Et M1860 kammerladerprosjekt (Kammerlader)

av anvil, tirsdag 12. september 2017, kl. 11:15 (7 dager siden) @ jæger justnæs

Takk til alle som har gitt kommentarer, godt å få bekreftet et det en gjør holder mål! Det som gjenstår mekanisk burde gå greit, utfordringene blir vel innenfor kjemien! Takk til Øyvind og Reldor for tilsendte oppskrifter. De inneholder alle kjemikalier som kan bli vanskelig å skaffe seg, eller kanskje umulig.
Det finnes bruneringsvæsker i handel i USA, eksempelvis "Plum Brown" fra Birchwood. Men når en går inn på en nettbutikk der dette er lagerført, så kommer det raskt opp at salg utenom USA ikke er mulig. Men jeg har fått et tilbud fra Vestlandet der en kar har en rest av "Plum Brown", får jeg ikke dette til på annen måte så har jeg den resten som siste utvei! Fint å registrere at hjelpere stiller opp!
I en dansk beskrivelse av gamle bruneringsmetoder som Reldor sendte meg, går det fram at det også er mulig å brunere ved hjelp av jernklorid oppløst i vann. Og faktisk har Reldor akkurat nå bestilt jernklorid, for dette ville han prøve! Så da får vi sikkert en rapport derfra før eller siden.
Her er prosjektilene fra Porsgrunn-tanga, diameter er ca 12,1 mm. og vekt ca 17 g. [image]

Hele tråden:

RSS på tråd