En spesiell dobbeltløpet flintlåshagle (Munnladning)

av anvil, søndag 20. september 2015, kl. 12:57 (670 dager siden)

[image]
Det er ikke hver dag en ser noe som dette. En ting er 2 flintlåser, noe annet er en liten knast nesten ytterst på den ene pipa, samt et lokk i kolbekappa. Selv om det var en liten knast på siden av kappa, antagelig for å åpne lokket, var det ikke mulig å åpne det, men det hørtes at det var noe der.
Før jeg viser mer av hagla må jeg avsløre denne hemmeligheten, som avslørte seg etter at jeg fikk av hele kappa:[image]
Så mer om hagla:
Det er sparsomt med stempler. I tillegg til at det er lagt inn "Kanon Tordu" på pipene er det bakerst slått inn 2 symboler:[image]. Ut over det finner kun en "S" slått inn på oversida av underbeslaget.

Å demontere hagla strevde jeg litt med, siden jeg ikke så verken skruer på låsene eller skyver på undertreet.
[image]
Jeg fikk av venstre hane, og under den var det gjennomgående skrue for låsene. Jeg fikk opp skruen og deretter kunne jeg ta ut begge låser. De hadde en liten vinkelknast i forkant som hektet fast i usynlige stålfester i forkant av hver lås.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Bildene viser flotte utskjæringer som dels omkranser ståldelene.
Fortsatt var ikke det å få pipene fri fra undertreet løst. Men etter nøye gransking av undersida og bakre rørken fikk jeg mistanke om at det var en aksiell skyver der, og det var det!
Her skulle jeg gjerne ha satt inn flere bilder, men får det ikke til. Er det max-grense for vedlegg??
Men jeg har vel fått vist såpass mye at jeg nå kan stille følgende spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med å gi svar på:
1. Hvor gammelt kan dette geværet være?
2 Hvor i verden kan det være laget?
3.Den kniven som er til å feste på pipa, er formålet med den å avlive skadeskutt vilt, eller er det spesielt for hijakt? Har noen sett noe tilsvarende for haglegevær?
Hilsen fra
Anvil

Personlig bilde

En spesiell dobbeltløpet flintlåshagle

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, søndag 20. september 2015, kl. 22:35 (670 dager siden) @ anvil

Spennende børse! Med allverdens forbehold, vil jeg gjette på en tysker fra rundt slutten av 1700-tallet. Men sivile våpen fra denne perioden er ikke akkurat mitt bord.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

av anvil, mandag 21. september 2015, kl. 11:03 (669 dager siden) @ Trond

Hei Trond!
Tysk opprinnelse? Kan det være fransk, belgisk, eller spansk opprinnelse??

Jeg har nå søkt litt rundt det som er lagt inn på pipene:"Canon Tordu". Og da ser jeg at Canon på fransk kan bety geværpipe. Og jeg tror at tordu kan være et adjektiv som betyr vridd??

Så vidt jeg vet var det vel tidlig på 1700-tallet at man begynte å lage geværpiper ved å vri et passende profil rundt en stang og på den måte lage et rør uten den langsgående sveiseskjøten en får ved å lage pipa av et flattstål som formes til et rør og sveises.
Og så mente man antagelig at den vridde utførelsen kunne gi et sterkere rør enn det med langsgående skjøt. Da fremhevet en den bedre kvaliteten ved å legge inn "Canon Tordu" på sikteskinna.

Ditt tips om at geværet er fra 1700-tallet er rimelig.

Ellers fikk jeg nå lagt inn flere bilder. Da viser jeg rekylkappa fra begge sider, samt innsida av en av låsene.
Da ser jeg at det er lagt inn mye solid smed- og våpenhåndverk i dette geværet!

[image][image][image]

Hilsen fra
Anvil

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, mandag 21. september 2015, kl. 19:39 (669 dager siden) @ anvil

Jeg tviler på at er spansk,men fransk, belgisk eller østerriks skal man heller ikke se bort fra at den kan være. Jeg har hatt noe lignende fra Lübeck, derfor mitt gjett på tysk.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

av Cap'n Redneck, close to Hell., tirsdag 22. september 2015, kl. 17:28 (668 dager siden) @ anvil
redigert av Cap'n Redneck, tirsdag 22. september 2015, kl. 17:43

"3.Den kniven som er til å feste på pipa, er formålet med den å avlive skadeskutt vilt, eller er det spesielt for hijakt? Har noen sett noe tilsvarende for haglegevær?"

Ja, jeg har sett noe tilsvarende på et dobbeltløpet perkusjons haglgevær brukt av en sørstatssoldat under den amerikanske borgerkrigen. Der var en bowiekniv spesialtilpasset med ny parerplate slik at bladet ble hengende i linje med ladestokken, så vidt jeg husker. Tøft, men upraktisk!

Jeg gjorde et kjapt søk, men fant ikke "haglebowie'n" jeg tenkte på.
Derimot fant jeg et bilde av en nesten identisk bajonett som den til flintlåshagla; her omtales den som en "European hunting bayonet".

http://civilwartalk.com/threads/bowie-knife-bayonets-for-civil-war-shotguns.103403/

--
"As long as there's lead in the air, there's still hope..."

av anvil, onsdag 23. september 2015, kl. 09:14 (668 dager siden) @ Cap'n Redneck

Bra jobbet Cap'n Redneck!
"European hunting bayonet" som du fant er jo mer eller mindre identisk med "min"! Litt annerledes profil på klingen, ellers er de like!
Hagle med stikkvåpen på denne måten var neppe noe særlig utbredd, tyder det vel på. For det er vel ikke så mange som har sett noe slikt. Så jeg velger å tro at dette er en skjeldenhet.

Det er vel ikke tvil om at "min" er europeisk. Men Trond, er det rimelig å anta at en østerriker beskriver sin pipeproduksjonsmetode på fransk?

Ellers må jeg si at mitt forslag til at "Tordu" kan bety vridd, har tynt belegg, selv om begynnelsen er det samme som for torgue, torsion.

Så jeg avventer nå en språkmann som kan rydde opp for oss og endelig bekrefte hva betydningen er for det som er skrevet på pipeskinna:

[image]

Hilsen fra
Anvil

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 23. september 2015, kl. 10:21 (667 dager siden) @ anvil

Canon tordu er fransk og betyr vridd pipe. Dette viser til måten pipa ble laget, altså fra en vridd spiral. De fleste piper av høy kvalitet fra 17- og 1800-tallet ble laget på denne måten. «Canon tordu» er dermed et kvalitetsmerke.

Denne prosessen er ikke identisk med damascering. Akkurat hva som er forskjellen overlater jeg til andre å forklare i detalj, men jeg mener vridde piper ble laget fra en enkelt laminert remse av jern og stål som ble viklet om en dor. Damascerte piper ble så vidt meg bekjent laget av flere metallremser som ble vridd og «flettet» før de ble viklet om doren.

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

av anvil, torsdag 24. september 2015, kl. 22:22 (666 dager siden) @ Øyvind F.

Bra Øyvind, da er det spørsmålet løst!

Og da har vi antagelig også snevret inn antall mulige opprinnelsesland til Belgia eller Frankrike.
Jeg skal forsøke via kjemisk vei om det er mulig å tydeliggjøre de 2 stemplene på pipa.
Ellers var Thor innom, og han oppdaget faktisk noen stempler også på baksida av pipene. Disse vil jeg også se om jeg får tydeligere, og da kommer det muligens bilder.
Hilsen fra
Anvil

av anvil, torsdag 1. oktober 2015, kl. 08:59 (660 dager siden) @ anvil

Da har jeg foretatt en nærmere gransking av stempler, samt tatt noen bilder.
For det første har jeg jobbet med å tydeliggjøre stemplene på oversida av pipene. Det venstre merket er nok såpass skadet av korrosjon at det gir jeg opp. Men det høyre har jeg fått tydeligere fram. Så da blir det spennende om noen kan finne ut av hvor dette stammer fra![image]

Så er det merker på undersida av pipene som Thor oppdaget. Det finnes en "R" på den ene og en "S" på den andre. Disse er begge nokså tydelige og ikke til å misforstå.

I tillegg finnes et ord stemplet med svært små bokstaver:
[image]
Jeg er ikke sikker på alle bokstavene, men tror at de 2 første er M og A. Og jeg er nokså sikker på at siste bokstav er G. Antall bokstaver må være 7.
Kan det tenkes at det står Marburg?
I så fall får Trond rett i at geværet kan være fra Tyskland!

Her må en eller flere trå til før vi kan trekke en konklusjon! Så kom igjen, folkens!

Hilsen fra
Anvil

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, torsdag 1. oktober 2015, kl. 09:24 (660 dager siden) @ anvil

Min umiddelbare tanke til stempelet er den franske lilje.
Merkingen er svært uleselig med det kan like gjerne stå for eksempel (uten noen ide om dette er et sted som eksisterer) Mauly eller Pauly? Altså en a som andrebokstav og y som siste.
Men om det er to eller tre bokstaver mellom disse...kanskje tre? *a***y eller *a***g

--
Best når det smeller!

av anvil, lørdag 3. oktober 2015, kl. 23:09 (657 dager siden) @ jæger justnæs

Ja, du har nok rett i det, Jæger Justnes, det ikke er så enkelt å tolke alle bokstaver, selv antall bokstaver er også usikkert.
Så mitt forslag at det muligens kunne stå Marburg er selvsagt basert på mye gjetting.
Men om det skulle vise seg at det en gang i tiden har vært en våpensmed i denne tyske byen, ville vi kanskje være noe nærmere l en løsning?
Men påskriften i fransk Canon Tordu peker kanskje til fransktalende område, Frankrike eller Belgia?
Du nevner at det kan være den franske lilje som er stemplet på høyre pipe. I tilfelle er det også korrosjonsskader også her, siden stemplet tyder på en figur som ikke er symmetrisk, slik den franske lilje er. [image]
Men du er kanskje inne på noe?

Hilsen fra
Anvil

RSS på tråd