Importere byggesett (Lover og regler)

av Stratos, Fosen, Sør-Trøndelag, torsdag 19. februar 2015, kl. 10:03 (1009 dager siden)

Jeg har så smått begynt å leke med tanken på å importere et gun kit fra Trackofthewolf, men sitter inne med et par praktiske spørsmål angående innførsel og registreringsplikt her hjemme paa bjerget. Må det foreligge ervervstillatelse på selve byggesettet før man i det hele tatt får bestilt eller blir det registreringspliktig først når våpenet er ferdigstilt og i skytbar stand? Hvordan er det med serienummer på et slikt byggesett (som nødvendigvis må stå på ervervstillatelsen)? Dette er ukjent terreng for meg, men etter å ha vært smugleser av Forumet i en årrekke aner jeg at det finnes massiv kompetanse der ute. Håper noen kan sette opp noen enkle stikkord for prosessen fra A til Å

Personlig bilde

Importere byggesett

av proud.norwegian, torsdag 19. februar 2015, kl. 10:59 (1009 dager siden) @ Stratos

Når en studerer diverse byggesett - er jo ikke dette per se et skytevåpen - tennkanalen er jo ikke boret, gjenget og isatt nippel.
Bygger man, og utelater ferdigstillelsen på dette punkt - har en jo et vakkert dekorasjons objekt.

Personlig bilde

Importere byggesett

av Mr. Pitt @, Minnesund, torsdag 19. februar 2015, kl. 13:52 (1009 dager siden) @ proud.norwegian

Regner med at du skal bruke byggesettet på bla. stevner.
Da ville jeg ha kjøpetillatelse klart, og sørge for at tollvesenet gjør jobben sin og fyller ut kjøpetillatelsen, slik at du får våpenkort og kan bruke det med en gang du er ferdig.

Men, skulle settet gå igjennom systemet og du kan hente det på butikken/postkontoret, kan du velge om du vil ha det som pyntegjenstand og kjøpe et til.

Og hvis du vil bruke det selv om det har gått igjennom systemet, er det ikke noe problem å ta det opp med våpenkontoret og få det registrert.

Er våpenet produsert av Pedersoli etc. er det nummer på pipa.
Settene fra Trackofthewolf er nok uten nummer, da får man ta et ut i fra lufta, det kan sikkert andre svare på som har kjøpt fra Trackofthewolf.

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Personlig bilde

Importere byggesett

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, torsdag 19. februar 2015, kl. 14:17 (1009 dager siden) @ Mr. Pitt

På min langrifle produsert av TVM finnes det ikke noe nummer. Derimot er pipa signert, så på våpenkortet står navnet som står på pipa i nummerfeltet. TVM står oppført som merke. Våpenkontoret er oftest fleksible, så lenge det er en mulighet til å knytte våpenkortet opp mot børsa. Du kan naturligvis gravere det tallet du måtte ønske også.

Utover det jeg sier her kjenner jeg ikke noe til byggesett.

--
Kammerherren

Importere byggesett

av Stratos, Fosen, Sør-Trøndelag, torsdag 19. februar 2015, kl. 23:44 (1009 dager siden) @ Kammerherren

Takker for informative svar. Konklusjonen får bli at det sikreste er å gjøre unna papirarbeidet før man går til bestilling. Har ikke veldig lyst til å legge ut flere hundre daler på forhånd for å ta sjansen på at sakene skal "gå gjennom systemet" for så å oppleve at det kanskje IKKE gjør det. Intensjonen er selvsagt å gjøre dette til et fullt skytbart våpen, om det blir aktuelt å stille til konkurranse med det får komme i neste omgang. Som tidligere nevnt er dette foreløpig bare på tankestadiet, men det er greit å sondere litt først.
Stratos

Personlig bilde

Importere byggesett

av Burgsmuller @, Oddøling på Romerike, fredag 20. februar 2015, kl. 00:59 (1009 dager siden) @ Stratos

[image]Hei Stratos
Jeg kjøpte meg ett byggesett fra TVM http://www.tennesseevalleymuzzleloading.com/#!muzzleloader-kits/c1vu7 et Tennessee Poor-Boy sett (flint) som ble ferdigstilt etter hvert. Gikk greit gjennom tollen da det ikke var gjort i stand så det kunne skytes med, så da er var det å regne som plombert. Er ikke sikker på hva lovverket sier i dag men det går jo ann å få undersøkt. Jeg søkte ikke før det var påbegynt og i god tid før det vart ferdig.

--
T.B

Importere byggesett

av Stratos, Fosen, Sør-Trøndelag, fredag 20. februar 2015, kl. 11:34 (1008 dager siden) @ Burgsmuller

Hei, Burgsmuller
Det ble jo et flott våpen. Leste ett eller annet sted her inne på Forumet at et løpsemne uten tennkanal er å definere som " steel tube" og dermed ikke en registreringspliktig våpendel. Ettersom ditt kit gikk gjennom uten problemer kan det jo se ut til at dette medfører riktighet. Skal undersøke litt med den lokale lensmannen før jeg går videre. Takker for svar

Personlig bilde

Importere byggesett

av runastav, fredag 20. februar 2015, kl. 22:45 (1008 dager siden) @ Stratos

Hei Statos!
Byggesett er kjekt, men det er jo klart at et visst håndlag må du jo ha:-) Aner jo ikke hvor du er der, men viss uerfaren så bestill samtidig(Eller først) det du kan av bøker om emne(Gunbuilding) bare mi mening;-)
Mvh Runar

Personlig bilde

Importere byggesett

av jæger justnæs @, Kristiansand, fredag 20. februar 2015, kl. 23:32 (1008 dager siden) @ runastav

Det var et godt innspill fra runastav. Et byggesett er ikke som en flatpakka kommode fra IKEA, du må ofte gjøre en del metall- og tresløyd selv.
Men intet er umulig, ellers er å få leste litt om emnet en fin ballast å få med seg i livet.

--
Best når det smeller!

Importere byggesett

av Stratos, Fosen, Sør-Trøndelag, lørdag 21. februar 2015, kl. 01:13 (1008 dager siden) @ jæger justnæs

Takker for tipset, skjønner godt hva dere mener :-D. Skal ærlig innrømme at dette er noe jeg aldri har gitt meg i kast med tidligere. Hva bøker angår så kjøpte jeg for et par-tre år siden to stk (fra Track of the wolf), en som omhandler bygging av Pennsylvania Longrifle og en om rifling av løp. Disse er studert ganske inngående og jeg regner med å måtte bruke i hvertfall den ene av dem ganske flittig. Ser for meg dette som et langtidsprosjekt i mørke vinterkvelder :-). Ellers har en jo alltids Forumet som et levende hjelpemiddel...

RSS på tråd