Oppheving av registrering (Lover og regler)

av olav, torsdag 30. oktober 2014, kl. 17:35 (936 dager siden)

Jeg har fått et problem jeg ikke har hatt før . Jeg har kjøpt ee Stevens Fallblokk gevær i det ukurante kaliberet 25/21 . Våpenet regnes som såkalt Curio og Relac eller umoderne .

Hvordan får jeg hevet registreingen av et slikt våpen det IKKE finnes snev av ammunisjon til og er tvilsomt litt over 1890 årene . Våpenet ligger i USA der det har ligget lenge og jeg må løse saken . Jeg vet at i Sverige er alle patronvåpen registreingspliktige men våpen som enten kommer under grensen 1890 eller er kamret for et meget ukurant patron kan avregistreres hos politiet og en avgift betales . Hvordan er det her . Er det noen som kan hjelpe ?
Olav.

Personlig bilde

Oppheving av registrering

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, torsdag 30. oktober 2014, kl. 20:19 (936 dager siden) @ olav

Jeg ville startet med å forklare saken til lokal politimyndighet, utrolig hvor hjelpsomme de kan være bare en spør. Jeg vil anta at den børsa er grei å få sendt ut av statene siden den sikkert er antikk der borte, altså produsert FØR 1899? Om det er grei skuring å få den ut av statene og du får et skriv fra politiet om at de aksepterer at den ikke skal registreres så vil nok posten/tollen kunne slå seg til ro med det. Alternativt så må du søke på børsa, få den godkjent slik at posten/tollen sender den videre til deg, så tar du med børsa til politiet å får den avregistrert i etterkant. Jeg kjenner ikke denne patronen, men om den er så passe ukurant så er det flere eksempler på at en kan slippe registrering.

--
Kammerherren

Personlig bilde

Oppheving av registrering

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, lørdag 1. november 2014, kl. 00:27 (935 dager siden) @ Kammerherren

Jeg er redd dette ikke hjelper. Søknaden må antagelig og dessverre behandles av Ståle Svendsen i Politidirektoratet og han er en sann mester i å neglisjere Forvaltningslovens krav til svarfrister samt ti å gi nullingsvar frem til noen virkelig kjører ham litt. Jeg fikk to svar etter Forvaltningslovns maksimumsfrist med bare pissprat innen han skjerpet seg og tok fullstendig livet av påstandene mine i en annen avregistreringssak (her var det et gevær som var blitt feilaktig registrert etter de gamle reglene som jeg ville ha avregistrert). I tredje svaret viste han (omsider) at det var registreringspliktig ut fra den nye forskriften og i og med at det hadde vært registrert etc.

Lykke til!

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

RSS på tråd