Personlig bilde

Konkurranse for november 2015 (Stevner)

av aho @, søndag 1. november 2015, kl. 14:15 (514 dager siden)

Hei!

Da prøver vi med 1/2 m skive som i forrige måneds konkurranse .
Denne gangen er det rifle 50 m ,har du bare 40 skyter du på det holdet.
Fri skytestilling 10 skudd 10 tellende,fritt valg av langvåpen.Blir streken til høyere sum brutt så er det høyeste skår som teller.Som vanlig håper vi å sende bilder av masse flotte våpen og ikke bare blinkene.
Ved lik sum går vi for rangering (flest tiere osv)
Lykke til!

Personlig bilde

Konkurranse for november 2015

av laffa @, Ålesund, tirsdag 3. november 2015, kl. 23:03 (511 dager siden) @ aho

[image]

Passet bra å få testet ei "ny" kule i månedens konkuranse. Har laget ny bunnplugg for å få dypere hulbase og tykkere vegger. Originalt var veggene så tynne, at den av og til gikk i filler med ladninger helt ned mot 40 gr. Dagens er skutt med 60gr. Sw. 3. Kula har jeg ikke veid. Smurt med Spg. Parker Hale riflemuskett, Enfield 1853 cal ,577. Avstand 50m. liggende med reim. Lovende takter, så "siktefila" får være med på bana neste gang. 82 poeng

laffa

Personlig bilde

av laffa @, Ålesund, onsdag 4. november 2015, kl. 14:09 (511 dager siden) @ laffa

[image]

Original og modifisert base. Den med modifisert base får jeg best presisjon med

laffa

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, torsdag 5. november 2015, kl. 11:34 (510 dager siden) @ laffa

Ja ja.
Da var deltagelsen i konken unnagjort. Jeg dro med meg jarmannen og 15 patroner med ukjent (ladet av meg ei gang) ladning opp på hytta.
Været er totalt vindstille og tykk tåke. Avstand ca.45m. Liggende på terassen. Jeg har med dette skarve resultatet funnet ut at patronrifler er noe herk. Det eneste positive er at Jæger Justnæs Svartkruttrens og kaffen fungerte topp. Skåren ble skarve 41poeng.

[image]

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, mandag 9. november 2015, kl. 12:00 (506 dager siden) @ krutnarr

Da fikk jeg iallefall skutt november konken,med Kongsberg Rb som er borret opp til cal 20 Helgeland,med andre ord glattløpet,så jeg hadde bare en tanke om og få iallefall noen av treffene inne på skiva på det holdet,nå var naturen på min side lite grann,
siden det har pøst ned og nesten var oversvømmt totalt måtte jeg vasse ut til der banen er ute på myra,så det var dypt vann på stand plass for 50 m,
så jeg måtte improvisere og flytte skive stativ litt bakover og fikk med litt om og men lagd til så jeg kunne stå på 43 m etter avstandsmåleren uten at vannet rant over støvleene,skrittet opp etter på og det stemmer ,var litt i stuss på måler siden den dugget fælt idag.

Så glatt løpet Kongsberg Rb med 600" Lee rundkuler i messinghylser cal 20 ,Raufoss hylser, med 50 grains 2f,og fiberwads + plast halgekopp(fremste del som kula ligger i nedi hylsa fremst.
Stående skyting uten noe støtte.
Ble meget positivt overrasket over hvor godt den traff ,dette hadde jeg aldri ventet,og med hagle sikte skur og korn ,som var ny montert,(der traff jeg godt på monteringen,og så som bilder viser er jo 600 kuler meget akkurat i løpet så denne gikk supert)
hadde jeg pusset løpet hadde det blit ennå bedre,for de første var de beste.,prsisjonen forsvant litt på slutten 8-10 skudd spesielt,:-) :-) [image]
[image]
[image]
[image]
[image]

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Personlig bilde

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, mandag 9. november 2015, kl. 12:51 (506 dager siden) @ jrr50
redigert av jrr50, mandag 9. november 2015, kl. 13:21

Som dere sikkert ser er det noen rare skrivefeil her ,var for sein til og få redigert,siden jeg måtte ut en tur ,en den er selvfølgelig ikke borret hverken till Helgeland eller noe med Helgeland og gjøre ,:surprised:
det skulle stå hagle engang,men så er det disse enormt irriterende ordlister på iPad da som slår seg på igjen når du minst forventer det
,da blir det slikt,det har vert verre enn dette det har nærmest vert fornærmelser det som har stått noen ganger,så dette var bare snodig og ikke verre en det iallefall.
,dere får iallfall bare unnskylde dette.:-)
og beklager at skiva er litt fillete men den var også blitt dyvåt,og da er de tåleg skjøre som dere vet.

Og glemte jo det med poengene da men etter mine regne skills,blir dette 52 poeng, den oppe er utenfor slik jeg ser det,det var faktisk det siste og 10. skuddet det der.
Men ttil glatt løpet og vere er jeg godt fornøyd,om den siste skyldes bare sotet etter 9 skudd uten puss,i løpet eller om det var Pga jeg frøs på beina og ikke klarte holde i ro ,og ellers kansje en drøss andre momenter.???:sur:
,for det ble kaldt etter hvert ,og var blitt kliss blaut,var jeg allerede blitt så det holdt,
Jeg har kunn skutt hagl med denne før så jeg visste ikke hvordan den ville gå ,ble faktisk positivt overrasket, nesten kunne bruke på revejakta med rundkule denne vil jeg tro.. Og faktisk ha en real sjans og treffe noe også:-) :rifle:

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Personlig bilde

av aho @, tirsdag 10. november 2015, kl. 13:54 (505 dager siden) @ jrr50

Hei!

I sympati med kruttnarr har jeg skutt med Martini Henry MK IV
Djevelsk vanskelig i kosten,pluss at det ryker krutt i mengder.
[image]
85 gr p,.470" Accurate mold kule med Spg fett.
En liten dasj bomull og en fettkake mellom melkekartong skillinger.
Flaskehals hylser er vanskelig :-(
88 poeng ( 50m) sittende.
Ladetips mottas;-)

av BjørnL, søndag 15. november 2015, kl. 16:15 (500 dager siden) @ aho

Hei!

Nå er konkurransen for denne måneden skutt med ny rifle. Riflen er en Pedersoli Kentucky perkusjonsrifle i kaliber .45, innkjøpt fra Dixie gun works. Det tok amerikanerne fem dager å sende riflen og en revolver til Norge, men det tok t(r)ollvesnet en måned å fortolle dem.
Ladningen bestod av 25 grains Wano 3F, .445 rundkule og hjemmelaget fettlapp fuktet i motorolje. Skjøt sittende på en stein på ca. 50 meter. Får det til å bli 91 poeng.
Innskytingen tok ca. 30 skudd med litt filing og dunking på skur og korn. Noe finjustering blir det sikkert med tiden.

[image][image]

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, søndag 15. november 2015, kl. 23:11 (499 dager siden) @ BjørnL

I går ble det anledning til å skyte hos den glade gjengen i Holum.
Våpen: Larsen Remington med sveiv. Skyteforming av hylser, kaliberet ser ut til å være noe henimot 10,15x61R.
Avstand: 50 meter
Stilling: Sittende på ei bøtte, støtte med albuer på knær.
Ladning: .348 Winchester-hylser, Federal LP hetter, ca. 70 grains Wano PP, .410 rundkule, Øyvinds blå kulefett foran.
Traff blinken med 9 av 9 og den nette sum av 51 poeng.

[image]

[image]

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, søndag 22. november 2015, kl. 16:44 (493 dager siden) @ jæger justnæs

Da var det min tur til å prøve lykken! Strålende vær i dag, men kaldt, -10 grader kjennes når det skal lades fra munningen!!

Tok med TVM rifla, hadde ingen andre som var klare til dyst.

Satt på en liten isoporkasse, skjøt med støtte på begge knærne. De 2 første skuddene er de som er lave. Av en eller annen grunn gikk det veldig lavt i dag. (Samme ladning som alltid). Forsøkte derfor å sikte oppi svarten som ikke er lett siden en ikke ser noe..... Rullene er å foretrekke!

Avstanden ble målt opp til 50m med laser.

Ladning:

50grs Sveitser 2. (Målt i volum)
Rundkule på .490.
Fettlapp fra Tanner.
ca 3 grs Wano FFFF i panna.

Jeg kommer fram til 78 poeng.
4+4+8+8+8+8+9+9+10+10

[image]
[image]

--
Kammerherren

Personlig bilde

av aho @, søndag 22. november 2015, kl. 20:54 (492 dager siden) @ Kammerherren

Hei!

Om ikke treffpunktet var med deg så var det nydelig vær!
:-)

av Martini-Henry @, søndag 22. november 2015, kl. 22:02 (492 dager siden) @ aho

Fikk endelig rotet meg opp på banen for å delta i novemberkonkurransen. En forkjølelse som har fått godt grep om skrotten gjorde at motivasjonen ikke var helt på topp, men om skytteren var skral, var skyteren i toppform.
Verktøyet var min trofaste "trapdoor" i .45-70 gvt. Ladningen 60 grains wano pp, droppkomprimert, med en enkel fiberwad mellom krutt og kule. Kula er en 500 grainer støpt av en Buffalo Arms-tang. Fettet var en mix av borebutter og hjemmekokt delfia/bivoks/olivenolje.

Jeg teller 91 poeng (7, 8, 8, 9 , 9, 10, 10, 10, 10, 10) den 9-eren klokka 7 på skiva er diskutabel, og jeg bøyer meg om noen mener den skal telle som 8.

[image]

Stillingen var liggende med reimstøtte. Trapdooren går meget godt, og jeg skulle ønske jeg fikk Martini-Henryen min til å gå like bra, men den oppfører seg helt umulig uansett hva jeg gjør.

[image]

av ralsom, mandag 23. november 2015, kl. 00:06 (492 dager siden) @ Martini-Henry

Så jeg var på banen jeg og. Min første tanke var at det ikke kan bli så vanskelig denne gangen, men dette er dessverre ikke realiteten.
Skytestilling var sittende på en trestubbe og problemt var at de første 3 skudd gikk for lavt. Akkurat som med Kammerherren og jeg tor at det ha litt med det kalde været å gjøre, kanskje. Men generelt går børsa litt for mye til venstre og jeg har ikke rettet dette enda.
Så jeg prøvde å korrigere, men det er så små marginer med åpen sikte. Til slutt har det blitt en 10er og jeg var fornøyd:-D.

Lading 55 grain SV2 (volum), fettlapp 0,32mm + .45 rundkule ca. 11,3mm

Resultat 6+6+7+7+8+8+9+9+9+10=79

[image]
[image]

Personlig bilde

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, mandag 23. november 2015, kl. 00:43 (492 dager siden) @ ralsom

Martini-Henry, jeg ser ingen grunn til at den nieren ikke skulle godkjennes. Den bryter streken, det er kravet! :-)

--
Kammerherren

av Martini-Henry @, mandag 23. november 2015, kl. 18:10 (491 dager siden) @ Kammerherren

Ja, det synes ikke så godt på bildet, men skiva hang ørlite grann skjevt i forhold til standplass. Derfor ble noen av skuddene bittelitt ovale med stygt revne kanter oppe til høyre. Derfor var det skuddet litt vanskeligere å bedømme enn det ser ut til på bildet.

Personlig bilde

av aho @, mandag 23. november 2015, kl. 23:09 (491 dager siden) @ Martini-Henry

Hei!

Ser greit ut det.
Ikke lett å bedømme ovale hull.

Aj

Personlig bilde

av Ammar @, Mandal, onsdag 25. november 2015, kl. 15:55 (490 dager siden) @ aho

[image] 50 m sittende på en kasse. Peder soli jegerrifle kaliber 54 rundkule 530"
fettlapp 0,15". 55 grains Wano PP. 90 poeng.

Personlig bilde

av Orion ⌂ @, Sandnessjøen, fredag 27. november 2015, kl. 21:21 (487 dager siden) @ Ammar

Har aldri vært særlig tilfreds med siktene på Pedersoli Hawken.
Kornet sitter i svalehalespor, og er formet som en "finne" som er avrundet både framover og bakover.
[image]
En dag fant jeg på å ringe til Børselars om nytt sikte kunne skaffes, med annen utforming.
Og til min forbauselse hadde de på lager. Et par dager seinere var siktet i postkassen og det var fort gjort og montere.
[image]
Og siktebildet var noe helt annet enn det gamle kornet gav. Skarp kontur i skuret da bak-kant av kornet er vinkelrett ned mot løpet. Brukte en dag for et par uker siden til å skyte inn siktet, og godkjente det, men ikke helt fornøyd med presisjonen. Begynte å lure på om J. Tanner patch'ene var litt vel tykke til .445" kule? De målte 0.018" / 0.45 mm.

Vell, lørdag 21.11. tok jeg med meg børsa på banen til november-konkurransen. Fin dag, nesten ideelle forhold, bortsett fra temperatur som var ca 1 - 2 minusgrader. 10 - 20 cm ny-snø hadde lagt seg i løpet av de siste nettene. Overskyet vær som gjorde at man ikke ble plaget av skarpt motlys. Lite dagslys for tiden, så jeg dro opp på banen ca kl. 12:30. Avstand ca 50 meter, sittende på den vanlige malingsspannen, med albuer på knærne.
Brukte den vanlige ladningen på 45 grns SW #3 bak .445" rundkule. RWS # 1075 plus tennhetter. Prøvet noen tynnere patch'er denne gang, ca 0,2 mm tykt bomull-stoff i steden for Jeff Tanner sine. Patch'er smurt med hjemmelaget fett. Ser ut som det funket bra:
10 + 10 + 10 + 10 + 9 + 9 + 9 + 9 + 9 + 9 = 94 poeng

[image]
[image]

Personlig bilde

av aho @, lørdag 28. november 2015, kl. 13:03 (487 dager siden) @ Ammar

Hei!

Flott skutt ammar og Orion!

Alfj

av BjørnL, lørdag 28. november 2015, kl. 18:45 (486 dager siden) @ aho

Hei!

Ja, bare niere og tiere. Imponerende.

BjørnL

Personlig bilde

av Burgsmuller @, Oddøling på Romerike, lørdag 28. november 2015, kl. 18:48 (486 dager siden) @ aho
redigert av Burgsmuller, lørdag 28. november 2015, kl. 18:52

Hjemme fra hytta og konkuransen ble skutt på Fredag i litt gråvær men fint skytter lys og +8c.
Avstand 50Msittende på hoggesabben med armbågan støttende på lår og kne.
Hawken byggesett i kaliber 54ladet med 65gn Schweizer No3 og 0,15 lapp smurt med rensevæske funker som snus. 89 Påeng hvis den sjuern kl7 blir godkjent. Det som skjedde der var att jeg hadde glemt å fylle på krutt før kula ble satt så her er det stappa inn gjennom nippelhullet en liten dose fengpannekrutt. Siktet over skiva å hvips så ble det ett rufsehull.
10-10-10-9-9-9-9-9-7-7=89
[image]
[image]
[image]

--
T.B

Personlig bilde

av aho @, lørdag 28. november 2015, kl. 19:43 (486 dager siden) @ Burgsmuller

Hei,flott skyting og pene våpen!
Vil si du kan bytte ut den ene nieren med en tier og en syver med en åtter.
Den tvilsomme syveren teller selvfølgelig,rene kunststykke å få plassert den i skiven:-)
91 poeng

Aj

Personlig bilde

av Burgsmuller @, Oddøling på Romerike, lørdag 28. november 2015, kl. 21:25 (486 dager siden) @ aho

Jo takk for det aho
Vi må nokk møtes på halvveien da den syvern ikke har brutt streken til åtter så da blir det 90 påeng

[image]

--
T.B

Personlig bilde

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, mandag 30. november 2015, kl. 00:00 (485 dager siden) @ Burgsmuller

Godt skutt og en nydelig børse der ja!

--
Kammerherren

Personlig bilde

av Burgsmuller @, Oddøling på Romerike, mandag 30. november 2015, kl. 21:40 (484 dager siden) @ Kammerherren

Takk for det Kammerherren

--
T.B

Personlig bilde

av aho @, tirsdag 1. desember 2015, kl. 12:54 (484 dager siden) @ Burgsmuller

Hei!

Da ser det ut som Orion kan begynne å planlegge månedens konkurranse.

Aj

Personlig bilde

av aho @, tirsdag 1. desember 2015, kl. 20:46 (483 dager siden) @ aho

Da er resultatene fra November konkurransen klare.

1. Orion 94p
2. BjørnL 91p
3. Martini H 91p
4. Burgsmuller 90p
5. Ammar 90p
6. Aho 88p
7. Laffa 82p
8. Ralsom 79p
9. Kammerh 78p
10. Jrr50 52p
11. Jæger j 51p
12. Kruttnarr 41 p

Takk for deltakelsen!Så får vi se hva Orion finner på:-)

Aj

Personlig bilde

av Orion ⌂ @, Sandnessjøen, tirsdag 1. desember 2015, kl. 20:49 (483 dager siden) @ aho

Takk for det aho.
Planleggingen er godt i gang, får kanskje lagt ut i løpet av morgendagen.
Men vi skulle vel hatt en resultatliste for november, slik at Øyvind får oppdatert ligaen !

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, torsdag 3. desember 2015, kl. 12:46 (482 dager siden) @ Orion

Her er resultatene fra november-konkurransen. Jeg har antatt at ahos rangering er riktig.

[image]

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, torsdag 3. desember 2015, kl. 13:14 (482 dager siden) @ Øyvind F.

Jeg teller 91 poeng på 3 mann? 2. plass til Martini-Henry med 5 tiere og BjørnL og Burgsmuller med 4 tiere hver...hvis den sjueren til B på høyre side bryter åtterstreken, vel og merke. Ser sånn ut men finnes ikke nærbilde. I så fall er Burgsmuller foran BjørnL med flere niere, 4 mot 3. Eller?

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av aho @, torsdag 3. desember 2015, kl. 14:17 (482 dager siden) @ jæger justnæs

Hei

JJ,Burgsmuller skriver lenger oppe i tråden at det skuddet du snakker
om ikke bryter streken.

Aj

Personlig bilde

av Orion ⌂ @, Sandnessjøen, torsdag 3. desember 2015, kl. 15:25 (482 dager siden) @ aho

Slik burde rangeringen være:
Martini-Henry burde få 2.-plass med 91 poeng og 5 tiere.
BjørnL på 3.-plass med 91 poeng og 4 tiere
Bürgsmüller 4.-plass med 90 poeng og 4 niere (sier selv at det er en syver til høyre)

Personlig bilde

av Burgsmuller @, Oddøling på Romerike, torsdag 3. desember 2015, kl. 15:38 (482 dager siden) @ Orion

Helt korrekt Orion, har skiva her

--
T.B

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, torsdag 3. desember 2015, kl. 15:25 (482 dager siden) @ aho

Ah, ser det nå. Så bare på bildet og regnet med det var nier til tier det var snakk om. Beklager.

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av aho @, torsdag 3. desember 2015, kl. 16:12 (482 dager siden) @ jæger justnæs

Ser at jeg blingsa ,Mh har jo en tier mere ,shit happens!

Over og ut nå skal jeg spise pinnekjøtt!

Aj

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 4. desember 2015, kl. 08:46 (481 dager siden) @ aho

Fikset. Håper dere er enige nå.

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

RSS på tråd