Rolling block (Litt på siden)

av arvegutt, onsdag 11. november 2015, kl. 20:50 (738 dager siden)

Jeg ser her:
https://en.wikipedia.org/wiki/Remington_Rolling_Block_rifle
om Remington rolling block at den blir omtalt som ekstremt robust og at den enkelt kan motstå trykket fra røykfri ammunisjon, stemmer dette? Bare for ordens skyld, jeg har ikke tenkt å prøve det. Men stiller spørsmålet kun pga våpenteknisk interesse. Noen som vet?

Rolling block

av festus @, onsdag 11. november 2015, kl. 22:01 (738 dager siden) @ arvegutt

Jeg har hørt akkurat det motsatte. Mitt råd: ikke prøv. Hold deg til svartkrutt, selv i de som er kamret om.

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

Rolling block

av krutnarr ⌂, Søgne, onsdag 11. november 2015, kl. 22:27 (738 dager siden) @ festus

Hei.
Huff da. Dette er enda et godt eksempel på at det må sjekkes kilder skikkelig. Wikipedia er appsolutt ingen kilde å stole på. Den kan kun brukes når mann spiller TP.
RB-mekanismen er/var så svak at når det kom tullekrutt på markedet og det ble ladet i noe så simpelt som en haglepatron, måtte det monteres sikkerhetshane på mekanismen for at ikke skytter skulle stå igjen med ei høne i panna. Det finnes RB'r i verden som er omgjort til tullekruttsrifler. Da er dette utprøvd og det er i "små" flaskehalskalibre. Oftest er det da snakk om "nytt"stål/bolter og/eller skiftet løp. RB-mekanismen er og blir en svartkruttmekanisme. På 1900-tallets begynnelse gjorde det lite om en soldat eller to ble blind. Det betyr en smule mere i dag heldigvis.:hungry:

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

Rolling block

av Mike Sierra @, torsdag 12. november 2015, kl. 10:14 (738 dager siden) @ krutnarr

Drivmiddelet "who shal not be named" tilside da det vel ikke har noe her å gjøre:hammer2:

RB mekanismen har ihvertfall en svakhet, hvis det kommer gass bakover fra en punktert tenhette, sprukket hylse eller liknende og dette går inn tennkanalen, så kan det slå tennstempelet bakover, som så slår hanen bakover og DA er ikke mekanismen lenger låst, med følger.....
En løsnining ble sikkerhetshanen, denne låser hanen og motvirker opplåsning.

Hvor stort dette problemet egentlig er, på et godt vedlikeholt våpen, med moderne hylser og hetter er jeg usikker på. Noen som har opplevet dette?

Personlig bilde

Rolling block

av Hiorthefot @, Asker, torsdag 12. november 2015, kl. 10:54 (738 dager siden) @ Mike Sierra
redigert av Hiorthefot, torsdag 12. november 2015, kl. 11:09

Problemet med tilbakekast av sluttstykket var nok størst med salongpatroner, ettersom rekylkreftene var for små til å låse sluttstykket skikkelig. Ellers er den vanlegaste sikkerhetshanen slik Husqvarna innførte rundt 1900 etter Hagens patent frå 1889.

Forøvrig er mekanisma bygd for patroner med lågt gasstrykk. Og haglepatroner har dette.

Dei svenske riflene som blei ombygd til 8 mm er forsterka med nytt sluttstykke og boltar i stål, og låskassene så vidt eg hugsar settherda. I det heile adskillig kraftigare enn standard 1867.

Personlig bilde

Rolling block

av The Dane @, Danmark, fredag 13. november 2015, kl. 20:06 (736 dager siden) @ Hiorthefot

Remington (USA) lavede en RB model 5 i 1902 som er kamret i 7x57Mauser og igen i 1916 i 8x50R Lebel.
Så hvis stålet er godt kan mekanismen tåle en del!

De M67 som Danskerne og Svenskerne omdannede til 8x58RD brugte en patron med reduceret ladning og ikke den som Danskerne brugte i M89 Krag-Jørgensen.

[image]

Ladet med det unævnelige er max. kammertryk 2600bar ifølge Ammunitionsarsenals 300år jubilæumsbog.

[image]

De som vil have en "kopi" send mig en PM
Den er i .jpg format og fylder 12Mb

Personlig bilde

Rolling block

av Jon @, fredag 13. november 2015, kl. 22:50 (736 dager siden) @ The Dane

Artig denne diskusjonen, jeg satt og bladde i Skyttertidende 1907 i dag og der står det om en kar som i flere år har ladet sin Remington med røksvakt krutt. Antar det var en 12mm da intet er skrevet om kaliberet. Der er sterke advarsler under notisen om at dette er galskap. Det var gotisk skrift, mulig jeg skanner den en dag. Føler der er få som leser gotisk(?)

Personlig bilde

Rolling block

av jæger justnæs @, Kristiansand, mandag 16. november 2015, kl. 07:51 (734 dager siden) @ Jon

Nyttig for historieinteresserte med litt lesetrening i gotisk, Jon :-)

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

Rolling block

av The Dane @, Danmark, mandag 16. november 2015, kl. 19:20 (733 dager siden) @ jæger justnæs

Hvis nogen vil gøre det forbudte med det krudt som ikke nævnes så dyt mig en mail.
Det fungerer fint ;-)

RSS på tråd