Verdi M184X/55, variant av kammerlader (Våpensamling)

av JanS, mandag 4. desember 2017, kl. 21:02 (44 dager siden) @ valkyrien

Så langt har jeg ikke fått noen støtte for min prisvurdering av at de vanligste kammerladerne er mye for dyre i forhold til produksjonsantallet. Det kan være forskjellige grunner til det, men jeg antar at de som har svart må vel anses som selgere. På Blomqvist nettauksjon 30.11 ble det solgt en marinekammerlader, to konverterte/avkorta kammerladere og en M/1849/55 kammerlader som støtter min prisvurdering generelt, selv om det er sistnevnte vi diskuterer/skal diskutere nå. Sistnevnte hadde også nummerlik døllebajonett med lærbalg med festehempe og den ble solgt med salær like over 10000,-. Tar vi bort salæret så har vi prisen på det private marked, altså like over 8-tusen. Med nummerlik bajonett har vi også hørt om fantasipriser og fantasikrav fra selgere. Men for ikke å ta for hardt i så setter jeg nummerlik døllebajonett med balg i 3-tusen og da er vi nede i 5-tusen for solgte M/1849/55! Kammerladeren hadde mer enn 70% av originalbruneringen, ja jeg vil tippe ca 95%, ingen gravrust, men med lett overflaterust over det hele, samt uttørket treverk, som viser ingen vedlikehold de siste 50-100 år. Med pussing/oljing av stål og treverk vil nok denne framstå i det øvre skikt med en kjøpspris på rundt 5000! .

Hele tråden:

RSS på tråd