Personlig bilde

Kammerladerens kulebane (Kammerlader)

av qualibra @, tirsdag 12. september 2017, kl. 10:33 (67 dager siden) @ Øyvind F.

Hei .

Det er ikke hver dag jeg er innom her lenger, på grunn av andre ting som opptar hele meg for tida .
Jeg - om det skulle interessere noen - kjøpt et gammalt hus, som krever alle resurser jeg har og mer til .
Bil med firehjulstrekk for å komma opp bakken hit måtte jeg kjøpe også .

Tilværelsen var kanskje enklere før da jeg leide husrom, men nå betaler jeg til meg sjøl,
og det er i grunnen poenget .

Har man ikke midler til å kjøpe børser og krutt, så faller i alle fall mitt fokus vekk fra det jeg ikke har råd til .
Da har jeg forklart meg .

Nok om det .

- For å kommentere kammerladerens kulebane, så var min erfaring med orginale sikter, at om jeg valgte et siktepunkt i underkant av pappen - altså selve skiva på 100 meter, så havnet treffpunktet nær eller i midten .
Ladningen jeg brukte, var sammen med kopien av 1855 spisskula på ca 95 grains Wano P .

Jeg snakker nå både om den lange og den korte utgaven, da jeg ikke husker om det var noen særlig forskjell på de to typene hva kulebane/siktelinje angår.

Ellers har jeg brukt en annen kuletype, som ikke stemmer helt overens med dette oppsettet, på grunn av høyere kulevekt . (Lyman .69" Miniekule med flat kulebase med vekt på ca 53 gram).

Denne kula har en mye høyere bane enn 1855 kula, men den oppfører seg utrolig stabilt på 100 meter .

Nå kan andre fortelle litt om sine erfaringer rundt dette tema .:-)

--
qualibra

Hele tråden:

RSS på tråd