Personlig bilde

Noen tips for kjøp av hanehagle? (Hagle)

av Daniel T, Bergen, fredag 25. mai 2012, kl. 09:17 (2026 dager siden)

Hei.
Med bestått jegerprøven og mye lyst på småviltjakt og leirdueskyting, tenker jeg mye om å kjøpe en hanehagle. Jeg har jo allerede en Brown Bess, som jeg skal og prøve med hagle inn i, men jeg synes en skikkelig hanehagle er utrolig stilig.
Desverre har jeg lite peiling om hanehagle og har til i dag bare hørt om hanehagle fra Baikal og Rossi. Her på svartkrutt.net er Husquarna mye omtalt, men det er ofte antike våpen, sant? Kan jeg bruke stålhagle i en slik våpen? Hva er med perkusjonshagle da? Er det noe, som kunne være interessant for jakt/leiderdueskyting? Kunne være greit å ha en allround hanehagle, som tåler stålhagle.
Har lest flere ganger om svartkrutthagle konkurransen. Hvilke våpen er brukt i en slik konkurranse? Både munnlading og patron våpen?

Takker på forhånd,
Daniel.

Noen tips for kjøp av hanehagle?

av festus @, fredag 25. mai 2012, kl. 14:57 (2026 dager siden) @ Daniel T

Her på svartkrutt.net er Husquarna mye omtalt, men det er ofte antike våpen, sant? Kan jeg bruke stålhagle i en slik våpen? Hva er med perkusjonshagle da? Er det noe, som kunne være interessant for jakt/leiderdueskyting? Kunne være greit å ha en allround hanehagle, som tåler stålhagle.

Hei! Du må IKKE bruke stålhagl i antikke/gamle våpen! (De bør knapt nok brukes i moderne våpen...)

Perkusjonshagle er munnladningsvåpen, til leirdueskyting ville jeg anbefalt ei patronhagle.

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

RSS på tråd