Russiske og franske våpen (Våpensamling)

av arvegutt, søndag 7. juni 2015, kl. 16:13 (918 dager siden)

De fleste våpnene som blir omtalt her er Nordiske og kanskje amerikanske våpen. Jeg har imidlertid kommet over en samling med Russiske og Franske svartkruttvåpen som jeg skal få kjøpe. Dette markedet har jeg ikke greie på, så det jeg da lurer på er om det finnes noen spesielle modeller som er verdt å holde øynene åpne for eller var russerne like dårlige på svartkruttvåpen som de var på biler etter krigen? Hva med franskmennene?

Edit: Endret trådtittel og la tråden i kategori "Våpensamling". Redaktøren

Russisk og fransk

av festus @, søndag 7. juni 2015, kl. 23:30 (918 dager siden) @ arvegutt

det jeg da lurer på er om det finnes noen spesielle modeller som er verdt å holde øynene åpne for eller var russerne like dårlige på svartkruttvåpen som de var på biler etter krigen?

En del av de norsk/danske jegerriflene og pistolene var i alle fall russiskproduserte fra Tula(Thula?), og holdt meget høy standard, så det kan godt være noen flotte våpen der! Det var først senere at russiske våpen fikk det velkjente traktorpreget... Franskmennene har også laget noen flotte ting, men har hatt en viss forkjærlighet for litt... snodige løsninger, kalibre etc. Omtrent som bilene de lager.;-)

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

Russisk og fransk

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, tirsdag 9. juni 2015, kl. 00:38 (917 dager siden) @ festus

Det var vel egentlig bare én modell som også kun var for Norge som var russisk, de 300 Thule jegerriflene fra 1807? Men her var det tyske børsemakerne som stod for design og produksjon...

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Russisk og fransk

av viggo.b, tirsdag 9. juni 2015, kl. 11:23 (916 dager siden) @ Trond

Russiske sortkruttvåen spesielt i flint og perkusjon er vankelig å finne i god stand en må huske på at i gamle dager så hadde Russland en stor milletær kapasitet,dette var stort sett grunnet Peter den Store.Musketter og rifler var laget etter Fransk modell men produsert i Russland, våpnene hadde god kvalitet, når bolsjevikerne ovetok styringen ble de fleste våpene skrapet og de beste eksemplaren satt på museum, sivile våpen for allmuen fantes ikke kun prakt våpen for de rike, så russiske våpen i god stan er i dag veldig ettertraktede og dyre.Enannen ting er at bøker om russiske antikke våpen er svert vanskelig å finne pga. at de flste gode bøker er skrevet på russisk for russere.

Franske våpen er av god kvalitet, men på det internationale markedet er det etter min mening ikke så mange i god kvalitet å få tak på.
Når det gjelder god litteratur så har vi det samme problem som russiske våpen, det meste er skrevet på fransk, dette er meget synd for vi burde viet de franske våpen mer interesse, priser kan variere men vi vet alle at våen i god stand må man normalt betale for.

Russisk og fransk

av Tinytim @, onsdag 10. juni 2015, kl. 07:12 (915 dager siden) @ Trond

Hei Trond
Har du noe dokumentasjon om at jegerrifla kun var lagd for Norge? Det ble jo solgt en sånn i flint på en auksjon i Sverige, og jeg tenkte den gang at dette var en russisk av samme type som Norge hadde kjøpt. Hadde vært interessant å vite om dette stemmer eller ikke.

RSS på tråd