Personlig bilde

B. Sørum, Skien rifle... (Patronvåpen)

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, onsdag 2. desember 2015, kl. 22:19 (721 dager siden)

Christiania Auksjon solgte en tydeligvis "helt uinteressant" norsk bolt action på auksjonen dere is går, med beskrivelsen: "Sivilt jaktgevær (boltgevær), B. Sørum, Skien ca. 1880. Vurdering: 3.000,00 kr - 4.000,00 kr".

Jeg var dessverre ikke den eneste som så hvor lite uinteressant den var, men den kostet meg likevel bare drøye 7 lapper.

[image]

B. Sørum var sikkert en utmerket kar, han - og antagelig flink til å selge rifler. Men dette er faktisk en Hans Larsen, Drammen rifle i 8 mm med Skaus patent. Tror også at det er den første jeg har sett i 8 mm.

Har man litt peiling og blåser opp bildet på auksjonssiden til "full skjerm", ser man det med én gang. Chr-auksjon, Larsen, Skau patent, rifle Jeg fascineres bare over at ikke flere så dette.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Personlig bilde

B. Sørum, Skien rifle...

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, onsdag 2. desember 2015, kl. 23:17 (721 dager siden) @ Trond

Jeg vil tro det er flere som så hva det var og som gjerne skulle tatt den i hus, men det er ikke alltid det passer seg sånn. En annen dag og jeg ville lagt inn bud, men har ikke tenkt så mye på hvor langt jeg eventuelt ville gått siden det uansett ikke var aktuelt. Tviler på at jeg ville gått mye over 7000,-. En flott børse er det så absolutt! Gratulerer med ervervelsen!

--
Kammerherren

Personlig bilde

B. Sørum, Skien rifle...

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, torsdag 3. desember 2015, kl. 00:02 (721 dager siden) @ Kammerherren

Takker! Tror den kan bli riktig så fin etter en liten runde hos en som kan det.

--

Trond

Personlig bilde

B. Sørum, Skien rifle...

av krutnarr ⌂, Søgne, torsdag 3. desember 2015, kl. 08:29 (721 dager siden) @ Trond
redigert av krutnarr, torsdag 3. desember 2015, kl. 08:32

Hei Trond.
Gratulerer med flott boltrifle. Jeg bøy på denne, men du stakk av med seieren der ;-)
Enig med kammerherren om at prisen på 7k er for drøyt om man ser på objektet som en potensiell skyter. Verdien ligger nok hos en samler av Larsen. Regner med at den fikk et godt hjem. :duell:

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

B. Sørum, Skien rifle...

av jæger justnæs @, Kristiansand, torsdag 3. desember 2015, kl. 19:20 (721 dager siden) @ krutnarr

Gratulerer med fin boltrifle :-)

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

B. Sørum, Skien rifle...

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, torsdag 3. desember 2015, kl. 23:25 (720 dager siden) @ krutnarr

Den får et godt hjem, i hvert fall de neste 10-30 årene! Ser frem til å se den skikkelig rengjort og lettere restaurert!

--

Trond

RSS på tråd