fleste pinfirehaglene har en liten utsparing for kraven da patronene nesten er uten krave/rand. Her filer jeg ned diameteren litt

[image]
Original og modifisert hylse

[image]
Slangen fra Biltema, har den ikke for hånden så bildet er den beste beskrivelsen jeg kan gi. Lekte med litt med 1075-hetter i starten men gikk over til musketthetter

[image]
Første musketthettetest med nedbrettede sidevinger og avklipt mot bunn

[image]
Hetter fra forsøk, bra tenning i begge piper

[image]

[image]

[image]
Og sånn blei det. Ikke bra men godt nok for en snekker

--
Best når det smeller!

Hele tråden:

RSS på tråd