Personlig bilde

NM Bane 2012 (Stevner)

av nevS, Minnesund, tirsdag 19. juni 2012, kl. 22:22 (1833 dager siden)

Har prøvd å finne ut hvor er banen for årets bane Nm
Øymark skytterlag har ikke noen informasjon over hvor banen er.

Jeg vet at NM langhold har blitt holdt der tidliger men finner fortsatt ikke en eneste referanse til hvor vi skal.

Noen som har peiling ???

--
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Personlig bilde

NM Bane 2012

av jæger justnæs @, Kristiansand, tirsdag 19. juni 2012, kl. 22:48 (1833 dager siden) @ nevS

Bruk denne kartlenken.
Koordinater:
WGS 84:
N 59° 33.965', E 11° 24.909'
WGS 84 - desimal:
59.56608, 11.41515
EUREF89:
6605568, 636452

Personlig bilde

NM Bane 2012

av nevS, Minnesund, tirsdag 19. juni 2012, kl. 22:56 (1833 dager siden) @ jæger justnæs

Har ikke vi skutt der før JJ

--
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Personlig bilde

NM Bane 2012

av jæger justnæs @, Kristiansand, tirsdag 19. juni 2012, kl. 22:59 (1833 dager siden) @ nevS

Åjojøsses, NM 2007
Blir ikke NM bane på meg i år, dessverre. Skyt litt i det hvite for meg, er du snill:-D

Personlig bilde

NM Bane 2012

av nevS, Minnesund, onsdag 20. juni 2012, kl. 10:22 (1833 dager siden) @ jæger justnæs

Får nok til det JJ med den lille trenignen jeg har i år så blir det fort mye hvitt

--
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.

Personlig bilde

NM Bane 2012

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 27. juni 2012, kl. 10:05 (1826 dager siden) @ nevS

Ja, da er det snart klart for NM. Jeg skal skyte åtte klasser, og siden jeg skal til VM senere i år skal jeg skyte de samme klassene + en i tillegg. Det blir derfor dessverre ingen patronrifle-, flintlåsmuskett- eller kammerladerklasser på meg i år.

• Whitworth replika: I denne klassen skytes det fri perkusjonsrifle liggende på 100 meter. Her skyter jeg med en Parker-Hale .451 Whitworth-rifle, som går relativt godt. Bør klare en sum opp på 90-tallet.
  • Vetterli replika: I fri perkusjonsrifle stående på 50 meter bruker jeg samme rifle som over. Har ikke skutt Vetterli på en stund, så jeg vet ikke hva jeg kan forvente. Bør også her klare en sum på 90-tallet.
  • Maximilian replika: Dødsvinden – min amerikanske langrifle – skal få prøve seg i klassen for flintlåsrifle med rundkule liggende på 100 meter. Her blir det tut og kjør, hipp som happ og hiakkahoakka. Har ikke fått skutt den skikkelig inn på 100 meter, så jeg regner ikke med det helt store. Håper jeg holder skuddene på min skive.
  • Pennsylvania replika: Samme rifle som over, og klassen skytes stående på 50 meter. Her har jeg bedre kontroll og kan skyte høy 80, lav 90 på en god dag.
  • Lamarmora original: I denne klassen skytes det militær perkusjonsrifle stående på 50 meter. Jeg bruker som vanlig min original P-1856 Tower Enfield .577 kaliber riflemuskett. Jeg har skutt ok samlinger med denne, men har problemer med å få skuddene inn i midten. Håper på en sum høyt på 80-tallet.
  • Minié original: Samme rifle som over, bare 100 meter liggende. Har prøvd den lite i år, og kan skyte alt fra 60 til 80.
  • Mariette: Her skytes det replika perkusjonsrevolver på 25 meter. Jeg skyter med en gammel Remington New Army i kaliber .44 laget av Uberti, og har skutt hele seks skudd i år, så det får gå som det går.
  • Smith & Wesson replika: I denne klassen skifter jeg til patrontønne i perkusjonsrevolveren. Her har jeg skutt 12 skudd i år, så jeg regner med det går dobbelt så bra som i Mariette. :knegge:

Jeg skal prøve å legge ut litt rapporter og bilder underveis, men vet ikke hvordan det er med internettilgang i Eidsberg.

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Personlig bilde

NM Bane 2012

av jæger justnæs @, Kristiansand, lørdag 30. juni 2012, kl. 20:48 (1822 dager siden) @ Øyvind F.

Takk alle som har sent meldinger og ringt, savner ikke gjengen mindre nå!
Kos dere fortsatt med fin skyting og godt humør, blieste sporten i landet:-D

Tobben

Personlig bilde

NM Bane 2012

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, lørdag 30. juni 2012, kl. 21:19 (1822 dager siden) @ jæger justnæs

Første dag av NM er over. Dessverre er det dårlig med internettilgang på banen, så bilder og litt film får komme senere, og dere får inntil viderenøye dere med denne rapporten skrevet på telefon.

Det var litt lave summer i dag, spesielt på 100 meteren, der vinden var vanskelig. Jeg begynte med Whitworth og skjøt 92 poeng. Per Østby vant med 95. Deretter var det Maximilan der det gikk filleveien med 71 poeng. Vinden var lei og flinten måtte skiftes to ganger. Trond Berger vant med imponerende 91 poeng.

Så var det over på 50 meter. Med en skarp og god flint gjorde jeg kort prosess med 94 poeng i Pennsylvania og sikret gullet. Samme sum holdt til sølv i Vetterli bak Linda Johansen.

I morgen avsluttes NM 2012.

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

NM Bane 2012

av jæger justnæs @, Kristiansand, søndag 1. juli 2012, kl. 15:14 (1822 dager siden) @ Øyvind F.

Håper forholdene lå til rette for prikkfri skyting på søndagen :-)
Spennende med Lamarmora/Minie O. og Mariette tenker jeg!

Personlig bilde

NM Bane 2012

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, søndag 1. juli 2012, kl. 19:28 (1821 dager siden) @ jæger justnæs

Takker for en hyggelig dag i striregn, der jeg "traff" mange gamle kjente! Skjøt med perk revolver og Sharps, og resultatmessig bør jeg vel si meg fornøyd med tanke på treningsgrunnlaget som var et all time low. Er ikke sikker på hva jeg endte opp med, men det dukker vel opp noen resultater etter hvert. Fryker strengt tatt at jeg tar meg av jumbo i begge klasser, pytt pytt! Moro var det i allefall! God tur hjem til alle langveisfarere!

--
Kammerherren

Personlig bilde

NM Bane 2012

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 2. juli 2012, kl. 08:07 (1821 dager siden) @ Kammerherren

NM er over, og jeg skal forsøke å legge ut bilder i kveld eller i morgen. Resultatlistene skal også legges ut så snart jeg får dem. Det er gledelig å se mange høye poengsummer over 90 i mange klasser. Det tyder på at nivået er på vei oppover.

Jeg begynte dagen i går med Mariette, og satte ny personlig rekord med 91 poeng. Det holdt vel til 5.–6. plass. Smith Wesson replika gikk det heller dårlig, og jeg endte opp med 85, og omntrent samme plassering. Jeg sier meg godt fornøyd med håndvåpenskytingen – treningsgrunnlaget tatt i betraktning. Det er spesielt moro å se at håndvåpenskytingen tar seg opp, så da får det heller være at andre stikker av med medaljene ;-)

I Minié original ble det gull, selv om det begynte med to skivebom. 77 poeng ble sluttsummen. Ingenting å skryte av, så gull var godt betalt her. Gull ble det også i Lamarmora orignal med 86 poeng. Heller ikke her var poengsummen noe å skryte av, og jeg burde nok krøpet over 90-tallet her også.

Tre gull og en sølv gjør vel dette til mitt beste NM noensinne, så det er tydelig at trening en gang i uken hjelper :knegge:

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

NM Bane 2012

av jæger justnæs @, Kristiansand, mandag 2. juli 2012, kl. 08:51 (1821 dager siden) @ Øyvind F.

Du stiller høye krav til deg selv men det er vel sånn de gode blir bedre;-)
Av og til er forholdene litt vanskelige og summene lave men gull er gull!
Gledelig å høre at nivået er jevnt over bra, god for sporten.
...og litt godt å høre at selv du klarer å bomme på skiva :-D
Gratulerer med vel fortjente medaljer, ny pers og ellers god skyting!

TB

Personlig bilde

NM Bane 2012

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 2. juli 2012, kl. 19:53 (1820 dager siden) @ jæger justnæs

[image]

laffa er ferdig å skyte Minié.

[image]

50- og 100-meteren. Eidsberg har et flott anlegg som egner seg godt til svartkruttskyting.

[image]

qualibra og Dagfinn slapper av mellom slagene.

[image]

Dag Magne Winge i kjent positur med skivekikkerten.

[image]

Marianne Berger legger an i Vetterli.

[image]

Skuddet går.

[image]

Knott- og tunefluemagneten reldor var på plass som tilskuer. Forhåpentligvis blir det ikke lenge til vi ser ham igjen.

[image]

Gjengen fra Karmøy – Tore Martinsen og runastav.

[image]

Det smeller på 50-meteren.

[image]

nevs pønsker på noe lurt.

[image]

Gjengen fra Grimstad og Eidsvoll.

[image]

Tomt våpen, ingen ammunisjon, klar til visitasjon.

[image]

Jørn Olav Larsen fra Grimstad.

Det kommer flere bilder i morgen. Har litt film også som det kanskje blir noe av.

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

NM Bane 2012

av Mustaruuti, Stockholm, mandag 2. juli 2012, kl. 20:10 (1820 dager siden) @ Øyvind F.

Resultater?

Själv mäktade jag med 91 i Miquelet O på svenska mästerskapen och pressade Johan lite som vann på 93p. jag hade 5 tior så lite surt att man inte fick ihop mer.

Bra ändå med tanke på att jag skjutit bara 5 skott var med 3 av bössorna sedan i maj.

/Mustaruuti

--
/I remember when music really mattered, and when radio was king.

Personlig bilde

NM Bane 2012

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 3. juli 2012, kl. 18:09 (1819 dager siden) @ Mustaruuti

Resultatene kommer senere i kveld dersom alt går etter planen – jeg venter fortsatt på å få dem tilsendt. Hva med de svenske resultatene? Ligger de noe sted?

Her er litt flere bilder.

[image]
Remington rolling block på 50-meteren.

[image]
oboe stilte med Krag-Petersson i 12,17-klassen.

[image]
Kongsvinger-rampen!

[image]
Leirlivets gleder.

[image]
Villtrøndere. Perk71 uten katt på hodet.

[image]
Mr. NSU i kjent stil.

[image]
Rune Stensrud ble kåret til NMs beste skytter. Her er litt av grunnen: skive nr. 1 fra hans Colt-serie (original perkusjonsrevolver).

[image]
Skulderen min på mandagen etter NMs 104 skudd.

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

NM Bane 2012

av jæger justnæs @, Kristiansand, tirsdag 3. juli 2012, kl. 20:42 (1819 dager siden) @ Øyvind F.

Bruk mindre krutt eller hold børsa godt mot skuldra, Øyvind...
Fant resultatene fra SM her.
Mye pen skyting

Personlig bilde

NM Bane 2012

av krutnarr ⌂, Søgne, tirsdag 3. juli 2012, kl. 23:55 (1819 dager siden) @ jæger justnæs

Flotte bilder fra stevnet. Fantastisk herlig å se en KP i aksjon på 12,17-klassen.
Der kommer den virkelig til sin rett ;-)
Litt skuffet over å se at du sitter igjen med ei "blåskulder" etter kun "få" skudd( :hammer2: fy deg krutnarr.... ikke mobb storskytterene..)
Kan nesten ikke vente til neste skiveNM. Da SKAL jeg prioritere skyting okke som..

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

NM Bane 2012

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 4. juli 2012, kl. 07:45 (1819 dager siden) @ krutnarr

Her er omsider resultatlistene.

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

NM Bane 2012

av qualibra @, onsdag 4. juli 2012, kl. 08:42 (1819 dager siden) @ Øyvind F.

Du verden, så mange fine bilder med morsom og treffende tekst til !

Takk for at du sørger for å få alt ut på nett, Øyvind .

Og takk for denne gang .

Eldar .

--
qualibra

Personlig bilde

NM Bane 2012

av jæger justnæs @, Kristiansand, onsdag 4. juli 2012, kl. 08:50 (1819 dager siden) @ qualibra

Apropos treffende, gratulerer med 92 poeng og sølv i Colt, qualibra!
Og tatt i betraktning at du var med å arrangere er det godt som gull :-)
Vel blåst, EFP/N&S!

Personlig bilde

NM Bane 2012

av qualibra @, onsdag 4. juli 2012, kl. 09:15 (1819 dager siden) @ jæger justnæs

Heisann Jæger !

En ting er klar - jeg trenger avansert terapi for å mestre stress og dermed styrke evnen til
å logistisk og rasjonelt, gjenomføre det jeg skal gjøre på skytebanen .

Jeg ser ingen andre som kan konkurere med meg da det gjelder å løpe
pulsen opp i 180 slag/min, og å svette ut absolutt alle veskereserver i kroppen
for å få gjort ting som forlengst burde vært ordenet, like før jeg skal på standplass .

Desverre deles det ikke ut medaljer for "prestasjoner" i den kategorien .

Terapauter av den kvaliteten som her må til, finnes kun ansatt i høyt lønnede stillinger
i private klinikker, og befinner seg derfor utenfor økonomisk rekkevidde for undertegnede .:-|

Meen, jeg takker for den rosen jeg får jeg .:-D

--
qualibra

Personlig bilde

NM Bane 2012

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 4. juli 2012, kl. 09:34 (1819 dager siden) @ qualibra

Hahaha, det var dagens – her snakker vi treffende. Selv føler jeg at jeg skjelver som et ospeløv, spesielt når jeg lader. Og håndvåpen er en historie for seg selv. At kula noen ganger tar turen innom tieren når jeg skyter med håndvåpen må regnes som ren flaks, og derfor synes jeg det er ekstra imponerende at skyttere som perk71, qualibra, Rune Stensrud og Dagfinn Torp gang på gang skyter gode summer med håndvåpen. Rune er jo aldri under 95 om dagen, og Dagfinn slo til med norsk rekord i Smith & Wesson original under NM. Sterke saker.

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

NM Bane 2012

av runastav, onsdag 4. juli 2012, kl. 09:48 (1819 dager siden) @ jæger justnæs

Hei Svartkrutfolket!
Kjekt NM, godt og være sammen med landsmenn som skyter med det EKTE kruttet
Mvh Runar
[image]

[image]

[image]
Ein ekte og ein halvekte Bergenser ;-)

[image]
Eldar i djup konsentrasjon

[image]
Tore klar for et perfekt skudd

[image]

Personlig bilde

NM Bane 2012

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 4. juli 2012, kl. 18:22 (1818 dager siden) @ runastav

Det ble funnet en gjenglemt skivekikkert på skytterhuset etter NM. Hvis eieren melder seg så blir den sendt til eieren mot portokostnaden.

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

NM Bane 2012

av runastav, onsdag 4. juli 2012, kl. 20:52 (1818 dager siden) @ Øyvind F.

Dattera mi tok noen bilder fra 25m banen, som bildene viser godt med svartkruttrøyk
[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Personlig bilde

NM Bane 2012

av jæger justnæs @, Kristiansand, onsdag 4. juli 2012, kl. 21:11 (1818 dager siden) @ runastav

Viser godt hvordan røyken bygger seg opp under skyting, runastav.
Passer du på å ikke inhalere eller falt du i gryta som liten :-D
Grattis med bronse i Smith & Wesson, pent resultat også!

Personlig bilde

NM Bane 2012

av runastav, torsdag 5. juli 2012, kl. 09:52 (1818 dager siden) @ jæger justnæs

Takk JJ;-)

NM Bane 2012

av Sharps, Ut mot havet., torsdag 5. juli 2012, kl. 16:49 (1817 dager siden) @ runastav

Hei alle. Var på NM som tilskuer i år etter et par års pause fra alt som har med skyting og gjøre. Men dere må begynne å trene nå da jeg har planer om å delta på NM og nordisk neste år :-D

Uansett, flott stevne og mange glade skyttere!

Sverre

NM Bane 2012

av Kentucky, lørdag 14. juli 2012, kl. 09:57 (1809 dager siden) @ Sharps

Fint stevne. Bra skytter vær. Trivelige svartkrutt folk. Takk til dem som lånte bort teltet sitt første natta. Møter nokk opp neste år også. Hilsen Kentucky.

RSS på tråd