Personlig bilde

De "ukjente" norske sappørsablene M1889 (Våpensamling)

av Jon @, tirsdag 17. november 2015, kl. 10:11 (639 dager siden)

Jeg fikk hjem igjen to sappørsabler som har vært på "fjernlager" i over 20år. Nesten umulig å finne noe skrevet om disse sjeldne norske sappørsablene. De er laget av Waffenfabrik Neuhausen i Sveits og er modellfestet som M/1889 i Norge. Der står litt i Norske blankvåpen 1814-1980 men ellers lite å finne.

Det artige med de to jeg har er at den ene er uten tenner på ryggen og den har 37 slått inn på parerstangen, men den har JL som norsk mottaker- godkjenningsmerke.

Den andre har et annet fabrikkmerke fra Neuhausen, har tennene på ryggen men mangler norsk mottakermerking.

Jeg tenker at den uten tenner og "37" er en prøvesabel og at den andre er en som er kjøpt inn litt senere som supplement til de man hadde og derved unngått mottaker-merking??

Jeg fikk opprinnelig fatt i disse tidlig på 1990tallet, de var da funnet samlet på en bruktbutikk i Vestfold. De ble solgt eller byttet til en venn av meg og nå byttet tilbake til meg. Fra første gang jeg så bilde av slike så har de fasinert meg veldig, skikkelig tøffe med en flott form og utførelse

[image]

[image]

Personlig bilde

De "ukjente" norske sappørsablene M1889

av jæger justnæs @, Kristiansand, tirsdag 17. november 2015, kl. 11:26 (639 dager siden) @ Jon

Stilige sappørsabler, gratulerer med flott funn!
Fant den i boka. Vet du hvor mange som ble fremstilt?

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av Jon @, tirsdag 17. november 2015, kl. 12:05 (639 dager siden) @ jæger justnæs
redigert av Jon, tirsdag 17. november 2015, kl. 12:18

Som nevnt innledningsvis så der veldig lite å finne om disse sablene/knivene. Tror de har gått litt under radaren siden de ikke er KV produserte og kom til lenge etter Dk/N tiden.
Der står litt i Hærmuseets Årbok 1953 men det er mye det samme som i Blankvåpen boka.

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, tirsdag 17. november 2015, kl. 14:29 (639 dager siden) @ Jon

Sveitserne har noe som på engelsk heter 1875 Swiss Army Pioneer Sword. Noe som viser at det har vært brukt i ingeniør/sappør sammenheng.
Ligger litt her:
http://www.swordforum.com/forums/showthread.php?97999-A-Swiss-(Engineering-)-Sword
og her:
http://forums.gunboards.com/showthread.php?360585-WTS-WTT-1875-Pattern-Swiss-Army-Pione...
Om det er til noen hjelp i forbindelse med den norske 1889 modellen gjenstår å se. Utformingen er jo veldig lik da:-)

Personlig bilde

av Jon @, tirsdag 17. november 2015, kl. 15:36 (639 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Spennende, det ene bildet der viser jo en som er veldig lik, balgen stemmer også med bilder av "norsk" balg. Det er ikke så lett å se det på mine bilder men den jeg regner som en forsøk "37" har skjøt i skjefteplatene der buen begynner. Buen er da kanskje noe særnorsk for å få bedre grep ved hogging? Som på en lauvkniv.

Her et nytt bilde av detaljen

[image]

av Bernt, tirsdag 17. november 2015, kl. 21:57 (639 dager siden) @ Jon

Hei. Flotte sabler.
Det er vel slike sappørsabler disse karene vifter med? Soldatene har modell 1888 uniformer og modell 1894 kepier, så bildet er vel fra siste halvdel av 1890 tallet.

http://digitaltmuseum.no/011015108192?query=022uL2Qqcb4i&pos=0&count=1

av JanS, tirsdag 17. november 2015, kl. 23:04 (639 dager siden) @ Bernt

M/1889 sappørsabel ble nok innkjøpt i tidlig 1890-årene. Sappørsabelen uten sagtenner antas å være fra det første Sveitsinnkjøpet. Jeg har ikke sett denne før med mottakerstempel og uten sagtenner. Ut fra bildet er den smekrere i både grep og klinge eller forvrenger bildet? Den ser kortere ut på klingelengde, smalere klingebredde og tynnnere i grepet. Nummereringen er nok etter utdeling til avdelingene. Etter feltbruk ble nok sagtenner etterlyst. Sappørsabel med sagtenner er nok fra et senere innkjøp. Antallet produsert avhenger av hvem som fikk dem først utdelt, sersjanter og korporaler? Den senere omgjøringen av sabelbajonett M/1867 til sappørsabel M/1906 (1905) ble nok antatt da det ble bestemt at også menige skulle bære sappørsabel. Enda flere ble omgjort da saniteten i 1912 ble utstyrt med sabelkniven. Den med butt spiss ses det ferre av. Den kan skyldes slitasje/brekkasje og eller omdannet grunnet praktisk bruk. Innkjøpene fra Sveits kan kanskje kartlegges ved at samlere sender inn bilder som viser eksisterende merkinger. Det hadde vært fint med et nærbilde hvor mottakerstempelet viste bedre. Ut fra skjøtingen på grepet ser vi at ytterste tregrepbit er fra originalgrepet som har samme slitasje som messingen bak. Den fremre skjefteplatedel er fra en senere reperasjon hvor treverket ser ut til å være brunere og av nyere dato. ;-)

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, onsdag 18. november 2015, kl. 01:22 (638 dager siden) @ JanS

Sappørsabler eller faskinkniver? Dette er vel strengt tatt faskinkniver???

[image]

Jeg hadde nok noen slike, jeg også, bare jeg lette litt. Den ene, med det lekre trehåndtaket, er merket med Landmark og er utvilsomt brukt i Norge. Om det lekre er militært begått, aner jeg ikke. Den andre, som til gjengjeld er helt korrekt som en M1889, mangler norsk merking. Men denne ser ut til å ha samme skjeftevinkling som den til Jon, dog uten skjøten.

Men tilbake til det jeg ville frem til. Jeg tror at dette strengt tatt er faskinkniver og ikke sappørsager. M1905 sappørsagene var helt butte i det som var spissen, mens faskinknivene av denne hadde spiss. Dette for å markere at sappørknivene ikke var for de stridende. Jeg har aldri sett en avskåret M1889 og regner dermed med at dette må betraktes som et våpen, noe som ikke ble benyttet av sappørene.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

RSS på tråd