Rengjøring av anløpt messing (Våpensamling)

av jopesj @, Oslo, mandag 12. januar 2015, kl. 15:54 (982 dager siden)

Hei,
hva er 'akseptabel' fremgangsmåte for å rengjøre litt anløpt messing, som f.eks. løpsbånd på en fin original børse? Jeg antar at vanlig messingpuss er fy fy!
Hilsen jopesj

--
Jopesj

Personlig bilde

Rengjøring av anløpt messing

av Jon @, mandag 12. januar 2015, kl. 16:43 (982 dager siden) @ jopesj

Jeg driver med eldre patroner og hylser og de får en fin lød når jeg kjører dem i en slik 2-3t med de små splintene de viser her,noe vann, sitronsyre (som vist) og litt oppvaskmiddel for oppvaskmaskin.
Selvsagt bare tomme hylser uten kule og tennhette

Messingen blir rein og fin men ikke helt blank.

http://www.stainlesstumblingmedia.com/stm-complete-package-2.html

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, mandag 12. januar 2015, kl. 16:54 (982 dager siden) @ jopesj

For noen er bruk av messingpuss fy-fy. For deg kan det være midt i blinken. Dersom det er dine egne smellerter du skal rengjøre. De vil jo bli veldig blanke da:-)
Hvis det er for å fjerne fett og smuss har Zalo vært et anerkjent middel. Pass på å ikke legge for mye kraft i gnikkingen.

av festus @, mandag 12. januar 2015, kl. 20:45 (982 dager siden) @ jopesj

Personlig har jeg ingen problemer med vanlig messingpuss, så lenge den ikke riper.:-)

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, tirsdag 13. januar 2015, kl. 04:46 (981 dager siden) @ festus

Så lenge det er de bøsse så puss så mye du ønsker. Vanlig messingpuss skader ikke noe som helst, men gammel patina forsvinner. Uansett så gjør et par dager på skytebanen underverker med overpusset messing. Patina er så absolutt ingen gammel oppfinnelse;-)

Personlig bilde

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, tirsdag 13. januar 2015, kl. 06:27 (981 dager siden) @ jopesj

Jeg har brukt vanlig Turtle wax, metal polish(er vel noe det samme som messing puss) og brukt kluter av "twist"men ikke vert for hardhendt.og etterpå har jeg brukt litt såpe(salo)vann og pusset over så jeg har fått vekk alle restene av metal polishen.
og synes det blir veldig fint og greit,etter noen uker med bruk,litt skyting,og bruk men mest bare henger de på veggen, begynner overflaten og få tilbake litt patina men er mye renere og penere.:-)
Men nå er jeg ikke noen samler heller,jeg liker og kunne ta mine børser ut og bruke dem litt av og til.:rifle:
For min egen del har jeg også brukt smergel papir og stålull+ olje på flater som har vert rustne for og få dem blanke og de har blitt veldig blanke og fine,har passet på og ikke pusse for hardt på nummre og stempler for og bevare disse i lesbar stand.:nerd:
Og har opplevd folk som ikke har samme syn har kallt det for hærverk av gamle antikke våpen,men tenker slik at hvis ikke de er av spesiell historisk verdi eller veldig skjeldne(og det er jo de aller fleste ikke)men gjerne lurt og sjekke godt opp på forhånd. :yes:
Så jeg tenker:de er jo mine og det viktigste er jo at jeg er fornøyd og får dem slik jeg vil ha dem for og passe til det jeg vil ha dem til.:rotfl:
Det vil vel alltid vere delte meninger om dette ,men viktigst er det vel at man selv liker det man ser og er fornøyd med børsene sine.
lykke til.

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, tirsdag 13. januar 2015, kl. 13:41 (981 dager siden) @ jrr50

jopesj, det er ikke lett å svare på det du spør om.
Vi kan alle svare det vi mener er rett.
Personlig lar jeg fine samlevåpen stå uten annet enn å tørke støv og olje litt.
Skytevåpne jeg bruker får stort sett beholde løpsbånd som de er, og blir bare litt mindre skitne/anløpne der jeg holder.
På replikavåpen har jeg tidligere pusset med Gloria, for eksempel. Det er ikke ulikt hva de brukte før i tida; knust tegl, siktet gjennom et klede. En matt men ren overflate synes jeg er ok. Jeg synes ikke det er særlig pent når et gammelt våpen med bruksslitsje har messingdeler hvor hakk er slipt bort og siden polert speilblankt.

[image]
Eksempel: Langtidslagret, uskutt M1849/55 som ikke skal pusses.

[image]
Eksemplel: original Colt 1860 Army som har vært pusset av tidligere eier. Nå blir messingen(etter hvert) bare blank der jeg holder.

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av Jon @, tirsdag 13. januar 2015, kl. 19:23 (981 dager siden) @ jæger justnæs

Rustne våpen kan gjøres mye finere med tynn olje 5,56 o.l. og så gå på med messingbørste. Børsten tar det aller meste av rust men blåneringen er urørt. Derimot riper den i rustbrunering.

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, tirsdag 13. januar 2015, kl. 20:20 (981 dager siden) @ Jon

Ser at mitt tidligere svar kan tolkes som om jeg er for blankpusset våpen og tilbehør. Det er jeg selvfølgelig ikke. Jeg ELSKER patina. Er det snakk om klumprust så jevn toppene med jorden og olje. Rust er også en overflatebehandling. Speilblank jern og messing ser bar uekte ut.

Ang.mitt tidl.svar så var bare det at du ikke ødelegger noe vesentlig med å pusse. Det ser bare litt for nytt ut etterpå.;-)

Personlig bilde

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, onsdag 14. januar 2015, kl. 01:12 (980 dager siden) @ Jon

Nå prøvde jeg denne metoden ikveld,med en" myk" messing børste og tynn våpenolje,ikke at det var spesielt mye rust,og forholdsvis hel og bra blånering,slik at dette er et våpen jeg ikke har villet prøve med grovere "skyts" enn 00 stål ull tidligere.:confused:
Men det var litt "nupper"jeg ikke fikk med 00 stålull,både på løp (blånert)og på lås (gravert metall)rundt graveringer og det ble virkelig mye bedre med denne metoden.:yes:
Denne metoden for fjerning av rust "nupper"på blånerte overflater og ellers anbefales av meg også nå når jeg har prøvd dette, fikk børsa bedre enn den har vert noensinne siden jeg fikk den.:clap:
Supert ,kjempe fornøyd med resultatet.

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

av jopesj @, Oslo, onsdag 14. januar 2015, kl. 09:08 (980 dager siden) @ jopesj

Hei, og tusen takk til alle som har bidratt her. Tråden ble ganske mye lengre enn jeg hadde forventet!Det er tydeligvis mange meninger og anbefalinger, og jeg setter pris på alle.
Jeg er som mange av dere også veldig glad i fin patina, så jeg kommer nok til å begynne forsiktig med de mer snille metodene, som f.eks. Zalo.
Mvh jopesj

--
Jopesj

RSS på tråd