Pussing og forhindring av rust. (Håndvåpen)

av Jeger90 @, fredag 13. november 2015, kl. 23:00 (761 dager siden)

Skal kjøpe meg perk.revolver, men lurer på dette med puss og forhindring av rust.
Varmt såpevann og en tur i stekeovnen er forsåvidt greit. Men hva bruker jeg for å unngå rust?
Olivenolje, borebutter, delfiafett?

Pussing og forhindring av rust.

av MagnarA @, Byrkjelo, fredag 13. november 2015, kl. 23:46 (761 dager siden) @ Jeger90

Eg har vanlegvis vaska min grundig med zalo og so varmt vatn eg får av kranen. For so og pusse dn rein og sette den godt in med Ballistol. Er det lenge til neste gang eg skal bruke den tar eg den fram att og gir den ein ekstra puss etter ei vekes tid.har den liggande i ei rein bomullsfille i våpenskåpet. Har dessuten fuktslukar i skapet for og ta vekk eventuell kondens.

MagnarA

av festus @, fredag 13. november 2015, kl. 23:52 (761 dager siden) @ Jeger90

Jeg bruker 5-56, breakfree, våpenolje... Det jeg har for hånden av vanlig innsettings/smøreolje.

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, lørdag 14. november 2015, kl. 10:40 (760 dager siden) @ Jeger90

Jeg har brukt jeger justnæs sin solvent for og løse opp det som måtte være av slagg og krutt rester, den selges jo på web shopen her hos svartkrutt.net og er meget bra mener jeg,
svartkrutt rester er svært korroderende og spes i kontakt med fukt slik at og få vekk alt er essensielt.
Der etter har jeg tørr pusset og brukt norsk militær olje av den gamle sorten som ble forbudt siden den var helseskadelig ,
men rust forhindrer den iallefall men må håndteres med varsomhet,siden det er lite heldig og bli eksponert for om man er menneske og ikke sortkrut revolver.

Men har nå også jeg startet med og bruke ballistol som jeg ser flere sverger til men har ikke brukt dette lenge nok til og si om det er like bra som den gamle militære oljen . Den var suveren,til og hold rusten borte.
Jeg også pleier ta våpenet frem etter et par dager og pusse over en extra gang i tilfelle noe ikke har blitt ordentlig oljen eller rein pusset et sted eller jeg har vert unøyaktig og hoppet over en spot. .
Og finner de også gjerne en gang i uka ,selv om de ikke har vêrt brukt,og gi en rask overpussing og et strøk olje,evt ballistol spray.

Husk det er viktig og ta allerede etter skyting og samme dag/kveld,ikke la det vente til dagen derpå,da vil med sikkerhet det ha kommet et rustlag allerede så korrosivt er desse kruttrestene,det er vel svovel restene som er de verste,man kjenner forøvrig dette på fingrene også ved rengjøring at det svir om man har et kutt eller noe så det er sterke saker som etser metallet om det ikke reingjøres med engang etter bruk.:-)

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

av svovelsvein @, søndag 15. november 2015, kl. 13:59 (759 dager siden) @ jrr50

Jeg drar igjennom løpene mine med kulefett etter ferdig puss, da er de klare for skyting og trenger ikke pusses før bruk.

RSS på tråd