M1818 kongsberg flintlås pistol, 200 års jubileum (Våpensamling)

av valkyrien, fredag 12. januar 2018, kl. 12:45 (10 dager siden) @ JanS

Det kunne vert en interessant våpenhistorisk tråd å følge med på men nå leser jeg den av helt annen interesse.
Men tilbake til pistolen. Jeg liker den. Jeg har utover at jeg ikke eier den ikke noen negativt å bemerke om pistolen..

Hvis det skulle være noe i JanS påstand ang glødeskall og mindre diameter så er det jo rart at stempla er så tydelige. De skulle jo vert gløda/ rusta vekk eller minimum vert utydelige. Hvis påstanden om svindel og venstre pistol skulle holde stikk har vi jo gjennsveist tennhull og feli spor i svansskrue som indikatorer. Hvis så ikke er tilfelle, vil JanS da trekke sine alvorlige påstander?

Jeg trodde og som andre har skrevet at 1818 pistolene ikke var høyre/ venstre pistoler men hvis annet er tilfelle så ok.

Jeg har lenge tenkt å legge ut en Kongsberg kammerlader på forumet. Det er en original 2 bånds uombygd militær m 1860 kammerlader med 1860 skarpskyttersikte. Dette er et svært sjeldent våpen og burde for de fleste vert av vennligsinnet interesse.
Men det har jeg pga feks JanS hang til slakt ikke orka. Her vil jeg raskt få høre om alt som er feil. Den har stokk i flammebjørk , er datert men desverre ikke nummerert. Tar ikke sjangsen på at våpen og eier blir stående i den digitale gapestokken !!

Hele tråden:

RSS på tråd