Personlig bilde

Pistong og luftehull? ;-) (Munnladning)

av krutnarr ⌂, Søgne, torsdag 26. november 2015, kl. 22:24 (727 dager siden)

Hei.
Jeg holder på å sette en pistol i skytbar stand. Har kommet over en liten ting som jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med. I pistong"huset" er det et hull som går helt inn i løpet. Dvs. at om jeg blåser luft inn fra munningen, så kommer det luft ut av pistongen og dette hullet. Hva gjør jeg med hullet? bore opp og gjenge inn en skrue? Skal det muligens være der?

[image]

[image]

pistongen må byttes ;-)

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

Pistong og luftehull? ;-)

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, torsdag 26. november 2015, kl. 22:37 (727 dager siden) @ krutnarr

Hadde tilsvarende på en gammel perkusjons pistol jeg hadde for et par år siden det var en skrue,for og kunne skru ut og rense tennkanalen som var der på min ialefall.
Vil tro det har vert det samme på denne,men så er det noen som har tatt hardt i og knekket hodet av den. Messing skrua som har stått der .

Flott mønster på pipa der du må legge ut bilder så vi får se den i hele sin prakt.

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

av FinnOlav, fredag 27. november 2015, kl. 10:45 (727 dager siden) @ krutnarr

Har samme på min orginale Springfield, en skrue med gjenger.

[image]

av Lien @, fredag 27. november 2015, kl. 14:22 (727 dager siden) @ krutnarr

På finere engelske perkusjonshagler finner du ofte slike "luftehull". Hva hensikten er vet jeg ikke, men kan tenke meg at det reduserer tilbakeblåst fra pistongen.

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, fredag 27. november 2015, kl. 14:38 (727 dager siden) @ Lien

Hei.
Takk for fine innspill. Min "plugg" ser ut til at har vert der som en tett plugg for så boret opp med et lite hull i ettertid. Det er ikke en brukket skrue.

men kan tenke meg at det reduserer tilbakeblåst fra pistongen.

Dette var jo interessant. Betyr det at hullet skal være der for "utblåsning"? Hullet er uten gjenger.

--

Personlig bilde

av Burgsmuller @, Oddøling på Romerike, lørdag 28. november 2015, kl. 20:58 (726 dager siden) @ krutnarr

Det hullet skal nokk være tett ellers vil du få en skikkelig blåst ut derfra og redusert kammertrykk noe man må ha for å sette i gang kula. Hullet kan brukes som før nevnt over her til rens eller legge inn krutt hvis det er glemt når kula er satt. Skulle hatt det på alle børsene mine :hammer:

--
T.B

av Lien @, søndag 29. november 2015, kl. 11:42 (725 dager siden) @ krutnarr

Her er et eksempel på det jeg mener. her er hullet noe mindre, men likevel er det et hull.[image]

Personlig bilde

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, søndag 29. november 2015, kl. 13:01 (725 dager siden) @ Lien
redigert av jrr50, søndag 29. november 2015, kl. 13:15

Det er platina plugger i den der ,ofte har en del dyrere hagler dette.
Er ment og være et slags overtrykks vern,hadde ei selv med slike men den var uten hull i pluggene,den mi var ei :WJ.King. London .

Men ser det brukes mest på engelske hagler dette,har ikke sett det på andre iallefall.

Har faktisk hørt om at det er noen av dem som har hatt disse hullene i tillegg til platina plugger,men har ikke sett det før nå på bildet av denne di.
Men tror denne Kruttnarr si er faktisk en plugg for rens av tennkanal kammer /etterfyll av krutt, for siden det er stor vinkel på tennhullet slik det er på denne ,vil det bli vanskelig og få stukket opp tennkanal hvis den "gror igjen"av krutt slamm. Og da er en slik plugg med hullet rett inn i kammeret en enkel måte og løse det på.
Er rimelig sikker på at hvis ,og når den blir tatt ut er det gjenger lengre inne på den selv om det ikke er det helt ute ved det jeg tror er der hodet på skrua/pluggen har stått,vil tro at det gjerne er brukt en skrue uten gjenger helt ut for og tette bedre.

Ser jo ut som messing, det er og en ting som gjør meg ennå mer sikker på at det er akkurat dette,for messing er mykt og dermed kan tette skikkelig uten evt skive mellom,

Det at det er messing Gjør jo at det nesten er nødt og vere en plugg for resten av pistong"drumen" er jo tydligvis jern/stål.

Men kan tenke meg den går igjennom "drumen" og er skrudd i løpetog har da et hull 90grader på det hullet som er her for tennkanal ti pistongen,eller så er den bare skrudd ,som en kort plugg,med gjenger inn til pistong hullet,for tviler på gjengene går forbi pistong hullet det ville så lett blitt tull med oppliningen av tennhull hvis ikke da skruen ble tightet nøyaktig likt hver gang.

Dette er iallefall min teori,og ser at en del av de nye drumene som selges på Dixie har akkurat dette også,:-)
Har prøvd og tegne ikke mitt største talent,men skal vise de to måtene jeg har sett dette er løst på ,har sett begge brukt.[image]

--
Med beste hilsen JRR50.

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, søndag 29. november 2015, kl. 20:22 (725 dager siden) @ Lien

Hei.
Takk for innspill.
Jeg tror at Lien har rett. Det ser ut som om det har vert en plugg med ett bitte lite hull som siden er boret opp. Da jeg boret hullet videre opp fra 1,5mm til 2,2mm for så å gjenge opp til M3, oppdaget jeg at messingen kun var ei tynn skive ytterst på pluggen. Innover i godset er det jern.
Jeg har satt inn en skrue med stykt hode (som må byttes etter hvert ;-) )og montert ny pistong.

[image]

--

Personlig bilde

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, mandag 30. november 2015, kl. 12:11 (724 dager siden) @ krutnarr

Se det ble jo bra det Kruttnarr
Den virker fint slik vil jeg tro,men som du er inne på kansje en annen skrue i det minste er bedre visuelt iallefall

Jeg har pleid og bruke umbrako skruer ,slike svarte du vet de er herdete,så da med en liten messing ,eller kopper pakning mot stålet for og tette skikkelig,så blir det som nytt igjen,kansje bedre er du heldig:-D
Gleder meg til bilde av ferdig montert og ,gjerne et fra prøveskyting som sikkert er nært forestående,ja det kommer vel ann på resten og hvor klart det er eller om der er mye jobb med det i tillegg,men hadde vert gøy og se da:-)

--
Med beste hilsen JRR50.

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, lørdag 19. desember 2015, kl. 02:49 (705 dager siden) @ jrr50

Hei.
Da er pistolen "restaurert". Den er satt i skytbar stand og ikke tilbakeført til pistolens opprinnelige form for å ikke vekke harme hos samlere av slike pistoler ;-) :wink2:

Bilder:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Som dere ser så har dette vært en betydelig flott pistol i sin tid. Den hadde fortjent å gjennvunne sin opprinnelige glans, men har redusert den til en god skyter. Om noen kjenner til signaturen på pistolen, så er det flott om det deles viten her.

krutnarr

--

Personlig bilde

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, lørdag 19. desember 2015, kl. 03:10 (705 dager siden) @ krutnarr

Denne ble flott Kruttnarr.
Var virklig en kjempegod bruks pistol du har fått deg her altså.
Synd at ikke det kan la seg og gjøre som man vil med egne ting uten og få pepper og kritikk.

Men uansett glimrende jobb,Keep up the good work.

--
Med beste hilsen JRR50.

av JanS, lørdag 19. desember 2015, kl. 18:21 (705 dager siden) @ jrr50

Kruttnarr, ingen harme er vekket med denne måte å reparere på:-)

RSS på tråd