Personlig bilde

18 lødig kammerladerkule - forskjellige modeller? (Kammerlader)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, søndag 29. september 2013, kl. 15:59 (1456 dager siden)

Jeg holder på å lage en tegning av den 18 lødige kammerladerkula som ble approbert i 1855, men det virker som det finnes flere varianter ute og går. Jeg har funnet minst to, og etter det jeg har sett av bilder er det sannsynlig at det finnes enda flere.

[image]

Den til venstre er 25,6 mm lang og 17,3 mm i diameter. Den til høyre er 26,16 mm lang og ca. 17,4 mm i diameter og kommer fra en papirpatron av typen som ble approbert i 1861 med kulespissen innover i patronen. Diameteren er muligens litt unøyaktig på den siste pga. korrosjon som gjøre det vanskelig å måle.

Er det noen som vet om tengene som ble brukt varierte såpass mye, eller er det snakk om forskjellige modeller?

Og siden det muligens er snakk om å lage en tang med tid og stunder, hvilken ville dere eventuelt foretrukket til skyting? Selv synes jeg den første ser best ut rent estetisk.

[image]

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Personlig bilde

18 lødig kammerladerkule - forskjellige modeller?

av qualibra @, søndag 29. september 2013, kl. 18:40 (1456 dager siden) @ Øyvind F.

Hei Øyvind .

Tjaa - detta er ikke så lett å svare på, men i og med at den første er
mer symetrisk og estetisk tiltalende for vårt øye, så kanskje det er den
mindre "pene" som går best ?
Detta veit vi jo ikke, og det vil heller ikke la seg gjøre å få det på det rene
da vi ikke har eller vil få begge utgaver .

Den nederste virker kanskje mer gammalmodig - eller ?
Hvis det kan være et moment på vektskålen ?

Ikke vet jeg, men jeg trur at jeg hadde valgt den styggeste med et par tiendedeler
større diameter, muligens ?:-D

--
qualibra

Personlig bilde

av proud.norwegian, søndag 29. september 2013, kl. 18:48 (1456 dager siden) @ qualibra
redigert av proud.norwegian, søndag 29. september 2013, kl. 18:52

Jeg har hatt tilgang til ei gammel ståltang, funnet på auksjon, merket "Prøve kule kammerlader"
Denne kula er ikke spiss - men ogival.

Personlig bilde

av Jon @, søndag 29. september 2013, kl. 20:20 (1456 dager siden) @ proud.norwegian

Et lite bidrag fra meg. Jeg har restene av ei patron med spissen ut og noen løse kuler fra ulike kilder og åpenbart ulike tenger.

[image]

Fra venstre original spiss ut:
L: 25,9mm dia: 17,46-17,60

L: 25,7mm dia: 17,24-17,32

L: 25,9mm dia: 17,22-17,40

Rimelig sikker på at de to er støpt i originale gamle tenger uten at jeg kjenner opphavet, de har ligget her i huset i ca 25år.

Lengden varierer lett om kulene har ramlet ned på spissen en gang.
Irr gjør nok forskjellen på den originales dia.

Ser den i midten har en tykkere "bunnstykke"

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, søndag 29. september 2013, kl. 22:25 (1456 dager siden) @ Jon

Interessant. De kulene som vi vet kommer fra patroner ligner i hvert fall på hverandre. Jeg regner med at tengene de hadde på Agershus Laboratorium var relativt like og det var vel her alle fabrikklagede papirpatronene kom fra?

Ellers så var det regimentstenger i sirkulasjon som ble brukt til støping i regimentene rundt om i landet. Kula til venstre er støpt i nyere tid fra en slik tang fra Trondheim. Kula til høyre er fra en papirpatron.

[image]

Her er en annen kule jeg har som jeg ikke kjenner opprinnelsen til. Lengde: 24,95 mm. Diameter:: 17,28 mm.

[image]

proud.norwegian: Et bilde av prøvetanga, eller en kule støpt fra den, hadde vært interessant. Men vet du at prøvekula er militær?

--
Øyvind F. - forum admin

av Hans T @, søndag 29. september 2013, kl. 22:36 (1456 dager siden) @ Øyvind F.

Det står beskrivelse av kammerladerkula, både med mål og vekt i boken om Vaabenlære og Skiveskydningsinstrux for Infanteriet fra 1861.

Personlig bilde

av proud.norwegian, søndag 29. september 2013, kl. 23:30 (1456 dager siden) @ Hans T

Re. rundneset kammerladerkule
Det eneste jeg vet om tang og kule ... er at den ble funnet i ei skrotkasse på et marked - med påsurret lapp,
"Forsøks kule Kammerlader"
Tanga er av gammel type - støper ok.

av Tinytim @, mandag 30. september 2013, kl. 09:44 (1456 dager siden) @ Øyvind F.

Jeg har ei kuletang for 18 lødige kuler, vet ikke fra hvor og når den kommer fra, har ikke støpt i den selv men ei kule som passer i den er ca 17,3 mm i dia. og 25,9mm lang.
Når det gjelder de ferdige papirpatronene så ble nok de lagd flere steder enn på akershus, det finnes pakker med merkinger fra flere steder. Dette vet sikkert Jon mere om.
[image]

Personlig bilde

av Jon @, mandag 30. september 2013, kl. 11:11 (1455 dager siden) @ Tinytim

Angående hvor patronene ble ladet så har jeg hatt pakker fra Christiansand og mener bestemt at jeg har hørt om pakker fra Trondheim. Men jeg har selvsagt aldri sjekket kulene mot hverandre.

[image]
Her en fra Christiansand 1858 og trolig en fra Agerhus "uden Hat" (hetter)1867 håndskrevet, fra et gammelt papirbilde av min gamle samling.

av adhoc @, mandag 30. september 2013, kl. 19:56 (1455 dager siden) @ qualibra

Detta veit vi jo ikke, og det vil heller ikke la seg gjøre å få det på det rene
da vi ikke har eller vil få begge utgaver .

Hei
Egenlig ville det ikke være så vanskelig, med en cnc styrt dreibenk, å lage tenger til begge eller flere varianter av disse kulene, helt på ned 1/100mm. Problemet er å få mappet kulene nøyaktig og betale for maskintid.Jeg aner ikke hvordan man lagde kuletenger før og jeg har bare lagd en kuletang, men det er klart det forekommer variasjoner i kulene i forhold til hvem som står i benken og lager "malen".

Dette er vel kanskje måten, sånn omtrent muligens, kuletengene ble lagd før og hvis da mål og tegninger kom per post så ligger jo alt til rette for at operatøren lager sine egne tolkninger utifra ideer og utstyr:-)

video kuletang

Hvis man skal lage en slik kuletang så ville vel verktøyet se omtrent slik ut,

[image]

siden det er en spisskule må man bearbeide baseseksjonen først og deretter spissen, eller så må man bruke to verktøy.

Har forøvrig begynt å gruble på hva i alle dager brukte de som fett på kulene, kulene blei pakket inn i papir og de lå kanskje åresvis på lager.Muligens ga de rett og slett
f...... i presisjonen, eller så hadde de noen skikkelige godtriks på lager:klohode:

Mvh

Personlig bilde

av qualibra @, tirsdag 1. oktober 2013, kl. 10:58 (1454 dager siden) @ adhoc

Hei .
En kammerat av meg har nettopp bestilt seg en CNC styrt fresemaskin, og har planer om å lage støpeformer i denne .
Altså - hvis han får tilgang på dataene til disse orginal tengene, så kanskje vi har noe på gang .
Jeg har stilt meg sjøl spørsmålet om diameter på disse kulene, og om den som vi finner i gamle tenger og ved måling av gamle kuler, er den dm vi vil får den beste presisjonen med ?
Hunters house i Danmark selger jo kammerladertenger med dm på 18mm, og jeg har skutt med denne kula og fått veldig stabile skuddbilder på skiva.
Jeg vet ikke om den tunge skarpskytterkula som selges i Danmark har den opprinnelige diameter ? Vi har jo en slags sjølpåført "oppgave" med å gjenskape det opprinnelige, eller ..?

Jeg har gitt ham beskjed om diskusjonen vi har her nå, og han har svart at han vil komme med innspill .:-P

--
qualibra

av Tinytim @, tirsdag 1. oktober 2013, kl. 11:09 (1454 dager siden) @ qualibra

Hvis noen har ønsker om å låne tanga mi for å lage en kopi så bare gi beskjed.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 1. oktober 2013, kl. 12:02 (1454 dager siden) @ Tinytim

Ta gjerne diskusjonen om tilvirking av kuletenger i en annen tråd, men la denne være forbeholdt originalkulene.

Når det gjelder tegningen i skiveskydningsinstruxen, er det denne? Tegningen under ble trykket i Norsk Militært Tidsskrift i 1856 og den stemmer dårlig med virkeligheten.

[image]

Mål (desimale linjer)
gh = lm = no = 5,5'''
ab = 0,4'''
bc = 0,7'''
cd = 0,4'''
de = 0,7'''
ef = 6,0'''
-----------------
af = 8,2''' = hele længden
ik = 4,7'''

Oversatt til metrisk
gh = lm = no = 17,25 mm
ab = 1,25 mm
bc = 2,2 mm
cd = 1,25 mm
de = 2,2 mm
ef = 18,82 mm
-----------------
af = 25,73 mm = hele længden
ik = 14,75 mm

[Redigert: satt inn mål]

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, tirsdag 1. oktober 2013, kl. 12:16 (1454 dager siden) @ Øyvind F.

Det kunne være interessant å vite målene som hører til den tegningen, Øyvind!
Man får regne med at tegningen ikke er i rett skala men kun for å vise hovedtrekk på fasongen med mål. Drivbåndene har lihetstrekk med de på Tamisiers prosjektil som kammerladekula var basert på, eller hur?

Jeg mener vi godt kan gå for en design som tillater bruk uten papirvikling i patron eller bruk av skilling. Man kan ta utgangspunkt i en fasong og øke bare diameteren eller skalere opp hele kula til man når ønsket diameter, for eksempel 18mm.

Skal man gå for diameter som krever vikling/skilling mener jeg at 17,4mm er et minimum.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 1. oktober 2013, kl. 12:47 (1454 dager siden) @ jæger justnæs

Har satt inn målene på tegningen under kula.

Mine tegninger baserer seg på 17,5 mm diameter, selv om de fleste originalene var noe mindre.

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, tirsdag 1. oktober 2013, kl. 13:14 (1454 dager siden) @ Øyvind F.

På den originalkula jeg har ser drivbånd og luftrander mer likedelt ut, og de måler alle ca. 1,75mm. Mulig de fant ut at drivbåndene burde gjøres kraftigere enn tegningen viser?
Målet e-f blir 18,56mm, tålig likt målet fra tidsskriftet(18,82mm).
Lengde og diameter likeså.
Proporsjonene på tegningen er feil. Hvis jeg regner rett så er kula på tegningen ca. 28,1mm lang hvis diameteren er 17,25mm, altså 2,37mm lenger enn oppgitt mål. Jeg mener fortsatt at tegningen er bare en illustrajon, ikke en nøyaktig avtegning av kulens ytre fasong og mål.

Personlig bilde

av Mike Sierra @, tirsdag 1. oktober 2013, kl. 14:51 (1454 dager siden) @ Øyvind F.

http://www.qxl.no/pris/samleobjekter-antikviteter-kunst/militaereffekter/foer-1verdensk...

Til info ang mål, har ikke noe med meg å gjøre, så hvis den bryter kjøp salg reglen så får du slette.

RSS på tråd