Serietenning i perkusjons revolver (Håndvåpen)

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, onsdag 24. juni 2015, kl. 08:09 (904 dager siden)

Fikk meg en colt 1849 pocket her i går,en av de med 6 skudds tønne det er en 31caliber.
Den var ikke helt iorden,men tåleg bra utgangspunkt,og hadde en god del deler liggende som jeg kjøpte fra USA ved et konkurs salg.

dvs hand med fjær,tønnestopper,skruer og stort sett alt mekanisk,og etter et par timer med litt tilpasning med nålefil og smergel papir gikk den fint rundt og timinga var og ok.
Det var to forskjellig serienr på ramme delene såg jeg og litt dårlig pass form mellom løpsramma og hovedramma,men fikk filt og tilpassa til den passet helt perfekt.
Så var det tid for testing: brukte 3f ,9gr i hvert av de 6 kamrene,og kuler der hadde jeg noen .330" buckshoots som ble brukt til rundkuler( den er jo .324" i kammer munningen så de var iallefall store nok( hard og lade men da burde de holde tett også)

Gikk bort på naboens bane her hjemme,og skulle skyte første skudd,det smalt veldige til og være 9 gr syns jeg,og så da at den hadde sendt avgårde 3 skudd på en gang,det som lå mot løpet og begge de ved siden av.
Min livs første serie tenning,ikke spes hyggelig men mindre dramatisk enn jeg hadde ventet( men er glad det er en 31 cal og ikke en 44 cal):-)

Ble jo litt bekymret ,men gikk hjem og tok og sjekket over den og alt så greit ut og den tålte det,testet igjen,med fett foran kulene og fett propper i 36cal.nå gikk første skudd greit så gjentok det seg ,men denne gangen gikk det kun to ,det mot løpet og neste i tønna.

Igjen hjem og se over Joda alt var greit ennå,så nå bestemte jeg meg for fettlapper rundt noen .315" kuler jeg fant,og propper,og fett foran kulene,i tillegg honte og pusset jeg alle 6 kamrene med tanke på at de kunne vere ujevne som jeg ikke hadde sett eller noe,

Nok en gang serietenning ,tre skudd på en gang ved første forsøk. Nå for 3 gang.

Nå var jeg sikker på at dette kan ikke komme forfra,og sjekket mer bak på tønna,pistongene er ikke nye,men de er nok ikke så gamle,og er veldig gode alle 6 så det var ikke det heller mente jeg,og hettene passet helt akkurat.
Men så sjekket jeg når jeg presset tønna bakover og med hetter på de øverste kamrene,og da kom det svake merker på innsiden av hettene som lå på siden av det øverste kammeret,,det viser seg at den ringen som er i ramma rundt fordypningen med hand/frembringer var så høy at den tar i de to hettene på siden av det kammeret som er skudd klart

,og de er ikke spesielt lange heller disse pistongene,så for at hettene skal sitte ordentlig bør de vere så lange,jeg filte av litt i ytterkant av denne ringen i stedet,så nå går de klar når jeg presset bakover med hånde makt iallefall.
Så nå er den ladet opp igjen og skal ha i meg morgen kaffen så er det bort en tur på banen og se om jeg har fått bukt med problemet.

Denne gang med kammer som er bare hetter på ved siden av det som jeg skal fyre av først,så funker det da,så får vi ta det derfra,men revolveren tålte uten skader disse serie tenningene,eneste var litt bly ved wedgen som gjorde den satt litt bedre,ellers skjedde ikke stort.

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Serietenning i perkusjons revolver

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, onsdag 24. juni 2015, kl. 10:43 (903 dager siden) @ jrr50

Greit for fingrene dine at det ikke var en slik en du skjøt med! karabin

--
Kammerherren

Serietenning i perkusjons revolver

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, onsdag 24. juni 2015, kl. 12:12 (903 dager siden) @ Kammerherren
redigert av jrr50, onsdag 24. juni 2015, kl. 12:36

Ja,takk og lov for det,Kammerherren

Jeg har alltid tenkt på dette med stor respekt,og litt frykt,da tenker jeg på serietenning som antagelig ville komme før eller siden,spesielt siden jeg driver og kjøper eldre revolvere eller andre våpen som trenger litt fixing og gjerne mer enn litt av og til.
Men når jeg igår opplevde dette,var det som sagt mindre dramatisk enn jeg hadde trodd,selvfølgelig kan det vere jeg var heldig i mitt tilfelle,men sett utffra at det skjedde 3 ganger etter hverandre så er det nok ikke annet enn unntaksvis dette går galt.
Men er som sagt likevel glad det var en .31cal og ikke en .44cal når det først skjedde.

Men slik er det med så gamle våpen (150 år +) da kan ting skje,og dette er noe man bør ta med i berekningen,jeg hadde derfor bare 9 gr ladninger i den i går det kan vere opptil 12-15 grains ( leser og fra colt at 4f var ofte brukt som drivladning i disse .31cal pocket revolverne),og det er jo normalt sett kun til bruk som fengkrutt ,men det ble brukt som drivladning i disse og Remington sine 31 cal pocket modeller også.

Men iallefall etter morgen kaffen var inntatt gikk jeg bort og testa med de nye forandringene,og for en fin start på dagen,den skjøt helt prikkfritt,alle 6 gikk hver for seg. Uten noe antydning til tull i det hele tatt.
Har og testet med 12 gr ladninger nå,og uten fett foran kula og den fungerer helt supert nå etter jeg filte av litt av ringen bak i ramma så hettene ikke slår i ramma ved rekylen(ikke rare rekylen i dem men nok til og fyre hetta tydligvis,det viste seg igår). [image]. [image]. [image]. [image].

Og den var jo som slarkete som bare f...,som man kan se er det to forskjellige serienr på for og bak ramme( ikke så veldig langt unna hverandre) men er 100% slark fri nå.

som vist her på siste bilde ble passformen mellom for og bak ramma meget god med litt filingog tilpasning,den var svært dårlig (skeivt på og da jeg mottok den,nå er den tight som bare fy,helt super fast i fisken,og den gikk ikke verst heller den hadde treffpunkt som lå 8-10 cm over der jeg sikta men det var på 10 m,og det er vel omtrent det som er rett,sideveis så det veldig bra ut,og dette kan vere en god blink plinker tror jeg nå når den funker greit,for den er meget fast og fin i mekanikken

(nå er det jo ny hånd ,fjær ,stopper og skruer + avtrekk of stopperfjær og på den i går da) så det skulle vel bare mangle.
Har ennå igjen tre eller 4 hfrembringere(hand) og endel mekaniske deler til slike 1849 colter
,( og til NMA der har jeg og kjøpt 3-4 av hver enkelt mek del)

og NMAen min testa jeg på banen på mandag,70 skudd etter hverandre uten puss og vask og ikke noe kiling eller tull i det hele tatt,fyrte alle skuddene prikk fritt,en tanke treg mot slutten( siste 10 ,Dvs etter 60 skudd) men gikk rundt uten hjelp,,men der har jeg byttet alt innvendig,+ tønne og tønneaksel og på den den ble og kjøpt som vrak uten innmat)
så jeg får se om jeg finner flere Remington nmaer eller 1849 /1851 colter som trenger litt fix, bare ramme og løp er helt kan det andre ordnes,og håpe det blir like greit som denne var nå idag.

Og som tips til andre vil jeg si: pietta,og uberti,og Euroarms deler passer med små modifikasjoner,med en nålefil og smergel papir da kommer man langt,og det er noe man selv klarer,så det er fullt mulig og få disse gamle opp og gå om orginal deler ikke er og finne,for replicaene deler går jeg har så langt iallefall kunnet bruke alt av deler,og jeg har byttet alt utenom ramme og løp på enkelte jeg har fixes tidligere.

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

RSS på tråd