Oljeflaske til Kongsberg M 1867 Remington (Identifisering)

av svovelsvein @, fredag 26. september 2014, kl. 07:37 (1059 dager siden)

Har forsøkt å finne ut hvordan oljeflasken til 1867 Remington geværet ser ut, uten hell. Er det noen som har et bilde av en slik flaske å vise fram?
Også innstikkløpet i 22 kal. til dette geværet hadde vært gøy å sett bild eller tegning av.
Så en liten fettboks av aluminium eller lignende metall på en auksjonsside som var beskrevet at den hørte til et 1867 Remingtongevær, men kan ikke finne noen opplysninger som bekrefter at denne hører til geværet. Noen som vet noe om dette?

Personlig bilde

Oljeflaske til Kongsberg M 1867 Remington

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 26. september 2014, kl. 07:43 (1059 dager siden) @ svovelsvein

Den første modellen var av glass og kan sees her: http://www.digitaltmuseum.no/things/oljeflaske-for-remingtongevr/FMU/FMU.003155?query=o...

[image]

Jeg har ikke litteraturen foran meg, men mener det kom en av metall senere. Mulig jeg tar feil.

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

av postverge, fredag 26. september 2014, kl. 12:06 (1059 dager siden) @ svovelsvein
redigert av postverge, fredag 26. september 2014, kl. 12:10

[image][image][image][image][image]

Hei..Kjøpte denne tasken med oljeflaske for mange år siden som helt originalt ,men har ikke sett noen andre ?? :-)..Om ikke annet så er den ganske lik glassrestene og den passer fint i vesken...Mvh.Postverge

av festus @, fredag 26. september 2014, kl. 22:25 (1059 dager siden) @ postverge

Det ser ut som den har hatt skrukork?

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

av historie, lørdag 27. september 2014, kl. 20:15 (1058 dager siden) @ svovelsvein

Er det denne fettboksen du har sett?

[image]

av svovelsvein @, søndag 28. september 2014, kl. 20:40 (1057 dager siden) @ historie

Ja denne boksen er det, har vært bortreist i helgen men rakk hjem til å bli med og vinne auksjonen.
Hva kan en slik være verd?
Har disse oljeflaskene av glass noen kjennetegn som gjør at en kan skille de fra lignende glassflasker?
Tenker at slike fort kan dukke opp i roteskuffer og lignende uten at folk vet opprinnelsen av de.

av festus @, søndag 28. september 2014, kl. 22:57 (1057 dager siden) @ svovelsvein

Disse tinnboksene dukker stadig opp, f.eks. på LETO, og koster ikke stort. 100-150 kroner? Jeg har forstått det som at de er svenske, men kanskje de norske styrkene var utstyrt med dem også?

--
- Rudyard Kipling

av festus @, søndag 28. september 2014, kl. 23:04 (1057 dager siden) @ festus

Slik kan de jo også brukes... (Nei, det er ikke jeg som har gjort det, jeg kjøpte dem slik.);-)

[image]

--
- Rudyard Kipling

av svovelsvein @, søndag 28. september 2014, kl. 23:23 (1057 dager siden) @ festus

Ja da ble det ikke noe røverkjøp på den jeg kjøpte, men jeg har da gevær jeg kan bruke den til.
Det var uansett den Norske glassflasken jeg var mest nyskjerrig på, kan det bekreftes om flasken i tråden er orginal?

av kimyr, torsdag 16. februar 2017, kl. 21:46 (185 dager siden) @ svovelsvein
redigert av kimyr, torsdag 16. februar 2017, kl. 22:01

Her er mitt bidrag til tråden.Fant denne glassflaska for noen år siden synest den lignet veldig på den Forsvarsmuseet har., men kan ikke vite sikkert desverre.Vesken som kom sammen med glassflaska over er vel eldre enn Remington er ikke det der en Kammerladerveske med lomme til Rømnål og lomme til hetter eller verktøy foran på midten?[image]

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, fredag 17. februar 2017, kl. 08:09 (184 dager siden) @ kimyr

Innstikkpipe i .22 er beksrevet og avbildet i ett av Hærmuseets årbøker, kan finne den frem når jeg kommer hjem senere i dag.

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

av svovelsvein @, fredag 17. februar 2017, kl. 11:00 (184 dager siden) @ Mr. Pitt

Blir morsomt å se de innnstikspipene.

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, fredag 17. februar 2017, kl. 18:53 (184 dager siden) @ svovelsvein

Det var ikke mye som stod i boka, får i hvertfall et inntrykk av hvordan det var.
Hærmuseets årbok 1966-1970.
Regner med at Trond har en stående.

[image]

[image]

[image]

--

av svovelsvein @, fredag 17. februar 2017, kl. 19:42 (184 dager siden) @ Mr. Pitt

Har ei høne liggende med et lokk som er skyvbart og ligger over tennstiften. Kan den være til et slikt gevær?

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, fredag 17. februar 2017, kl. 20:02 (184 dager siden) @ svovelsvein

Mulig, kan du få tatt noen bilder.

--

av svovelsvein @, fredag 17. februar 2017, kl. 20:09 (184 dager siden) @ Mr. Pitt

Kommer bilder senere i kveld, vet du lengden på disse innstikksløpene?

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, fredag 17. februar 2017, kl. 20:13 (184 dager siden) @ svovelsvein

Står ikke noe om lengden i boka, så jeg vet ikke.
Fant ingen bilder på Digitalmuseum.

--

av svovelsvein @, fredag 17. februar 2017, kl. 23:19 (184 dager siden) @ Mr. Pitt

[image][image][image]

Her kommer bilder av høne og flaske.

Personlig bilde

av reldor @, Moss, lørdag 18. februar 2017, kl. 01:11 (184 dager siden) @ svovelsvein

Høna er nok ombygd til hagle gevær. Skiva er breiere enn høna , har sett denne løsningen på rifle ombygd til hagle.

R.

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

av svovelsvein @, lørdag 18. februar 2017, kl. 10:43 (183 dager siden) @ reldor

Burde egentlig ha sett at den er for hagle, men ble litt opphengt i dette. Hullet i høna er så stort så hvis man hadde tennstift som var forskjøvet helt ut til siden og en plate med hull som passet til den, så hadde det faktisk blitt tenning på en 22 rimfier.

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, lørdag 18. februar 2017, kl. 15:48 (183 dager siden) @ svovelsvein

Litt om utstyret fra samme bok.

[image]

[image]

[image]

--

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, lørdag 18. februar 2017, kl. 16:25 (183 dager siden) @ Mr. Pitt

Klippet fra kvf.no og digitalmuseet, står som treningsgevær.
Det ble visst laget tilsvarende treningsutstyr til Lund og Jarmann.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, lørdag 18. februar 2017, kl. 00:00 (184 dager siden) @ Mr. Pitt

Jeg har dessverre ikke en slik stående. Jeg har Erma for Mauser 7,92 og en 6 mm 'salon-langKrag', men ingen 'salon-RB'.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

av svovelsvein @, fredag 17. februar 2017, kl. 10:58 (184 dager siden) @ kimyr

Har funnet en jeg også etter at denne tråden kom. Veldig lik den du har, men ser ut som det er litt grønnskjær i min.Tror jeg har sett gjennom flere tonn med glasstøy på loppiser og markeder og funnet bare denne som kan ligne. 44mmx24mm og 115mm høy.

av JanS, lørdag 18. februar 2017, kl. 21:59 (183 dager siden) @ svovelsvein

"Salt- og pepperkara" i tinn som Festus viser har jeg alltid trodd var svenske som også den svenske beskrivelsen ovenfor viser. Men så fikk jeg kjøpt et fra Bergen for 200,- for et år siden som eigeren ikke lengre var interessert i å beholde siden han hadde solgt den norske Remingtonnen det kom sammen med. Mitt er helt likt "pepperkaret til Festus" med samme avstander på de to sirklene på lokket. Mitt er bare i mye bedre stand med uslitt taggkant i toppen på skrulokket. På siden av lokket står et ett-tall og jeg lurte på om det stod for oljekar og om det fantes to stykk hvor det andre var merket med et 2-tall eller omvendt. Under lokket finnes et tynt korklag eller brunt oljepapp/-ir og mitt er fylt til opp med kvitt fett. Fettkaret mitt er 3cm høyt og største kroppsdiameter nede ved bunnen er 3,1cm. Jeg lurer på om også det norske forsvaret brukte tinnkara etter svensk model som kanskje holdt til ei uke i felt. Resten og underdelen av remingtonoljeflaska til Forsvarsmusset fikk jeg se for første gang på 350års-jubileet i 1978 og har siden vært på let etter det uten å lykkes. Viste samlereksemplarer tilfredsstiller ikke mitt krav om hvordan det skal se ut.

RSS på tråd