Fett foran kulene,eller filtpropper med fett? (Håndvåpen)

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, torsdag 18. juni 2015, kl. 19:15 (909 dager siden)
redigert av jrr50, torsdag 18. juni 2015, kl. 19:25

Har slitt litt med presisjon og samlinger,med min Remington NMA orginal med kortet løp,noe har vert bedre enn andre,men det har liksom kommet seg jo mer man skjøt.
De første skuddene hadde tendens og bli spredd utover skiva,mens på slutten har det bedret seg,forstår nå at dette må ha vert Pga varme og at fettet jeg har brukt foran kulene har vert stivere og hardere til og begynne med enn etter litt skyting.
Har til tider lurt på om jeg hadde gjort det verre nn det var da jeg fjernet den fremste tredjedel av løpet som hadde en løps skade.

Idag fikk jeg de filtproppene med hardt kule fett,så jeg slapp og ha pappshilling mellom for og ikke få fett i kruttet som jeg måtte med de andre.
Var ute og skjøt 20 skudd,på 25 m og idag kuttet jeg ut fettet foran kulene,siden fettet filtpropp mellom kule og krutt skal etter reglene for stevner også,være nok.
Og for en forskjell ,dette var som natt og dag.,første tønna gikk riktig nok litt høyt,siden den gikk høyere en tidligere med disse.men resten ,minus et par slengere var bedre enn jeg har prestert noen gang med revolver.
Lader med 25 grain 3f,.462" kule (har tatt utav litt i ei 457 Lee kuletang),så den gir meg .462-463" kuler nå.[image].
Her er et bilde av ei tidligere skive med 457" kuler og fett foran kulene(men har prøvd med 462" og med fett foran og det var mye likt.
Nå er dette duell skive men den har samme størrelse som ISSF Skiva omtrent.

[image]
Her er dagens skive ,nå er bildet litt feil vei ,skulle vert vridd 90grader men det fikk jeg ikke til,
men den første halvdel av serien ligger høyt ,men rett på sideveis. Så etter en 7-8-9 skudd,så jeg samlinga var god,og jeg holdt litt lavere,på ca 7/8 litt lavt i svarten,og da gikk resten tåleg bra synes jeg,et par slengere til høyre er det,men det er bare skytter feil.

Så ingen tvil i min sjel om at kulefett foran kulene kutter jeg ut ,permanent.
Jeg satser på filtproppene fra nettbutikken,og kommer til og bruke dem konsekvent,de med hardt fett var de rette for meg ser det ut for.

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Fett foran kulene,eller filtpropper med fett?

av big 50 @, fredag 19. juni 2015, kl. 07:52 (909 dager siden) @ jrr50

Hei.
Fettet foran kulene er en sikring mot serieantenning.
Jeg ville beholdt den sikringen.

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 19. juni 2015, kl. 08:14 (909 dager siden) @ big 50

Det er vel en gammel myte. Dersom du lader en revolver i god stand med perfekt støpte eller kaldpressede kuler av korrekt diameter er det tilnærmet umulig å få kjedeantenning via kammermunningene. Se: http://www.svartkrutt.net/artikler/vis.php?id=12

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av MrOneTwo @, fredag 19. juni 2015, kl. 10:54 (908 dager siden) @ Øyvind F.

Jeg heller også til Øyvinds uttalelse. Serieantenning som starter forfra er sjeldne som hønetenner. Fett på en eller annen måte bak kula er overlegent fett foran kula.

--
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, fredag 19. juni 2015, kl. 11:29 (908 dager siden) @ MrOneTwo
redigert av jrr50, fredag 19. juni 2015, kl. 11:55

Her er jeg helt enig med Øyvind og mr One two,kjedetenning er om ikke bare en myte,så iallefall flere faktorer som spiller inn,da enten er feil fra den som bruker våpenet eller feil/slitasje på våpenet
(feks ved bruk av for små kuler,eller utslitte kammer,som og da gir samme effekt,evt skader/ hakk i kanten på kula som kan gi små mellomrom mellom kammesida og kula.)
Men så har man da også filtproppene som en extra sikkerhet også,og da snakker vi om filt proppene som er tykke og impregnert med fett,og som er trange i kammeret,så skal noe gnister komme til kruttet her må de først forbi ei kule som er støpt med godt og overmål,det er jo .455-456"kamre og jeg har .462" kuler.
Så forbi filtproppen som er satt inn med fett og er utvidet seg ytterligere etter at kula er presset mot den,og denne er og større enn kammeret, så jeg tror at gnister som skulle forårsake kjedetenning vil heller komme bakfra ,via niplene om det skulle komme noe sted fra.

Men her er det jo det samme her,det er snakk om brukerfeil eller feil /slitasje på våpenet som spiller inn her og,har man gode ,skikkelige og ikke utslitte nipler ,som er uten hjemme oppborrede hull,og sørger for og bruke riktige hetter til niplene og ser til at hettene er på niplene er på ved neste kammer før man fyrer av
(det ha jeg gjort til en vane,og har ved en anledning sett at hetta til nippelen ved neste kammer var falt av Pga rekyl,eller at den ikke var satt godt nok på,)
og da satte jeg selvfølgelig på ny før jeg skjøt. Passer man på at alt er som det skal er faren for kjedetenning minimal.
Tror fettet er en litt falsk trygghet ,for se nå etter når man har skutt halve tønna hvor mye/lite fett er igjen på de tre siste egentlig.?
Jeg har sjelden sett noe videre annet enn litt rester i kanten som ikke ville vere store tryggheten men det ødelegger kule flukten noe voldsomt,og siden fett mengden og blir mindre og mindre,så blir den i tillegg forskjellig på hvert skudd vil det fort bli spredning av kulene utover hele skiva.

Jeg er iallefall ikke i tvil om at med så store forskjeller som dette gir i presisjon skal man komme med gode beviser for at dette er nødvendig og har noe effekt,skal jeg begynne med fettet foran kula igjen.

Og den artikkelen som Øyvind refererer til ,der har han grundig gjennom gått dette,leste det ikke før nå,men det gir et godt innblikk i dette rundt kjedetenning,her har vel han grundig undersøkt muligheten får man si.

--
Med beste hilsen JRR50.

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

av svovelsvein @, lørdag 20. juni 2015, kl. 00:03 (908 dager siden) @ jrr50

Er det noen som har oppskrift på fett bak kula i papirviklede patroner?

av Geir @, mandag 22. juni 2015, kl. 20:54 (905 dager siden) @ svovelsvein

Men er det ikke påbudt med fett foran kulen på stevner eller tar jeg feil?

--
Tidligere kjent som kruttlappen2

av Orion ⌂ @, Sandnessjøen, tirsdag 23. juni 2015, kl. 09:00 (905 dager siden) @ Geir

Det står i "Sikkerhetsreglementet" at på Norske stevner kan "fettet filtforladning" erstatte fett foran kulen.
På MLAIC-stevner er ikke dette tillatt, så vidt jeg fant ut.

av Hans T @, tirsdag 23. juni 2015, kl. 18:30 (904 dager siden) @ Orion

På stevner som skytes etter MLAIC sitt reglemang så står det at det skal være fett foran kula, og i NSU så er det jo MLAIC sitt reglemang som er lagt til grunn for vår skyting.
Ved tvil om det norske reglene, og klasser så er det MLAIC det skal være oversatt i fra.

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 23. juni 2015, kl. 20:02 (904 dager siden) @ Hans T

Som Orion sier to innlegg over: filtforladning er tillatt, men skal du skyte internasjonale stevner må du følge MLAIC-reglene som sier at kamrene skal være forseglet med fett (eller noe i den duren).

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av Hans T @, lørdag 12. september 2015, kl. 08:59 (824 dager siden) @ Øyvind F.

Prøv med fett foran kula, og uten papp bak. Bare kula rett ned på kruttet. Det fungerer best for meg.

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, mandag 14. september 2015, kl. 06:23 (822 dager siden) @ Hans T

Det skal jeg jaggu prøve idag på banen,har vert litt problemer med at den har varierende treffpunkt ,men har bare skutt med forladninger enten av papp eller filt,har ikke prøvd med kula rett på kruttet ,så får vi se om det bedrer seg da

--
Med beste hilsen JRR50.

RSS på tråd