Personlig bilde

Svensk Remington 1867 (Patronvåpen)

av qualibra @, lørdag 18. juli 2015, kl. 19:19 (795 dager siden)

[image]

Hei alle samma .

Beklager at mobiltelefonbildet ikke er bedre , men dere ser hva dette er .

Har vært ekstremt heldig som har kommet over en av de aller første CG-produserte 1867 riflene .
Den har som dere ser , den "gammeldagse" kassa . som senere ble brukt til å sette Kal.10,15
løp i ,(såkalt "skolsjutningsgevær) .

Denne er i all essens som ny , og kan umulig være skutt mange skudd med før vi fikk fatt i den .
Den er randtent også , og støtbunnen ser helt fabrikkny ut - akkurat som kammer og løpet innvendig også gjør .
Flammeherdinga på kassa er fremdeles meget tydelig og pen .
Stemplinga på stokken kan leses omtrent som blindeskrift .

Løpet er som dere også ser , rundt helt inn til gjengepartiet .
Pussestokken sitter festet i ei mutter som er montert aksialt i bakenden på framtreet,
i stedet for som på de senere - i en skrue montert i kassa med tverrgående gjenget hull for pussestokkens gjengeparti .

Det jeg vil ha fram er at dette er en modell som ikke ser ut til å ha plass i noen av de kildene som gir oversikt over de forskjellige modeller av svenske Remingtongeværer .

Denne modellen ser ut til å ha unnsluppet de aller flestes oppmerksomhet skal man dømme etter hva jeg har funnet på nettet . Ikke står den oppført i ei bok jeg har som omhandler Rollingblockgeværer brukt over hele verden heller.

De gangene denne kassa dukker opp, så sitter det et 10,15 løp i den .

Har noen en kilde å vise til som omtaler/beskriver denne modellen ?

På forhånd takk .

(den lille svensken lurte seg bare med på bildet):-D

--
qualibra

Svensk Remington 1867

av Yellowboy @, Nordpå, søndag 19. juli 2015, kl. 14:36 (794 dager siden) @ qualibra

Har 2 helt like i samme tilstand. Har fått opplyst at disse ikke har noen annen modellbetegnelse enn M 1867.

Fjernet noe tekst ref. forumreglene. Redaktøren

Personlig bilde

Svensk Remington 1867

av qualibra @, søndag 19. juli 2015, kl. 20:14 (794 dager siden) @ Yellowboy

Heisann .

Ja, det var rart at det skulle plutselig dukke opp to slike her akkurat nå da jeg la ut spørsmål om dem , for disse har ikke vært ofte å se før .

Morsomt med første års produksjon , og særlig er den typen låsekasse både pen og spesiell.
Det sitter glasshardt lagringsfett på strateiske steder.
Vet du om noen litteratur , hvor man kan lese om detaljer fra produksjonen og approbasjonen ?

Jeg fant på nett for en stund siden bilde av den amerikanske versjonen av disse ,
og det var den samme låsekassetypen som de vi snakker om her , med siste patentdato en eller annen dag i 1866 - ettersom jeg husker . Den låsekassa var helt identisk med den svenske .

--
qualibra

Svensk Remington 1867

av Yellowboy @, Nordpå, mandag 20. juli 2015, kl. 12:35 (794 dager siden) @ qualibra

Skal stå noe i Alms bok om denne modellen

Svensk Remington 1867

av festus @, mandag 20. juli 2015, kl. 15:50 (793 dager siden) @ qualibra

Den har som dere ser , den "gammeldagse" kassa . som senere ble brukt til å sette Kal.10,15
løp i ,(såkalt "skolsjutningsgevær) .

Nå ble jeg nysgjerrig. Hva er det som er spesielt med denne kassa? Den ser ut som en helt standard svenske-RB for meg? Hvordan skiller den seg ut? :-)

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Svensk Remington 1867

av Yellowboy @, Nordpå, mandag 20. juli 2015, kl. 17:18 (793 dager siden) @ festus

Fasingen opp på gjenepartiet og et spesiell utforming på sluttstykke bla.

Personlig bilde

Svensk Remington 1867

av krutnarr ⌂, Søgne, tirsdag 21. juli 2015, kl. 00:29 (793 dager siden) @ Yellowboy

Hei. Alm skrev som følger i boka si:

[image]

[image]

[image]

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

Svensk Remington 1867

av qualibra @, søndag 26. juli 2015, kl. 09:02 (788 dager siden) @ krutnarr

Hei Krutnarr ! Takk for at du la ut dette !

Skal finne briller og lese det som står .;-)

--
qualibra

Personlig bilde

Svensk Remington 1867

av qualibra @, søndag 26. juli 2015, kl. 09:39 (788 dager siden) @ festus

Hei .

Forskjellene er flere - men veldig påfallende er de ikke .

Blant forskjeller kan nevnes : Hanens tommelgrep, samt sluttstykkets tommelgrep har annen utforming .

Gjengepartiet har en bredere avfasing i begge ender .

Avtrekkerbøylen er mindre, og rembøylen er festet til avtrekkerbøylen med en egen øyebolt .

Bolthodene har større diameter .

Stokken har en annen vinkel med et ikke fullt så markant fall .(bedre til liggende skyting, men ikke i samme grad som 67/74 )

Pussestokken er festet i en mutter bakerst i framtreet - i stedet for som på de senere
som er skrudd gjennom et gjenget hull gjennom en skrue montert under gjengepartiet til løpet inne i låsekassen .(sistnevnte er jo en bedre løsning)

Pipa er rund helt inn til låsekassa .

Nå finner jeg i farten ikke flere punkter å ramse opp som skiller denne typen av Svensk infanterigevær Modell 1867 fra de som kom etterpå .

I det hele tatt synes jeg at denne typen har et eldre - kanskje mer primitivt preg , og at dette gir geværet en egen estetisk sjarm .

Om man ser denne typen utstilt ved siden av de senere utgavene , så kommer forskjellene tydelig fram .

Monn om løpet var laget av jern eller stål på denne modellen ?
Noen som har peiling på slike detaljer, eller har denne kunnskapen blitt borte gjennom tidens gang ?
Takk for hjelpa , karer !:-)

--
qualibra

Svensk Remington 1867

av historie, søndag 26. juli 2015, kl. 12:05 (788 dager siden) @ qualibra

De norske Remingtonene ble laget med stålløp ifra 1871,jfr kvf . Men jeg vet ikke når svenskene begynte.

Svensk Remington 1867

av arilar, tirsdag 28. juli 2015, kl. 10:04 (786 dager siden) @ historie

Är ingen expert på området men låter som du beskriver ett svenskt remingtongevär m/1867. Gick en finfin sån på vapenauktion i Sthlm för några månader sedan (blev alldeles för dyr). Har för mej att denna modell brukar ha valnötsstock....

Personlig bilde

Svensk Remington 1867

av qualibra @, tirsdag 28. juli 2015, kl. 15:05 (785 dager siden) @ arilar

Hei .

Denne har bjerkestokk og er i nydelig stand .

Ingen av de jeg har sett opp i gjennom åra som har senere årstall har hatt denne
låskassetypen og nøyaktig slik kolbe osv..

Derfor går jeg ut i fra at det er denne modellen som med rette skal hete Svensk infanterigevær Modell 1867 - også fordi den bærer årstallet stemplet på låskassa .

Dette årstallet har jeg muligens også sett på karabin modell 1885 også , men de har ikke denne låsekassa .- Eller husker jeg feil , slik at årstallet på de karabinene er 1869 i stedet ?

Kolben på denne er sett fra skytterens synspunkt - bedre utformet enn på de senere , i det den ikke har så ekstremt bratt fall .

Koseli' børse er det .

Den mest interessante jeg hittil har hatt , om jeg tar med estetisk utførelse og det tilsynelatende faktum at dette er den første utgaven som svenskene laget .

Moro å få tak i de i slik fin stand . (undertegnede steller pent med den):-D

--
qualibra

RSS på tråd