Personlig bilde

Marinens musketter og kammerladningsgeværer (Våpensamling)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 9. februar 2016, kl. 15:16 (707 dager siden) @ Tinytim

I søartilleriets manual fra 1866 sies det at pistolene har en pipelengde på 5" (13 cm), kolben er omtrent lik revolvernes, mens låsen er som beskrevet for tappgeværene, men bare mindre i dimensjonene. Når det gjelder låsen mener de sannsynligvis selve låsfunksjonen, ikke utseendet. Ladestokken er festet til pipens underside ved munningen. Det er nok post- og marinepistolen de beskriver her, altså den nyeste de har fra 1848. 1883-oversikten har nok tatt med hele beholdningen av gammelt og nytt.

Når det gjelder tappgeværer, så sier samme manual at de er to-bånds og oppriflede eldre glattløpede geværer. Skjeftet er beskrevet å ha samme form som kammerladningsgeværene med to små messingplater som sideblikk. Jeg antar at dette er Modell 1843 som senere ble riflet og forsynt med tapp. Jeg gjetter på at dette skjedde etter 1851 siden det var da Hæren approberte sine tappgeværer.

Ladestokkens midterste del var av stål for å gjøre den robust, mens endene var av jern for å ikke skade løpet. Den ene enden hadde gjenger til krasseren, mens andre ende hadde uthulning som passet til spissprosjektilet. De glattløpede hadde flat tupp på ladestokken. Disse opplysningene kan kanskje løse noe av det ble etterlyst i denne tråden: Tapprifle for Marinen, men nå er det vel ikke alt som var like logisk med marinevåpnene.

Ble noen av disse Modell 1769-muskettene riflet og forsynt med tapp?

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Hele tråden:

RSS på tråd