En stor pistol kom hjem (Våpensamling)

av Tinytim @, onsdag 18. november 2015, kl. 11:59 (587 dager siden)

For et par måneder siden fikk jeg av en bekjent tilbud om å kjøpe en M/1706 flintlås pistol, og for et par dager siden kom den til Norge. Denne pistolen er beskrevet i flere artikler, og har vært eid av Sten Svenningsen og er avbildet i hans bok fra 1979. Svenningsen beskrev den som en pistol fra Fr.4 perioden og med to danske avdelingsmerker, heldigvis tok han feil vedr. merkingene, det er to flotte merkinger fra to kompanier i Søndenfjeldske Dragonregiment.
Pistolen er 54 cm lang så den vil ta seg godt ut på veggen.
[image]
[image]
[image]

Personlig bilde

En stor pistol kom hjem

av krutnarr ⌂, Søgne, onsdag 18. november 2015, kl. 13:58 (587 dager siden) @ Tinytim

Hei.
Dette var en skikkelig råtass. Gratulerer med flott kjøp :-)

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

En stor pistol kom hjem

av Tinytim @, onsdag 18. november 2015, kl. 15:06 (587 dager siden) @ krutnarr

Takker, jeg har faktisk en som er enda litt større. Er veldig morro med de her tidlige våpnene.

Personlig bilde

En stor pistol kom hjem

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, fredag 20. november 2015, kl. 00:52 (585 dager siden) @ Tinytim

Grattis, denne mangler jeg.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Personlig bilde

En stor pistol kom hjem

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, fredag 20. november 2015, kl. 01:16 (585 dager siden) @ Tinytim

Eller gjør jeg det?

Jegble sittende å nyte synet av den du har fått deg og synes den ligner veldig på en jeg har, men jeg trodde at denne var noen år nyere - M1710 eller M1711 eller noe slikt (finner ikke heftet til Svenningsen i farten.

[image]

Den nederste er en stutt, liten M1740. Kun 51 cm lang. Det er den øverste det er snakk om.

--

Trond

En stor pistol kom hjem

av Tinytim @, fredag 20. november 2015, kl. 09:39 (585 dager siden) @ Trond

Flott pistol det også, ser den avviker litt fra mine, den ser ut til å mangle den bølgete skjæringa under løpet. Men jeg tror at de fleste pistoler som kalles 1706 avviker en del, de ble levert over flere år og sikkert fra flere våpensmeder som hadde fått oppdraget. Problemet med boka til Svenningsen er at den ikke modellfester de tidlige pistolene.
Her er min andre 1706, den er ganske lik den første, men avviker noe i sideblikk og knoppen på grepet, den har også F4 tomskilt.
[image]
[image]
[image]
[image]

Personlig bilde

En stor pistol kom hjem

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, lørdag 21. november 2015, kl. 01:19 (584 dager siden) @ Tinytim

Jeg har en som er veldig lik din, men messingfestet og med et noe annet sideblikk:

[image]

[image]

[image]

Med såpass stor kule og slankt grep lurer jeg på om denne kan være en smule eldre. Jeg har aldri funnet den beskrevet noe sted.

--

Trond

En stor pistol kom hjem

av Tinytim @, lørdag 21. november 2015, kl. 08:42 (584 dager siden) @ Trond

Det er en utrolig flott pistol, bortsett fra at den ikke har nesebånd så ligner den veldig i utforming på mine to. 1706 er også beskrevet uten nesebånd. Finnes det ikke noe merkinger på den?
Det er vel sannsynlig at dette er en offisers pistol og de er ikke levert sammen med vanlige leveransene, offiserene kjøpte vel sine egne våpen og da er vanskelig å finne noe blant gamle papirer.

RSS på tråd