Ny bruker med Fransk muskett (Munnladning)

av IngarS, Skoppum, torsdag 16. april 2015, kl. 00:21 (889 dager siden)

Hei, jeg er helt fersk med svartkruttvåpen. Eller dvs. min sønn på 13 har kjøpt seg muskett (med min velsignelse) på Kongsberg nå på søndag.
Det jeg har funnet ut er at det en en fransk perkusjonsmuskett cal. .69/18mm merket Charleville serienr. 5085 på både pipe og kolbe.Den ligner veldig en M/1842. Selger sa den var fra Østerrike?
Men den er muligens litt mindre en standard? Lengde: 136cm, pipe: 97cm vekt:3.6Kg
Musketten gir inntrykk av å være ganske sliten og velbrukt, men vi har ikke gitt opp håpet om å kunne skyte litt med den.
Utvendig ser stålet i løpet greit ut, men det er en del rust inne i løpet. Jeg lurer på hvor grensen går for hva som er forsvarlig å skyte med. Jeg er vant til et strøkent hagleløp og blir skeptisk når jeg ser rust.
Jeg har lyst til å ta av stokken for å se etter flere stempler og å gi stålet en god vask og puss, er det greit? Jeg trenger i så fall tips i hvordan jeg løsner nesebåndet?

Personlig bilde

Ny bruker med Fransk muskett

av krutnarr ⌂, Søgne, torsdag 16. april 2015, kl. 01:04 (889 dager siden) @ IngarS

Hei.
Gratulerer som ny eier av muskett. De er som regel grei skuring å "skru litt på", men det hadde hjulpet stort om du la ut et par tre bilder av nykommlingen. Rust er veldig ofte en vanlig ting om den er kjøpt av en samler (samlere er de verste ang. ivareta våpen. De neglisjerer ofte det invendige ;-) )Det kan tåles en del av den om det er snakk om overflaterust eller ivertfall ikke groper i 1/3 av første del av løpet fra kammerenden/ladningsenden der trykket utover/sideveis er størst ved skudd.

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, torsdag 16. april 2015, kl. 09:50 (889 dager siden) @ krutnarr

Gratulerer med muskett og skytevillig ungdom!
Som krutnarr sier, bilder er gull for å kunne hjelpe :-)

--
Best når det smeller!

av IngarS, Skoppum, torsdag 16. april 2015, kl. 21:20 (888 dager siden) @ IngarS

Takk for svar så langt :-) Jeg skal prøve meg på å legge inn bilder
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, fredag 17. april 2015, kl. 00:36 (888 dager siden) @ IngarS

Dette så da virkelig bra ut IngarS. Dere får heilt sikkert en morroskyter ut av denne. Du lurer på hvordan første løpsband skal fjernes. Det er bare å trekke av etter at du har fjernet ladestokken. Ser ut som om fjære som holder bandet mangler og er erstattet av en splint/stift. Er det hull helt igjennom bandet er det bare å dore denne stiften ut. Om ikke,så muligens litt mere fikklete. Det kan også ha vært festet på annen uorginal måte som du bør se ved litt "etterforskning" Uansett så er originalfestet samme som band to og tre der det bare er å trykke inn bandfjæren å trekke bandet av. Muligens må det vries 90 grader ved forsiktet. Da er det bare å skru ut skruen i tangen (armen som holder løpet bakerst mot kolben)for så løsne løpet forsiktig ut av stokken. Sitter det fast i rust og støv mellom tre og stål så hjelper det å olje litt langs hele løpet.
Når løpet er ute bør du fjerne svanskruen for å pusse godt ut av løpet og kontrolere skikkelig om det er gravrust/groper. Det bør ikke være det i første tredjedel av løpet i tykkeste ende. OBS...Ved ev.bruk av varme for å løsne svanskruen må du sjekke om musketten er ladet først. Det forekommer ganske ofte at det båder er krutt og kule i disse gamle bøssene.
Ellers så er det jo litt reperasjoner på kolben som er blitt utført. Er noen av "flisene" løse så bør disse limes. Det er også muligens nødvendig å skifte nippel. De er som regel utbrent med alt for stort hull som resultat

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

av IngarS, Skoppum, fredag 17. april 2015, kl. 09:45 (888 dager siden) @ krutnarr

Takk for flott informasjon, krutnarr
Skal se om jeg får sett på den i helga. Det slår meg at terrassen trenger olje mer enn musketten :)
Ladestokken er løs og sklir ut når musketten peker mot bakken, hvordan løses normalt dette?

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, fredag 17. april 2015, kl. 10:46 (888 dager siden) @ IngarS

Du kan lime inn ei flis eller en lærbit i ladestokkrenna som en enkel løsning. Ellers er det ganske vanlig at man lar ladestokken stå hjemme og bruker en egen lade- og pussestokk når man skal skyte.
Ønsker dere lykke til med opprensking og puss.
Snart på tide å finne frem til passende kuler og sånt :-)

--
Best når det smeller!

av IngarS, Skoppum, søndag 19. april 2015, kl. 22:13 (885 dager siden) @ jæger justnæs

Takk for svar. Har dere noen tanker om i hvilken type tjeneste musketten har blitt brukt, da med tanke på lengden/vekt?

av IngarS, Skoppum, fredag 15. mai 2015, kl. 14:16 (859 dager siden) @ IngarS

Har nå tatt ut løpet og skal snart prøve meg på svanskruen. Forstår at løpet er kortet noe inn, da bajonettfestet mangler og nesebandet står over der bandfjøra skulle ha vært. Ladestokken mangler også gjengene i enden, er bare noen mothaker der nå.

av IngarS, Skoppum, fredag 22. mai 2015, kl. 00:16 (853 dager siden) @ IngarS

Svansskruen er endelig ute! Franskmennene hadde selvfølgelig lagd gjengene den #¤%@ veien :-)
Hvor mye/lite rust kan det være før det er for ille for skyting? Vakkert er det ikke, men ser ingen store groper med rust. Det er ikke lett å ta bilder inne i løpet ,men skal se om jeg får tatt noen i morgen. Ser at godstykkelsen er vesentlig større enn på en moderne hagle, men jeg kjenner ikke stålkvaliteten i musketter.
Ser også at pipa er litt svai ,den er bøyd svakt opp og litt til venstre, er dette lett å rette ut?

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, søndag 24. mai 2015, kl. 19:43 (850 dager siden) @ IngarS

Nesten umulig å si om ei pipe er i skytbar stand uten bilder, helst vil jeg holde i den og kikke selv. Men sånn som du beskriver det så høres det ikke så ille ut.
Ville ikke gjort noe med pipas tilsynelatende bøying. Er du SIKKER på at boringa er bøyd?
Prøv å skyte med den først, i alle tilfeller.

--
Best når det smeller!

av IngarS, Skoppum, søndag 24. mai 2015, kl. 21:43 (850 dager siden) @ jæger justnæs

Takk for svar. Bilder skal komme, men det var såpass med rust, at jeg har latt løpet stå et par dager med løpet fylt med ca. 3% eddik. Har nettopp skylt det og nøytralisert med bakepulver. Nå skal jeg i gang med olje og fin stålull.

VNy bruker med Fransk muskett

av IngarS, Skoppum, mandag 25. mai 2015, kl. 12:52 (849 dager siden) @ jæger justnæs

Vanskelig å ta fornuftige bilder inn i et løp, men her er et forsøk.
Bakfra:
[image]

Fra munning:
[image]

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, mandag 25. mai 2015, kl. 21:29 (849 dager siden) @ IngarS

Det der så ikke helt bra ut...
Vil i utgangspunktet fraråde skyting med den, kan dog være det ser bedre ut i virkeligheten. Mitt råd: Få en habil svartrkruttskytter i ditt nærområde til å ta en titt på den, vent med å sette i svansskruen så lenge.

--
Best når det smeller!

av IngarS, Skoppum, mandag 25. mai 2015, kl. 21:44 (849 dager siden) @ jæger justnæs

Den ser bedre ut i virkeligheten. Er det noen i Vestfold regionen som kunne tenke seg å ta en titt?

RSS på tråd