Norske svartkruttmitraljøser (Våpensamling)

av festus @, søndag 23. januar 2011, kl. 20:03 (2491 dager siden)

Jeg leste Øivinds utmerkede artikkel om hurtigskytende svartkruttvåpen med stor interesse, men savnet omtale om de norskbrukte mitraljøsene. Nok en gang er det Marinemuseet i Horten som er min kilde, der står det nemlig tre svært fascinerende våpen: to av Winborg og Palmcrantz' mitraljøser, og i tillegg Løitnant Sparres mitraljøse. Teknisk sett er det nok riktigere å kalle dem hurtigskytende repetergeværer, da ett og ett løp avfyres separat, som på gatlingen. Forskjellen er at på alle disse våpnene ligger pipene horisontalt på rekke, og de avfyres ved å dra en spak bakover, og lades ved å dytte den fram igjen. Alle har mating fra toppen.

Om konstruktørene vet jeg lite, men i heftet "Sjøforsvarets museum, Horten" av kommandørkaptein T.K.Olafsen (Oscar Eriksen og sønners forlag, Horten, år ukjent) står det følgende om våpnene:
"Winborg og Palinkrantz (i utstillingen står det Palmcrantz, og jeg tror det er det riktige) 25 mm. mitraljøse på stativ med 4 løp. Innført i vår marine i 1876." Utstillingen supplerer følgende: Den ble bare benyttet til prøve, og kom ikke til videre benyttelse i Marinen.

"Winborg og Palinkrantz mitraljøse med stativ. Kaliber 12 mmm. Den har ti løp og brukte samme ammunisjon som Krag-Pettersen geværet. Brukt ombord i vår marine før 1876." Utstillingen supplerer følgende: Mitraljøsen var i bruk på våre monitorer og på kanonbåten Sleipner.

"Admiral Sparres 12 mm. mitraljøse på landstigningsaffutasje." Utstillingen supplerer følgende: seksløpet, 12 mm. mitraljøse konstruert ca. 1880. Eksperiment som ikke kom i operativ bruk. (Dessuten benevnes den her Løitnant Sparres mitraljøse, så han steg nok i gradene etter at han designet denne.):-)

[image]

W&P 25 mm.

[image]

The business end...

[image]

[image]

Avtrekksspaken

[image]

P&W 12mm.

[image]

Go ahead- make my day!...:-D

[image]

Magasinet

[image]

Fra skytterens ståsted

[image]

Løitnant Sparres mitraljøse

[image]

[image]

Mekanismen
Jeg mener denne hadde patronene i en stålplate med rader av hull i, som gled ned ett og ett hakk, men det kan hende jeg husker feil.

Jeg har også en videosnutt av mekanismen i funksjon, dersom det er av interesse, men da må noen forklare meg hvordan jeg legger den ved...:confused:

Håper dette var av interesse for noen!

Hele tråden:

RSS på tråd