Sveitserkrutt til kaliber 12 (Hagle)

av Spitfire @, mandag 22. oktober 2012, kl. 11:56 (1876 dager siden)

Da er nyinnkjøpt Husqvarna hanehagle og messinghylser i hus, og jeg er klar til å debutere som svartkruttskytter. Jeg ser at PP (FFg) svartkrutt vanligvis anbefales for kaliber 12. Har imidlertid lyst til å prøve Sveitserkrutt - hvilken korning/type bør benyttes? Nr 2 eller 3?

Personlig bilde

Sveitserkrutt til kaliber 12

av jæger justnæs @, Kristiansand, mandag 22. oktober 2012, kl. 14:17 (1876 dager siden) @ Spitfire

Jeg vil råde deg til å unngå Sveitser 2 som tilsvarer FFF. Sveitser 3(2Fg) eller grovere er nok å foretrekke. Sveitserskalaen er motsatt av F/P-skalaen. I tillegg regnes sveitserkruttet for å være omtrent 10-15% kraftigere enn tilsvarende Wanokrutt.

Bruk også søkefunksjonen, for eksempel treff på "lade hagle 12"

Anbefaler også denne artikkelen om skyting med hagle.

Velkommen på forumet og som svartkruttskytter!

Her er ingen spørsmål for dumme, better safe than sorry :-)

av Cap'n Redneck, close to Hell., mandag 22. oktober 2012, kl. 16:56 (1876 dager siden) @ Spitfire
redigert av Cap'n Redneck, mandag 22. oktober 2012, kl. 17:00

Med tanke på kilosprisen for Sveitser kontra Wano forekommer det meg en smule råflott å bruke Sveitserkrutt i haglgevær....
Der er det ingen riflinger som "gror igjen" av slam og Wano 3F fungerer utmerket...

Det eneste ville være å bruke en mindre mengde Sveitserkrutt i bunnen av patronen/kammeret for å få fart på forbrenningen av en hovedladning av Wano 2F eller 1F...
(eksempelvis 15-20 grains Sveitser under 60-65 grains grov Wano.)

Gamebore kal. 12 svartkrutt haglpatroner som var i salg hos G-Sport før blyhaglforbudet trådde i kraft var ladet med 28gram hagl over 83 grains Wano 3F.

--
"As long as there's lead in the air, there's still hope..."

av Spitfire @, tirsdag 23. oktober 2012, kl. 15:11 (1875 dager siden) @ Cap'n Redneck

Takk for svar og hyggelig velkomsthilsen. Det er alltid moro å begynne med noe nytt, for da er lærekurven bratt :-D

Visste ikke at Sveitserkruttet var så dyrt, tenker jeg starter med Wano likevel...

RSS på tråd