Et M1860 kammerladerprosjekt (Kammerlader)

av anvil, søndag 10. september 2017, kl. 23:24 (9 dager siden)

For et par år siden kom en venn med kolben m/underbeslaget til en skytterlagsmodell. Alt av stål var rustent, men jeg jo min forforsyreblanding, der at ble lagt for noen timer. [image]
Tanken meldte seg om det kunne være mulig å samle manglende deler slik at jeg endte opp med en skytbar M1860? Det kunne synes krevende å samle sammen såpass mange deler, der det viktigste jo var kasse, kammerstykke og pipe. I skytbart resultat som mål la jeg nok at pipa måtte være førsteklasses innvendig, om det skulle bli ordentlig.
Jeg annonserte etter de sentrale delene, kunne eventuelt stille Jarman-deler i bytte. Ingen reaksjoner, bortsett fra at et par ville kjøpe Jarman-delene mine!
For et drøyt halvår siden besøkte jeg Ivar på Toten for å dokumentere noen sjeldne kammerladermodeller han har. Og det skulle vise seg å være et meget nyttig besøk med tanke på 1860-prosjektet. Se hva jeg kom hjem med fra Toten:
[image]
Gode venner er godt å ha, det viste seg at Magne fra Porsgrunn hadde registrert mine søk etter deler. For et par måneder siden dukket det opp svært viktige deler for prosjektet:[image]
Pipa var for lang lund, kammerstykket var noe modifisert på undersida, men ellers helt fint. Det var spennende å prøve kammerstykket i kassa fra Toten: [image],
[image], [image]
Heldigvis var kammerstykket noen tideler for langt, så jeg fikk ikke lukket det. Men det finnes jo både fres og dreiebenk her, så da ble kammerstykket satt i benken for avretting i front og kassa ble frest de resterende tideler på anslagsflaten for kammer. [image]
Etter dette tok jeg for meg pipa. Da måtte jo pipestubben som satt i kassa bores ut. Her tok jeg opprettingen nøye, siden kammerstykket må sentrere med pipa [image]. Pipa ble kappet til riktig lengde og dreid ned i bakenden. Heldigvis var pipa fra en lang 1860, jeg trengte jo ei kortere for å passe til det korte undertreet. Pipa fra Porsgrunn er helt som ny innvendig! Derimot var det noe gravrust utvendig. Jeg pusset den da like godt ren. Det gjenstår myklodding av pipe til kasse.[image][image][image]
Nå var jeg virkelig i gang, dette var morsomt og ser bra ut!
Men så var det den 2-delte stokken som måtte skjøtes. Men å ha slik flaks, framtreet fra Toten var såpass mye lengre enn det som var borte på kolbedelen at det lå til rette for fingerskjøting! Og jeg har en passende skivefres for å lage slik skjøt, men det krevde litt fintenking slik at skjøten kunne bli minst mulig synlig. Det også gikk bra![image][image][image]
Jeg kan leve med at fingerskjøten er godt synlig på undersida, men synes det ble bra sett fra sidene!
Gjenstående arbeider er først og fremst tilpasning av svans-stykket til kassa. Der må gjengehull i svans-stykket plugges og bores/gjenges på nytt sentrert til hullene på siden av kassa. Og så må jeg få på et framsikte, og jeg bør også sette på bajonettfeste.
Jeg har vel en utfordring når det gjelder overflatebehandlingen av stålet, vil det være mulig å skaffe det nødvendige for å få den opprinnelige sjokolade-brunfargen? Jeg kan jo bare ikke ødelegge hele børsa ved å blånere den!
Så da er spørsmålet til alle der ute som har gjennomført den gode, gamle bruneringen:
Er det mulig å skaffe slike kjemikalier i dag, og i tilfelle hvor fra?
Jeg er svært takknemlig for hjelp!

Hele tråden:

RSS på tråd