Blånering (Hagle)

av KIRA, søndag 15. februar 2015, kl. 08:45 (917 dager siden)

Har ei hagle som trenger ny blånering, den har sølvskrift på løpet. Har kjøpt inn Tetra gun blåneringsveske, og rust og blåneringsrens.Kva skjer så med sølvet, vil det overleve denne prosessen. Takker for svar.

Personlig bilde

blånering

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, søndag 15. februar 2015, kl. 13:07 (917 dager siden) @ KIRA

Det må dekkes til,eller maskeres med tape biter,ellers blir det også blånert.
og her må du tenke på at du bruker noe som sitter skikkelig siden her er sterk blånerings veske og vann som skal vaske over dette flere ganger.

Så du må finne noe tape som sitter ordentlig godt og maskere med det.
Vil tro man kan bruke voks og legge over eventuelle mønstre o.l man ikke vil ha blånert,for det er jo kun kaldt vann som trengs i prosessen ,slik at det smelter ikke voks som eventuelt er brukt til tildekking.

Men her må ikke voksen smitte over eller gnies utover da vil det "ødlegge" blånereingen med at det vil hindre den og feste og det vil bli skjoldete så det vil nok bli vanskelig og klare og voks- legge og samtidig ikke få det minste fnugg voks andre steder.

Jeg hadde tenkt og maskere de to platina pluggene som er på hver av kamrene på mi hagle,men fikk høre det fester ikke på edel metall,det var tull,det festet like godt der så de er nå også blånert:-)
Men jeg fant ut det ikke betydde så mye i mitt tilfelle siden det kun er snakk om de to,små runde pluggene på hvert kammer.

Lykke til,du må legge ut bilder så vi får se om det blir vellykket:-)

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

blånering

av festus @, søndag 15. februar 2015, kl. 17:06 (917 dager siden) @ jrr50

Kanskje lakk hadde fungert? Klar neglelakk eller lignende? Ser for meg at det vil sitte bedre enn voks, men spørsmålet er om blåneringsvæsken løser det opp. Det kan jo prøves ut på et annet stykke metall først. Ellers vil jeg tro at det enkleste er å pusse opp sølvet etterpå ved å gni det med en slipestift til Dremel eller lignende. (Holdt i hånden.)

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

blånering

av KIRA, onsdag 18. februar 2015, kl. 08:47 (914 dager siden) @ festus

Ja no er eg ferdig med blånering, med resultat 7,5 i skala 1-10.Bevaring av sølvet gjekk fint. Etter forsøk med neglelakk, og tape falt valget på alumeniumstape, den henger godt,og tåler blåneringsveska godt, og er lett å fjerne. Neglelakk tåler og godt veske, men er meir utflytande. Foto kan eg ikkje framgangsmåten til å senda, så det må eg lera meg. Så takk til alle som stiller opp, når ein har problem, her i forumet.

RSS på tråd