Personlig bilde

Eidsberg Flint og Perkusjon på Norge rundt i 1988 (Litt på siden)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 14. august 2015, kl. 21:34 (772 dager siden)

På Nordisk i fjor kom kjberg til å nevne et innslag om Eidsberg Flint og Perkusjon som ble vist på Norge rundt en gang i 80-årene. Jeg husker godt denne Norge rundt-episoden, og selv om jeg bare var ti år ble jeg selvsagt fascinert. Hvem vet, kanskje det var akkurat denne reportasjen som gjør at du nå sitter og leser på svartkrutt.net?

Uansett, i kveld fant jeg innslaget igjen på nrk.no, og dersom du klikker på lenken under får du blant annet se en pur ung Kjell Bergersen med et enormt kattedyr på hodet, samt skyting med munnladningsvåpen og kulestøping. Innslaget ble sendt 11. november 1988 og blir introdusert av Tord Berthiniussen som presterer å tørrklikke med et flintlåsgevær.

Kjell får kommentere innslaget selv, jeg tror ikke jeg kjenner igjen andre enn ham.

https://tv.nrk.no/serie/norge-rundt/FSPO45001488/11-11-1988#t=16m35s

Litt skjermbilder:

[image]

[image]

[image]

[image]

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Personlig bilde

Eidsberg Flint og Perkusjon på Norge rundt i 1988

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, lørdag 15. august 2015, kl. 00:50 (772 dager siden) @ Øyvind F.

Flott innslag! Synes jeg drar kjensel på en ung utgave av Arne R, kan det stemme Kjell?

--
Kammerherren

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, lørdag 15. august 2015, kl. 09:07 (772 dager siden) @ Kammerherren

Flott innslag, det kan jeg ikke minnes å ha sett. Fortsatt inspirerende og fengende :-)

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av runastav, lørdag 15. august 2015, kl. 09:40 (772 dager siden) @ jæger justnæs

Ahh endeligt god gammeldags nostalgi Øyvind!Jeg husker godt dette fra Norge Rundt, og i 1988 var jeg godt igang med og skaffe meg svartkruttvåpen(Meldte meg inn i NSU i 1984)Og som du skriver Øyvind, interesse for svartkruttskyting ble IKKE mindre etter innslaget på NRK;-)
Mvh Runar

Personlig bilde

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, lørdag 15. august 2015, kl. 14:18 (771 dager siden) @ runastav

I disse tider der NRK lisensen diskuteres kraftig, så ser vi her et godt eksempel på hvordan NRK bidrar til og vise frem litt mindre og til dels smale idretter! :-D Når det er sagt, så burde de kanskje vurdere å gjenta suksessen. Burde ikke være noen grunn til å vente over 25 år på en ny oppdatert utgave!

--
Kammerherren

Personlig bilde

av kjberg @, 1878 Hærland, lørdag 15. august 2015, kl. 16:12 (771 dager siden) @ Kammerherren

Skal skrive litt om dette i helga.
Dette var noen år før Arne Riis, Trond Berger og Per Østby.
Navnet på alle sammen kommer. Den uniformerte heter Olav Klevberg.
Med hilsen. Kjell.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, søndag 16. august 2015, kl. 14:47 (770 dager siden) @ kjberg

Litt på siden av tråden, men for akkurat 30 år siden i dag ble det sendt et annet interessant innslag på Norge rundt. Store deler av sendingen ble viet Kongsten forts 300-årsjubileum, og fra innslagene fra fortet ser vi en rekke menn som løper rundt i uniformer fra en salig blanding av tidsperioder og skyter med svartkrutt og avfyrer kanoner. Legg merke til at 1700-tallssoldatene er bevæpnet med alt fra Hawken-rifler til kammerladere. :-D

Innslaget kan sees her: https://tv.nrk.no/serie/norge-rundt/FREP43000485/16-08-1985#

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Personlig bilde

av kjberg @, 1878 Hærland, søndag 16. august 2015, kl. 18:40 (770 dager siden) @ Øyvind F.

[image]

Personlig bilde

av kjberg @, 1878 Hærland, søndag 16. august 2015, kl. 19:24 (770 dager siden) @ kjberg

Vil på vegne av alle oss i EFP takke Øyvind for at han fant frem snutten på Norge Rundt om oss. Den har nok gått i glemmeboka og mange av EFPs medlemmer i dag har nok aldri sett den.
MVHKOB.

RSS på tråd