Personlig bilde

Norske papirpatroner. (Kammerlader)

av Jon @, onsdag 5. august 2015, kl. 22:04 (836 dager siden)

Vi har jo skrevet en del om dette på andre tråder men jeg følte det ble mest riktig å lage en ny tråd for å vise de 18lødige / 6''' papirpatronene jeg kjenner.

[image]

Opprinnelig brukte man rundkuler i nevnte patroner men i 1855 gikk man jo over til spisskule. Patroner med rundkule kjenner jeg ikke men de med spisskule kjenner jeg fire varianter av. De første var med kulespissen ut og det er lett å forstå at dette medførte problemer hvis man hadde flere slike i ei veske eller lomme, de gnagde lett hull på hverandre. Derfor ble kulespissen lagt inn mot kruttet som på de to til høyre på bildet. Den andre variasjonen er at begge typer finnes m/u fett på papiret over kula.
På de med spiss ut var de eldste uten fett, på de andre vet jeg ikke sikkert. Mulig de sløyfet det på slutten av produksjonen. 4''' M1860 patronen jeg har er med fett.

Ellers viser bildet en oppbrekket og tømt patron, m/kule, ei kule og innmaten i et sett med 12 tennhetter som lå i patronpakkene. Hettene var i tillegg pakket inn i stivt gråpapir rundt det viste.

Norske papirpatroner.

av festus @, onsdag 5. august 2015, kl. 23:24 (836 dager siden) @ Jon

De med spissen inn har også en papphylse inni papiret, som smellbonbonen på kransekaker.

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

Norske papirpatroner.

av Jon @, torsdag 6. august 2015, kl. 10:19 (836 dager siden) @ festus

Ja, jeg har aldri hatt hjerte til å åpne en slik men det kjennes slik ut at der er papphylse inni som du skriver.

Norske papirpatroner.

av festus @, torsdag 6. august 2015, kl. 13:16 (836 dager siden) @ Jon
redigert av festus, torsdag 6. august 2015, kl. 13:21

Jeg la ut bilde på et tidligere innlegg, så du skal få slippe å sprette din egen ;-)

http://www.forum.svartkrutt.net/index.php?id=8768

Når jeg tenker meg om, kan det jo godt hende det lå ei fenghette i "rommet" mellom omslagspapir og papp i den enden av pappen som var lengst fra kula?

--
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

Norske papirpatroner.

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, torsdag 6. august 2015, kl. 13:52 (836 dager siden) @ festus

Jeg er fortalt av en i samlermiljøet som vet mer enn mange om dette at de to variantene ikke ble brukt på samme våpen, men at den ene ble brukt på kammerladere mens den andre ble brukt til tappstussere. Er dette noe dere kjenner til?

--
Kammerherren

Norske papirpatroner.

av festus @, torsdag 6. august 2015, kl. 21:55 (835 dager siden) @ Kammerherren

Jeg vet ikke om det var forskjell i Norge, men her er i alle fall noen patroner til Dansk tapprifle.

http://www.forum.svartkrutt.net/index.php?id=8790

--
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

Norske papirpatroner.

av Jon @, fredag 7. august 2015, kl. 08:52 (835 dager siden) @ Kammerherren

Jeg har og har hatt en del pakker med slike patroner, har pakkene til de to patronene jeg viste med spiss ut. Har videre bilder av 5 pakker jeg har hatt. 6 av disse har tekst og alle er merket at de er til Kammerlader.
Patronen med spiss inn uten voks er fra en umerket pakke, der finnes også slike pakker med håndskrevet tekst på begge typer pakke har papiret blitt snudd slik at opprinnelig trykk er på innsiden. Jeg lurer på om disse er laget for sivilt bruk??

Patroner med spiss inn og voks har jeg i skrivende stund ingen referanser på men er ganske trygg på at de er til Kammerlader de også.

Ville tro at om patronene til tappstussere hadde annen ladning eller annen kuledia. så var de behørig merket og hadde klare kjennetegn så de ikke ble forvekslet.

RSS på tråd