Personlig bilde

For meg, en hittil ukjent kammerladermodell (Kammerlader)

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, torsdag 7. august 2014, kl. 12:11 (1200 dager siden)

Snublet over noe superspennende på et lite auksjonshus i USA forleden. Det var et sant helvete å bli godkjent som kunde, fordi de nektet igjen og igjen for adresser kunne skrives slik vi gjør i Norge. Etter 12-15 telefonsamtaler på tilsammen sikkert 3-4 timer og en bøtte med mailer ble jeg omsider godkjent, auksjonen avholdt og børsa er nå min! Gudene må vite når jeg får den.

[image]

Den er produsert på Kongsberg i 1858 og har serienummer 23, noen som har noen tanker rundt hva dette kan være?

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Personlig bilde

For meg, en hittil ukjent kammerladermodell

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, torsdag 7. august 2014, kl. 12:15 (1200 dager siden) @ Trond

Jeg legger ved et par bilder til, for "enklere" identifikasjon....

[image]

[image]

[image]

Legg særlig merke til hvor langt pipen stikker ut fra forskjeftet samt at det, såvidt jeg kan se, ikke er noen bajonettklakk på riflen.

--

Trond

Personlig bilde

av Jon @, torsdag 7. august 2014, kl. 14:35 (1200 dager siden) @ Trond

Er der opplysninger om kaliber: 18 el. 40 lødig, 4''', annet??

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, torsdag 7. august 2014, kl. 15:16 (1199 dager siden) @ Jon

Det er ikke oppgitt, men det er slått inn 1 1/2 på pipen, noe som virker en lite begripelig for meg - uansett hva dette måtte stå for.

[image]

--

Trond

Personlig bilde

av AndersG ⌂ @, Melbu / Kalsnes - Vesterålen, torsdag 7. august 2014, kl. 15:19 (1199 dager siden) @ Trond

Sivilist, eller et ledd i evolusjonen fram til 1859?

Pen børse, DET var det iallefall (men hvilken kammerlader er nå ikke det da :) )

--
Umulige ting tar bare litt lengre tid..

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, torsdag 7. august 2014, kl. 15:48 (1199 dager siden) @ AndersG

Først litt om hva temmelig sikert er: Det er et militært gevær eller forsøksgevær.

Så, for å ta litt av dem det helt sikkert ikke er:

Det er ikke en Krigsskolekammerlader
Det er ikke en fra serien i 1857 som primært gikk til slottsvakten i Stockholm og som bortsett fra årstallet er nærmest identisk med den senere M1859.
Det er ikke en vanlig M1859.

Kaliber - og dette er bare spekulasjon. M1857 og M1857/59 karabinene var 12,5 mm. Denne riflen ser ut til å ha et vesentlig mindre enn 18 lødig kaliber. Jeg vil dermed anta at den enten er 12,5 mm eller 11,77 mm.

--

Trond

av Tinytim @, fredag 8. august 2014, kl. 07:56 (1199 dager siden) @ Trond

Gratulerer meed spennende kammerlader, jeg vil anta at dette er et prøvegevær fra forsøkene før de antok 4"' våpnene. Det ble først levert 7 våpen i 1857, etter det ble det levert 22 geværer i 1858 nummerert fra 18 til 40, ditt gevær kan være et av disse. Alle disse tidlige prøvevåpnene hadde vel forskjellige kaliber og riflinger så det blir jo spennende å høre mere når du engang får det i hus.

RSS på tråd