Ukjent tennkloss på jegerrifle (Våpensamling)

av JanS, torsdag 31. mars 2016, kl. 22:44 (656 dager siden) @ FrankWS

Så langt så har vi ikke sett detaljbilder av antatt CJ stempel og manglende bajonetthylse/rester på løp. Derfor bør man være forsiktig med konklusjon angående stempel etc. Med histories detaljfoto av nummer ble min antakelse om lavt nummer på marinejegerrifla bekreftet, den har hatt nummer 16 som flintlås M/1821 men omstemplet til 29 da den ble perkusjonert. Hvem i marinen har så brukt denne? Etter mitt første innlegg begynte tankeprosessen ut fra at rifla måtte være laget i et begrensa opplag til et viktig formål. Vi vet at sjøkrigsskolen i Stavern ble opprettet i 1817 og kadettene her ble utstyrt med marinehuggert M/1818 laget på Kongsberg, men umerka. Etter som jeg husker så ble det nevnt at 20 stk. ble laget. Dette passer godt til nummeret på marineflintrifla nr. 16. Men perkusjonsomgjøringsnummeret 29 kan antyde at sjøkrigsskulen fikk levert flere etter som studentantallet økte. Antallet elever per år fra 1817 og til 1836-41 kom kanskje opp i over 30 stk. Ut fra Tronds informasjon om at av de 800 produserte M/1821 så ble hele 500 underkjent. Jeg tror ikke marinen kjøpte/ble tildelt sekunda vare, tvert i mot, de skulle nok ha det beste til et satningsområde under oppbygging. Fikk marinen de første 20-30 M/1821 riflene ut fra , overnevnte 16 og 29, hæren de neste påfølgende rifler eller var marinens nummerrekke adskilt fra hærens? Hærens M/1821 finnes det flere av og en studie av eksisterende nummer kan kanskje gi svar.

Hele tråden:

RSS på tråd