Norsk reperasjonsmodell?.,mix av svensk og dansk? (Identifisering)

av JanS, fredag 24. mars 2017, kl. 20:43 (298 dager siden) @ munnlader

Acillev oppgir at løpet er 19,3 mm som viser at det er 12 lødig og har tilhørt et infanterigevær som er produsert før 1740. Så her har bygdesmeden blandet flere "modeller" for å få laget jaktmunnladeren. Jeg skiver i hermetegn siden han ikke ser ut til å anerkjenne det gode arbeidet utført av Skaar/Nielsen i 1960 årboka. Jeg antar at det må være av uvitenhet når han hevder at nummer 1,2 og 3 i årboka er av samme modell og at de alle kan være produsert det samme året. Grunnen er at det i danske kilder er ingen modeller ca. 1748, 1750 og 1755 og viser til Årums/Sægrovs døllebajonettbok fra 1983 som skriver at det 22 okt. 1746 ble approbert et 14 lødig infanterigevær med bajonett som med modikafisjoner ble produsert ved Kronborg i 38065 eksemplarer i perioden 1746-1765. Jeg ser ingen motsetninger mellom Skaar/Nielsen "modellene ca 1748, 1750 og 1755" og "med modikafisjoner" fra bajonettboka. I denne forbindelse kan nevnes at jeg tipset om manglende døllebajonettbeskrivelse og at registreringen til boka startet i min samling.
Til forskjell fra Danmark er vi så heldige at vi for det meste mottok utrangerte våpenmodeller derfra og har dermed et ypperlig materiale til å beskrive dem og beskrive tidligere modeller/typer/forskjellige våpen alt etter hva man vil kalle dem. Uheligvis har mye ukjent blitt/blir ødelagt av våre nymotens våpensmeder som vil lage sine nye modeller ut fra konverterte militære våpen til jakt (tilbakeført som det så fint heter). Nielsen kunne ikke ta med alle detaljer bak modellene 1748-1755, men han skriver sakset:"For geværer laget før 1769 kjenner man ikke modellbetegnelsen, men de ble sannsyligvis laget etter fastsatt prøve gokjent av kongen. Det norske infanteri ved linjen 1750-1788 var bevæpnet med 14 lødige geværer. Man kjenner i dag 3 slike modeller, alle levert fra Kronborg og beskrevet som nr. 1-3 i katalogen. Modellene fra 1748 og 1750 har delvis piper og lås fra tyske fabrikker. Modellen fra 1755 har alle deler fra danske børsemakerveksteder. Geværene er pent utført selv om dimensjonene som nevnt kan variere. Den 4. sept. 1756 ble 1000 stk nye 14 lødige flinter sendt fra København til Fredikstad arsenal. Disse skulle ligge i arsenalet og ikke utleveres uten nærmere ordre. Mulig dette er ca. 1755 modellen med bedre kvalitet. I 1780-årene ble linjen bevæpnet med 16 lødige og de 14 lødige ble overført til landevernet. I 1767 kom bestemmelser om vekt og dimensjoner." Jeg har snart i 40 år brukt Årbokas modellbeskrivelser og har så langt ikke funnet problemer med at de gamle er best!

Hele tråden:

RSS på tråd