Lage eget hylster (Utstyr og tilbehør)

av atkleiv, tirsdag 17. november 2015, kl. 13:54 (794 dager siden) @ atkleiv

Da er jeg ferdig med første egenlagde hylster (krysstrekk). Ble helt OK . Jeg har laget en oppskrift på fremgangsmåte, mest for min egen del så jeg husker. Legger den inn her så andre kanskje kan dra nytte av den :-).

1. Skjær ut hylster og trim kanter, skjær til loops.

2. Tooling. Lag mønster og merker på læret:
-Fukt læret med vann. Spray, svamp eller fille. 2-3 omganger rett etter hverandre.
-La det tørke nesten helt inn.
-Mens læret er litt fuktig, legg lær på hard overflate og bruk klubbe og verktøy til mønster. Vær forsiktig, da alle skarpe ting kan lage merke i læret.
- La det tørke i 12 timer.

3. Farg læret med runde (for eksempel med Fiebings Oil Dye), langsgående og tversgående bevegelser med en «dauber». Trenges 2 lag, kan det andre laget (evt en annen fargenyanse) påføres når første lag er trukket inn, ca. 30 minutter.
La tørke i 12-24 timer.

4. Olje eller smøre hylster, kun små mengder, en fingertipp. Lærfett Gold er bra. La tørke 12 timer.

5. Forming av lær til våpen. Dypp lær i vannkar/under kran i ca 30 sekunder. 1 kork salmiakk pr 5 l vann hvis stivere lær ønskes.
- Putt hylster i loops
- Pakk våpen i cellofan, og plasser i hylster. Bra hvis det er litt trangt. La våpen ligg ei en liten stund. Form læret etter våpen i ønsket grad.
- Flat ut baklæret (med loops i).
- La det tørke litt..
- Ta våpen ute av hylster og legg hylster i ovn, 70 grader varmluft i 10-15 min. Ta ut.
- Putt våpenet tilbake i hylster en stund.
- Fjern våpen, la hylster tørke 12-24 timer.

6. Etterbehandling hvis ønskelig, fett/voks/ Evt la være.

Sikkert mange andre måter å gjøre dette på, men dette virket for meg.
[image]

Hele tråden:

RSS på tråd