Personlig bilde

Kollaps i priser på gamle våpen (Våpensamling)

av munnlader @, tirsdag 30. desember 2014, kl. 16:25 (820 dager siden)
redigert av munnlader, tirsdag 30. desember 2014, kl. 16:30

Hei, som flere andre her følger jeg med på auksjonhusene som tilbyr gamle/antike våpen sine realiserte priser.

Det ser på meg ut som at prisene er gått drastisk ned de siste tre årene og har ikke nådd bunnen enda.

Dette gjelder både "vanlige" og dårlig kvalitet's våpen og militaria.

Den siste trenden er at også serdeles gode kvalitetes våpen synker i pris og noen går usolgt siden auksjonhusene eller selger starter med et for høyt utrop.

Selv bygger jeg opp en samling og har gjort flere gode handler de siste to årene, men trenger fortsatt noen gode handler til for og balangsere for objekter som er kjøpt til det som i dag er overpris for 4 år siden og lengere tilbake.

På 1980 tallet gikk et og samle det en hville, siden prisene var samlervennlige. Det ser for meg ut som at vi nå går tilbake til den perioden hvor det går og bygge opp en skikkelig god samling, siden prisene på kvalitets våpen og andre gamle/antike våpen er gått ned til et prisnivå som er realistisk.

"Salgs" haiene hvil forsvinne fra miljøjet, dvs "narco jappe dealer typene" kan ikke lenger bli rik på salg av gamle våpen skattefritt på bekostning av seriøse smalere.

Andre sine meninger og opservasjoner rundt markedet er viktig for og kunne danne et helhetsbilde.

Hva mener forumet ?

Edit: La til kategori og tok bort store bokstaver i trådtittel. Redaktøren

Personlig bilde

Kollaps i priser på gamle våpen

av qualibra @, tirsdag 30. desember 2014, kl. 18:22 (819 dager siden) @ munnlader

Tjaa - kan ikke si at jeg har hatt dårlig samvittighet for å ha gitt for lite
for det jeg har kjøpt de siste to åra - jeg for min del.

Har du et eksempel på noe du har lagt merke til som før kostet mye mer
en hva du må gi i dag for et tilsvarende objekt ?

--
qualibra

Personlig bilde

av munnlader @, tirsdag 30. desember 2014, kl. 18:47 (819 dager siden) @ qualibra
redigert av munnlader, tirsdag 30. desember 2014, kl. 19:15

Hei ! Absolutt enig med deg i at vi skal ha god sammvittighet for de samler våpnene vi har fått til rimelige / riktige priser :-)

Jeg fikk selv en god M/1701 kårde til 13000,- Svkr,(Tidligere fra 15000 nok) En god Offisers Rapier for fotfolk til 12000,- Svkr(gammel pris ca 25000,-) og en serdeles god M/1748 kårde med mesterstempel, serdeles god feste og meget god klinge med gode monogramer, årsttall til 11.000,- Dkr(Tidligre ca 15000). En god M/1750 Pallask med mesterstempel til 26000,- Nok med gode monogrammer og god klinge, faste viklinger etc(Tidligre ca 35000,-). En M/1772 pistol uten skader og rust med en god lås til 10.000,-(Tidligere ca 15000,-) Samler venner har den siste tiden gjort meget gode handler på gode flintlås våpen som tidligere var meget dyre. Nevte handler er siste halvdel av 2014.

Ovenfor er jo bare noen personelige erfaringer, hvis vi ser på Tyske, Danske, Svenske og Norske auskjoner så mener jeg vi ser sammenlignet med 4-5 år tilbake i tid, ser på det jeg setter og spissen når jeg kaller det en "Kollaps" i priser på gamle/antike våpen.

Hermann-Historica og andre store auskjonshus har etter avsluttet auskjon flere usolgte objekter en tidligre. En del av disse objektene var gode objekter.

Dvs, prisene er etter mine observasjoner basert på det jeg ser i markedet er gått skikkelig ned. Nesten som olje prisene :-) For meg er det flott siden jeg samler og ikke selger :-)

Personlig bilde

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, tirsdag 30. desember 2014, kl. 20:45 (819 dager siden) @ munnlader

Dette henger vel ganske enkelt sammen med at folk flest har fått romsligere økonomi jevnt og trutt de siste 50 åra..... Aldri har vel kjøpestyrken vært høyere enn hva den har vært i 2014. En annen faktor kan rett og slett være forgubbing i miljøet. Det står vel ikke akkurat ungdom i kø for å bla opp 70-100.000 for en jegerrifle nå om dagen. Nå ser vi muligens tegn til en periode med økonomisk stillegang eller muligens nedgang, da vil naturligvis mange begrense/stoppe innkjøp av dette som en jo ikke akkurat må ha for å leve. En siste faktor kan også være at det er flere som har importert MANGE våpen fra utlandet for å selge med gevinst her hjemme, da vil jo etter hvert markedene bli mettet, i allefall for enkelte våpentyper. Just my two cents.

--
Kammerherren

av Dragon, onsdag 31. desember 2014, kl. 00:38 (819 dager siden) @ Kammerherren

Helt enig med dere i at prisene er gått ned.

Spesielt Kongsberg våpen som kammerladre og Dansk Norske messingfestede våpen.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 31. desember 2014, kl. 07:38 (819 dager siden) @ Dragon

Jeg gjør oppmerksom på at munnlader og Dragon er en og samme person. Det er nokså merkelig å svare på sine egne innlegg, men da får en i det minste svaret en ønsker seg.

munnlader/Dragon/LuseneLars: Skal du delta her får du vise respekt for andre brukere. Du var langt over streken i julenøttråden for en drøy uke siden, og fortsetter du i samme spor vil alle kontoene dine bli deaktivert.

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

av Tinytim @, onsdag 31. desember 2014, kl. 09:04 (819 dager siden) @ Øyvind F.

Jeg kan ikke si meg enig i at det har vært noen kollaps i prisene på våpen, iallefall ikke på de våpnene jeg samler på og har kjøpt i 2014. Men i enkelte markeder som.feks det danske så kryr det av falske våpen spesielt gjelder dette blankvåpen, og det er klart dette går utover prisene på det som selges. Jeg hadde ikke turt å kjøpe noe fra auksjonshusene der uten å ha sett tingene først. Denne tendensen har spredt seg til Norge også, jeg har blitt tilbudt flere falske våpen av samlere i 2014 og hvis det får fortsette så er det klart at det gjør noe med tiltroen og prisene på antikke våpen. Jeg har selv kjøpt noen bra 1700-talls DkN våpen i 2014 og har betalt det jeg mener er markedspris og litt til. Og jeg tror bra objekter holder seg i pris fremover også, se på siste auksjon hos Blomquist, det som var bra ble solgt langt over "markedspris" mens alt skrotet ble forholdsvis billig.Men som andre har nevnt også så blir det ikke flere som har mulighet til å cashe ut de dyreste objektene.
Til slutt vil jeg si at grunnen til at jeg samler er ikke drevet av at jeg skal tjene mest mulig penger på dette den dagen jeg skal selge noe, det er interessen for våpen og historikken rundt som er interessant for meg og derfor har jeg helt sikkert kjøpt våpen alt for dyrt, men det har vært helt bevist fordi jeg har hatt pengene og manglet ting i samlingen min.

Personlig bilde

av munnlader @, onsdag 31. desember 2014, kl. 14:09 (819 dager siden) @ Tinytim

Til slutt vil jeg si at grunnen til at jeg samler er ikke drevet av at jeg skal tjene mest mulig penger på dette den dagen jeg skal selge noe, det er interessen for våpen og historikken rundt som er interessant for meg og derfor har jeg helt sikkert kjøpt våpen alt for dyrt, men det har vært helt bevist fordi jeg har hatt pengene og manglet ting i samlingen min.

Det er hvel som samlere flest. Enig med deg i at det er noen samler sammennsettninger og noen kopier, men ikke at det kryr av dem. Hensikten med traaden er og faa frem meninger om det som auskjonshusene sier selv, dvs skjennerellt fall i prisene. Dine observasjoner er like gode som mine og flere sin mening hvil vaere bedre for og faa et helhetsbilde.

av Tinytim @, onsdag 31. desember 2014, kl. 09:06 (819 dager siden) @ Øyvind F.

Burde det ikke være umulig å ha flere brukerprofiler på Svartkrutt.net?

Personlig bilde

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, onsdag 31. desember 2014, kl. 11:31 (819 dager siden) @ Tinytim

Tinytim, jeg er ingen dataekspert, men jeg skjønner ikke hvordan det skal være mulig å hindre det? En kan muligens blokkere enkelte IP adresser, men det vil vel neppe hindre en person fra å logge på fra en annen IP adresse samtidig som en oppretter en ny bruker? Eneste løsning vil muligens være at moderator/administrator vil måtte godkjenne brukere før de kan logge inn for å skrive noe her. I den prosessen må da naturligvis navn og eventuelt et telefonnummer være tilgjengelig for å autorisere den nye brukeren. Det vil bli mye arbeid for Ø og JJ...... Ellers må jeg si jeg er svært skuffet over at Dragon, munnlader og Lusnelars viser seg å være samme person. Mulig andre var klar over dette, men det var ikke jeg. Kan ikke skjønne at det skal være noen annen agenda enn å føre andre forumdeltakere bak lyset for å gjøre dette. Jeg har selv fått en velfortjent smak av cyberpisken til Øyvind for å ha vært i overkant stygg i kjeften på chatten, men denne oppførselen synes jeg også fortjener et rapp eller to! Øyvinds reaksjon over er således helt på sin plass!

--
Kammerherren

av Tinytim @, onsdag 31. desember 2014, kl. 11:59 (819 dager siden) @ Kammerherren

Nå er vel dette litt på siden av temaet, og jeg er heller ingen dataekspert men når admin kjenner identiteten til personer som har flere profiler så burde det være lett å slette en eller flere av dem. Tror nok mange av forumets brukere visste at det var samme person som stod bak disse profilene, men siden ikke alle vet det så er det bra at det kommer frem.

Personlig bilde

av munnlader @, onsdag 31. desember 2014, kl. 14:05 (819 dager siden) @ Tinytim
redigert av munnlader, onsdag 31. desember 2014, kl. 14:23

Ja, Dragon, Lusenelars og munnlader er samme person. Dette er siden jeg bruker forskjellige PC'er i forskjellige land. Lusenears har jeg glemnt passoret til for ca to aar siden saa han er ute. Dragon og kunne jeg ikke logge inn som over en meget lang tid og opprettet da munnlader.

Munnlader logger seg paa automatisk paa min baerebare PC.

Dragon provde jeg og faa nytt passord for og skjekket om det funket for et parr dager siden og det funket bra & logger meg naa autotamtisk inn naar jeg sitter foran Mac'en.

Saa ikke det store luremum trikset utover at jeg glemnte noen passord og bruker noen forskjellige PC'er ved reising etc.

Personlig bilde

av munnlader @, onsdag 31. desember 2014, kl. 14:29 (819 dager siden) @ Øyvind F.
redigert av munnlader, onsdag 31. desember 2014, kl. 14:33

Jeg gjør oppmerksom på at munnlader og Dragon er en og samme person. Det er nokså merkelig å svare på sine egne innlegg, men da får en i det minste svaret en ønsker seg.

munnlader/Dragon/LuseneLars: Skal du delta her får du vise respekt for andre brukere. Du var langt over streken i julenøttråden for en drøy uke siden, og fortsetter du i samme spor vil alle kontoene dine bli deaktivert.

Jeg respekterer deg og all brukere her. Haaper dette ogsaa syns i traaden.

Forklaringen paa hvordordan jeg har endt opp med to(naa) brukernavn ligger lengere oppe. Skal prove og faa munnlader inn paa begge PC'er. Slik at det ikke blir noen forvirring med tanke paa "intensjon" fra min side.

Traaden du referer til var svar paa tiltale og ja jeg tok ganske hardt i, men respekterer fullt ut din redigering og fjaerning av traaden :-) Det er kunn en bruker her som(deltar ikke i denne traaden) som jeg ofte opplever som provokativ, men jeg skal selfolgelig holde meg innenfor foruments regler og har ingen hensikt og drive som "Troll".

Personlig bilde

av runastav, onsdag 31. desember 2014, kl. 15:20 (819 dager siden) @ munnlader

Hei Svartkruttgodtfolket!
I 2015 oppfordrer jeg alle brukerene her til og skrive litt om seg selv på ( Hvem er dere?)
Kan ikke forstå hvorfor endel skal på død og liv være HEMMELIGE!
Mvh
Runar Stava

Personlig bilde

av munnlader @, onsdag 31. desember 2014, kl. 15:41 (819 dager siden) @ runastav
redigert av munnlader, onsdag 31. desember 2014, kl. 15:52

Hei Runstav, skjonner godt at det kan se litt duste "hemmelig ut". I mitt tilfelle saa reiser jeg mye og onsker at samlingen skal ligge trykt nar jeg ikke er hjemme. Siden jeg har samlet noen aar saa er det blitt litt verdier som er blitt lagt i samlingen og jeg for min del onsker og vaere anonym slik at det ikke bare er og google mitt navn og gaa og hente samlingen min naar jeg ikke er hjemme.

Jeg syns dette er et fint forum med mange gode innlegg og fin innformasjon og deltar derfor. Alternativet er jo og ikke delta, men det blir litt for "hemmelig" for meg.

Haaper du finner mitt svar rimelig.

Ellers onsker jeg deg og alle her et godt nytt aar & er imponert over dine utrolig gode haadverks ferdigheter !

Jeg har en flintlaas som gaar litt daarlig paa en Fransk karusell pistol fra ca 1680. Er du innteresert i og fikse laasen Runstav ?

Jeg betaler paa forskudd.

Personlig bilde

av munnlader @, onsdag 31. desember 2014, kl. 15:58 (819 dager siden) @ munnlader

Tilbake til drastisk nedgang paa antike og gamle vapen priser ?

Personlig bilde

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, onsdag 31. desember 2014, kl. 16:09 (819 dager siden) @ munnlader

Du munnlader/Dragon, jeg kan med mye godvilje forstå hva du oppgir som årsak til alle brukerne, men jeg synes ikke du har redgjort for hvorfor du skriver en støtteerklæring som tilsvar i en tråd du selv startet med en annen bruker? Merkelig tilnærming. Noe også Øyvind poengterte i sitt svar rett under det du skrev som ny bruker. Kan også skjønne at du ønsker å være anonym med tanke på store verdier, men det er flere andre som frekventerer forumet her som også sitter med betydelige samlnger av store verdier. Vil også håpe at du har kostet på deg alarm hjemme...... Med tanke på hva en samlerkolega i Oslo opplevde for en del år siden er det strengt tatt ikke noe å stå etter å være hjemme når bandittene først ramler inn døra. Det kan gå hardt for seg.:-(

--
Kammerherren

Personlig bilde

av munnlader @, onsdag 31. desember 2014, kl. 16:37 (819 dager siden) @ Kammerherren
redigert av munnlader, onsdag 31. desember 2014, kl. 16:57

Hei Kammerherren, Ja jeg sikrer samlingen saa godt jeg kan innenfor rimlighetes grenser. Gode poenger du har og vi tenker ganske likt med tanke paa sikring av samling. Jeg haapper ogsaa at jeg ikke er hjemme hvis bandittene en dag skulle komme paa besok, det kan bli en meget u-hyggelig sak, som du sier. Er det folk hjemme, saa er det forhaapentelighvis nok for at "tyvene" snur, men ikke alltid som du godt poengterer.

"Svar paa det ubesvarte:" Innlegget som "datt" ut som Dragon var ment som spesifikt hva slaks vapen som er gaatt ned i pris. Etter min mening og ikke en stotterklaering fra en tilsynelatende annen bruker. Jeg skjonner imidlertid godt at det oppfattes slikt og prover naa og bare bruke munnlader. Etter reaksjonene paa at jeg har to bruker navn, dragon / munnlader.

Naar jeg bruker min baerebare PC logger den meg automatisk inn med et brukernavn og Mac'en en annen. Dvs, jeg er naa oppmerksom paa og logge meg ut og inn igjen under samme navn som munnlader.

All kritikk for dette som sett ovenfor tar jeg fullt ansvar for og gjor mitt beste for kun og bruke munnlader. Ingen Trolling ment som nevt tidligere.

Ellers, godt nyttaar til deg Kammeren :-) Du har mange fine innlegg her !

Tilbake til prisfall paa gamle / antike vapen ?

Personlig bilde

av munnlader @, tirsdag 17. februar 2015, kl. 10:47 (771 dager siden) @ munnlader

Håper du fikk svar Kammerherren ?

Jeg tror/mener selv at vi ser på et marked hvor prisene på antike våpen skjennerelt sett går ned. Selv har jeg gjort tre meget gode kjøp de siste parr månedene som nok ikke hadde vært mulig for 5 - 7 år siden.

Ser også internasjonalt at prisene går nedover og mener selv at det er kjøpers marked. Dette gjelder også gode ting, selvom det en gang i blant er flere samlere som er innteresert i samme objekt som selges og prisen blir da presset opp til den som tilbyr mest. Har også selv handlet ting som er blitt dyre grunnet konkurangse om objektet, men det blir lengere og lengere mellom slike historier og det liker lommeboken :-)

Personlig bilde

av Hiorthefot @, Asker, tirsdag 17. februar 2015, kl. 11:41 (771 dager siden) @ munnlader

Og kva er problemet?

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, tirsdag 17. februar 2015, kl. 12:07 (771 dager siden) @ Hiorthefot

Problemet kan være liten og slunken lommebok:lol2:

Personlig bilde

av munnlader @, tirsdag 17. februar 2015, kl. 13:31 (771 dager siden) @ Hiorthefot

Og kva er problemet?

Det er hvel heller en problemløsning når prisene går ned en et problem ;-)

RSS på tråd