Personlig bilde

Første generasjon kammerladerbajonett (Kammerlader)

av krutnarr ⌂, Søgne, tirsdag 15. april 2014, kl. 21:14 (1313 dager siden)

Hei.
Ny bajonett fra påskeharen. Dette er en kammerladerbaonett m/1846 med den gamle balgen med metallkrok til oppheng. Det er noe jeg ikke har sett før. Er de vanlige eller ble de fleste omgjort til m/1855-type med lærflik til å feste i opphenget? Balgen mangler doppskoen, så om noen har en liggende....... ;-)

[image]

[image]

[image]

[image]
Her er den første typen på siden av den siste omgjøringen. Lærfliken mangler.

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

Første generasjon kammerladerbajonett

av jæger justnæs @, Kristiansand, onsdag 16. april 2014, kl. 08:50 (1313 dager siden) @ krutnarr

Gratulerer, spennende funn!
Sånt har jeg aldri sett før, håper du finner ut mer om denne.
Det nærmeste jeg kommer balg uten flik/stropp er denne som en felles bekjent viste fram. Det er vel du som holder den opp?
[image]

Første generasjon kammerladerbajonett

av JanS, torsdag 17. april 2014, kl. 12:56 (1312 dager siden) @ krutnarr

Hvorfor tror du at dette er en "førstegenerasjonsbalg" til den norske døllebajonetten?
Jeg har aldri sett eller hørt om den før. Den ser utenlansk ut. Hvorfor skulle man erstatte et sterk jernkrokfeste til en "førstegenerasjonsbalg" med et svakere lærflikfeste til "andregenerasjonsbalgen"? Lettere å miste? De dansknorske døllebajonettbalgfestene var i messing. Tradisjonstro skulle man tro at man fortsatte med det siden balger til både 18 lødig og M/1860/67 finnes med messingfeste. Lærflikfeste finnes også til prøvedøllebajonetten til Remingtongeværet, som fortsatte med lærflikfeste for M/1867 sabelbajonetten som den også var for M/1859. Selv har jeg antatt at messingfestet var før lærflikfeste. Kalsen/Mathiesen/Ruud 1980 har heller ikke vist noen balg til døllebajonettene M/1842, M/1843, og KS M/1843. De viser en lærflik til M/1846 og messingkrok til marinens. Sundes bok om kammerladere kunne jeg ikke finne for å se om han har nevnt noen "førstegenerasjonsdøllebajonettbalg", men jeg kan ikke huske at den er omtalt.;-)

Personlig bilde

Første generasjon kammerladerbajonett? Neppe.

av krutnarr ⌂, Søgne, fredag 18. april 2014, kl. 07:38 (1311 dager siden) @ JanS

Hvorfor tror du at dette er en "førstegenerasjonsbalg" til den norske døllebajonetten?

Aner ikke, men håpet var å få frem litt om eldre bajonettbalger ;-)

Sundes bok om kammerladere kunne jeg ikke finne for å se om han har nevnt noen "førstegenerasjonsdøllebajonettbalg", men jeg kan ikke huske at den er omtalt.;-)

H Sunde skriver at den opprinnelige balgen var utstyrt med messingbøyle (som vist på bilde fra jæger) Denne ble erstattet i 1860 av lærfliken vi kjenner best i dag fodi bæreanordningen ble forandret med remspenne. Messingbøylen ble da fjernet og de to hullene i balgen som bøylen var festet i, ble plugget igjen. Det er synlig på eldre balger.
Første generasjons kammerladerbajonetter hadde Kyhls lås som ble forkastet som for svak. Låsen ble fjernet og alle tilfallende hull i hylsen ble plugget. Ny låsering og låsespor ble montert som på de vi kjenner i dag.

Men......
Når det gjelder MIN balg som det er bilde av i begynnelsen av tråden så er jeg kommet et godt stykke videre :-D
Dette er ingen Norsk kammerladerbalg. Den er som JanS påpeker fra utlandet. Nærmere bestemt sverige. Stålbøylen er å finne på mange svenske balger. Det er like lite nettliteratur på svenske balger som på Norske dessverre. Det jeg har funnet til nå er at balgen min er kliss lik balgen til m/1860 wredes geværs bajonett. Den bajonettklingen har samme form som den Norske kammerladerbajonetten (3-kantet stukatklinge med blodrand og gjennomskåret hylsehals i starten), men jeg er ikke overbevist da wredes klinge er noe lenger en den Norske. Her kan utformingen av den manglende doppskoen være utslagsgivende. Festeanordningen er ivertfall samme med stålbøyle. Svenskene brukte denne anordningen både før og etter m/1860

Her et museumsbilde av balg og m/1860-64
[image]

Jeg får prøve noen forskjellige bajonetter i balgen så kan vi ende dette med ei avstemming på hva som ser mest rett ut. Fler bilder kommer......:klohode:

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

Første generasjon kammerladerbajonett? Neppe.

av jæger justnæs @, Kristiansand, fredag 18. april 2014, kl. 08:53 (1311 dager siden) @ krutnarr

Denne, fra digitalmuesum.se likner jo veldig på din.

[image]

Jeg åpnet bildet i et skyteprogram for måling av samlinger. Der oppgir man en referanse (brukte de tre centimeterne på skiltet) og etterpå måle lengder. Balgen ble ca. 62 cm utvendig mål. Du kan også se hvordan doppskoens form er. Har også funnet denne balgen omtalt som M1864, trolig fordi den ble brukt da geværene ble ombygd til bakladere med Hagströms patent.

Det kan stemme tålig med M1860 bajonett til Wrede som måler ca. 58,5 cm fra spiss til hals. Her sammen med en kammerladerbajonett fra Herzberg (øverst). Den er rundt 8,5 cm kortere.
[image]

Undersiden:
[image]

RSS på tråd