Framsikte til Kammerlader (Kammerlader)

av OBoe @, søndag 8. mars 2015, kl. 11:22 (986 dager siden)

Tenkte jeg skulle legge ut en liten mekketråd.

Har fått tak i en kammerlader jeg tenkte å bruke til skyting. For å justere treffpunktet hadde jeg ikke så lyst å bytte ut baksiktet fordi jeg er redd det kommer bort fra børsa. Jeg så heller for meg et demonterbart framsikte som kan styres av bajonettklakken.

Dreide først et råemne som passet på løpet
[image]

Freste deretter ned tykkelsen på båndet mellom sikteklakken og skrueklakken
[image]

Borret,forsenket og gjenget hullene for festeskruene.
[image]

Ferdig sikte etter at ringen er splittet og siktebladet montert i svalehale.
Jeg regner med at siktet er mer enn høyt nok og at det blir mye filing før treffpunktet er på plass
[image]

Her vises styresporet for bajonettklakken. Ideen er at siktet skal hvile på toppen av klakken og at skråen på undersiden av sporet skal skyve sporet nedover. I tillegg vil festeskruene som er plassert under løpet trekke siktet ned mot klakken.
[image]

Siktet montert på børsa
[image]
[image]
Nå gjenstår bare å se om teorien stemmer og at det går bra å demontere siktet for børsepuss uten at treffpunktet blir forskjøvet.

Personlig bilde

Framsikte til Kammerlader

av jæger justnæs @, Kristiansand, søndag 8. mars 2015, kl. 12:06 (986 dager siden) @ OBoe

Ojoj, fantastisk flott arbeid!
Jeg har loddet på fremsiktet på min 1859 og fått tilpasset en ring som jeg var så heldig å få av 35VRM for noen år siden til 1855en.
Det fungerer på samme vis men har ikke justering sideveis. Skal file en god del til, først støpe nye kuler og gjøre masse annet kjedelig. Kanskje til neste år ;-)
Lykke til med innskytinga og kos deg på banen!

[image]

--
Best når det smeller!

av OBoe @, søndag 8. mars 2015, kl. 22:20 (985 dager siden) @ jæger justnæs

Takker for det.

Artig at andre har tenkt på samme løsning.
Regner med at det øker sjansene for at det fungerer som planlagt.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 9. mars 2015, kl. 10:22 (985 dager siden) @ OBoe

Vakkert arbeid. Jeg kan også bekrefte at et slikt opplegg fungerer. Jeg lagde for mange år siden, rundt 1998, et lignende sikte for en replika 1861 Springfield. Jeg har ikke tilgang til avansert utstyr, men brukte en kobberplate og et kobberrør for å lage et sikte a la dette: http://www.trackofthewolf.com/Categories/PartDetail.aspx/875/1/FS-ZOUAVE

[image]

Mitt ble klemt fast til pipa slikt som ditt. Det ble filt inn et spor for siktestolen/bajonettklakken på piperingen, slik at siktet kunne fjernes uten at treffpunktet endret seg. Det fungerte fint i den grad man kan si at ting fungerer fint med miniékuler. Der kan det jo som kjent gå til øst den ene dagen, og til vest den andre.

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

RSS på tråd