Et M1860 kammerladerprosjekt (Kammerlader)

av anvil, mandag 11. september 2017, kl. 08:32 (93 dager siden) @ runastav

Jo takk, endelig får jeg meg en modell jeg har ønsket meg i snart 30 år! Har "lett" etter kort M1860 siden jeg fikk min korte 1860 Lund i hus. Den er original med randtenning, så den har ikke vært på skytebanen i min tid.
Nå ser jeg fram til å skyte med 4''' kammerlader. Magne har støpetang som han har lånt meg, så da kan jeg snart forberede og lage papirpatroner. Kula veier ca. 17 gram, og er "innhul" i bakenden. Den måler 12 mm. i diameter og "detter" inn i kammeret med innvendig 6-kant på ca 12,2 mm. Pipa måler ca 11,6 mm. Her skal jeg tilpasse antall papirlag slik at kula lett presses inn i kammeret. Regner med å redusere ladningen noe i forhold til hva jeg bruker i 4''' metallpatron.

Ellers: Jeg glemte å ta med 2 bilder i går, greit å vise de forskjellige trinn i prosessen:
[image]
Her ser dere utboringen i kassa for pipa. Der boret jeg opp til samme diameter som var for "tetningspartiet" for kammerstykket, som akkurat går inn, med tydelige aksielle riper på kammerets tetningsdiameter. Og jeg traff svært godt i forhold til opprinnelig diameter i bakkant! For noen operasjoner lønner det seg med gode forberedelser -.
[image]
Viser også fresing for fingerskjøten. I dette tilfellet passet det bra at jeg kun tar ett spor i hvert kutt, noe som ga meg muligheten til å plassere "fingrene" uten at sidene ble frest, og da lite synlig fra sidene.
Da håper jeg å rapportere videre etter hvert, men det tar nok litt tid da det er andre saker som venter.

Hele tråden:

RSS på tråd