Krutt (Håndvåpen)

av oppen, Namsos, onsdag 22. juli 2015, kl. 09:40 (876 dager siden)

Har skiftet krutt til revolveren. Brukte tidligere Wano, men nå har jeg fått sveitserkrutt, og opplever helt nytt treffpunkt med samme ladning.30gr. Andre med samme erfaring? Får treffpunkt høyere og langt til venstre. Får ikke tid til å teste før nordisk. Fornuften sier svakere ladning, for lavere treffpunkt, men hva så med spredningen. Har en Remington 1858 new army cal. 44.Hva anbefaler dere jeg bør gjøre, opp eller ned med ladningen?

Krutt

av Ammar @, Mandal, onsdag 22. juli 2015, kl. 14:17 (875 dager siden) @ oppen

Har Remington 58 uberti bruker Sveitser nr 3 16grains krutt fyller opp med semule, da har jeg fått best resultat. Biltema jullagerfett (grønn tube) samme ladning på 25m og 50m. Bør prøve før konkurransen. Norleif

Krutt

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, onsdag 22. juli 2015, kl. 14:25 (875 dager siden) @ oppen

Jeg vil nesten med sikkerhet si at du må redusere ladningen din litt.
Sveitser kruttet er noe mer potent enn wano kruttet.
Har selv en org nma og brukte sveitser krutt tidligere,nå har jeg kjøpt noe wano,
Det var nesten bare tilfeldig det ble slik,men da kjente jeg at det var mer futt i det sveitser kruttet jeg hadde tidligere.
Så jeg måtte legge til litt i mine ladninger,fant ut at ca 3—5grain var passe og øke. Dvs fra 25gr med sveitser til 28-30 med wano.
Men da mener mange jeg har unødig mye i,men det var iallfall det jeg brukte.
Men kan nok gjerne samle bedre med ennå litt svakere ladninger. Noe som ofte er fakta.
Håper du finner ut av dét,og lykke til.

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Krutt

av Geir @, onsdag 22. juli 2015, kl. 21:20 (875 dager siden) @ oppen

Du må i hverfall ikke opp,sveitser er kraftigere.
Har du mere wano igjen eller har du muligheter for å få lånt noe til du kan få testet ladningene (etter nordisk).

--
Tidligere kjent som kruttlappen2

Krutt

av oppen, Namsos, torsdag 23. juli 2015, kl. 08:36 (875 dager siden) @ oppen

Takk for svarene. Har ikke mulighet for annet krutt, så jeg tar en sjangs og så går jeg ned til 25gr. Det får briste eller bære. Noen skal jo være listefyll også.

Krutt

av kjberg @, 1878 Hærland, torsdag 23. juli 2015, kl. 10:21 (874 dager siden) @ oppen

Hei!
Nesten litt rart at du ikke har fått flere svar på ditt spørsmål, det er jo så mange gode revolverskyttere i landet her.
De fleste jeg vet om bruker 18-20 grain med sw2 det går utmerket. Bruk et fastere fett foran kula. Kulelager fett eller lignende er bare noe klin spør du meg.
KOB.

Krutt

av nevS, Minnesund, torsdag 23. juli 2015, kl. 16:03 (874 dager siden) @ kjberg

Tok en test på ladninger fra 15-40 gn i revolver, var lite forskjell på treffpunktet og hastigheten.
testet dette i en pietta rustfri revolver og den samlet godt på 25 meter,

anbefaler at du tar ut tønna og tørker av den i framkant mellom tønneladingene, samtidig tørk av pipa inn mot tønna, på moderate ladninger er slam en av de store faktorene for forskjell i treffpunkt.

--
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

RSS på tråd