Best presisjon (Patronvåpen)

av arvegutt, søndag 13. desember 2015, kl. 01:24 (534 dager siden)

Se bort i fra skyteferdigheter og andre ytre forhold, hvilken patronrifle (ikke replika) kan sies å den aller beste presisjonen?

Personlig bilde

Best presisjon

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, søndag 13. desember 2015, kl. 17:53 (534 dager siden) @ arvegutt

Om du finner en strøken Sharps eller Remington Hepburn er du vel fort i besittelse av ei rifle med svært godt potensiale for litt lengre hold. Den eneste ulempen jeg kommer på med disse er at de koster en arm pluss litt til. Det finnes andre alternativer bygd på forskjellige mekanismer gjerne kamret for en liten spe patron ment for presisjonsskyting på moderate hold. Gjennomgående vil normalt våpen med svært godt potensiale være veldig kostbare i innkjøp. Et god våpen som har prestert bra som ikke koster like mye er Springfield Trapdoor.

--
Kammerherren

Personlig bilde

Best presisjon

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, søndag 13. desember 2015, kl. 18:15 (534 dager siden) @ Kammerherren

Med fare for å hisse på meg noen vil jeg heve at 8 millimeterpatroner har den beste presisjonen. Amerikanerne har for eksempel 32-40 som er en utmerket presisjonspatron.

Best presisjon

av festus @, søndag 13. desember 2015, kl. 22:41 (534 dager siden) @ arvegutt

De norske tennstempelriflene har vel godt rykte på seg?

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

Best presisjon

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, søndag 13. desember 2015, kl. 23:58 (533 dager siden) @ festus
redigert av Roy-Terje Kjoberg, mandag 14. desember 2015, kl. 00:03

Holder en knapp på Winchester Highwall i 32-40 sammen med Marlin Ballard i samme kaliber. Har dessverre bare Marlin Ballard i nevnte kaliber:smile:

[image]

Personlig bilde

Best presisjon

av kjberg @, 1878 Hærland, mandag 14. desember 2015, kl. 00:54 (533 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Med fare for å tråkke noen forståsegpåere på tærne. Meningsløs diskusjon, konklusjon må jo bli at mange produsenter var imellom heldige med pipene sine, og disse våpen gikk godt. De fleste våpen skyter bedre enn lavetten. Natta KOB.

Personlig bilde

Best presisjon

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, mandag 14. desember 2015, kl. 11:32 (533 dager siden) @ kjberg

Vi blir av og til beskyldt for å være både snevre og veldig seriøse - så litt meningsløs diskusjon skader vel ikke:-) I tillegg kan vi kanskje benytte tråden til å vise frem børser vi har og syns er verdt at andre får se.
Så er det helt sikkert like mange meninger om hva som er den mest presise børsen som det er debattanter på Svartkruttnettet - og vél så det:-)

Personlig bilde

Best presisjon

av proud.norwegian, mandag 14. desember 2015, kl. 14:35 (533 dager siden) @ festus

Jeg sakser fra Halden Skytterlag:

Da den finskytende tennstempelriflen kom på markedet var Frydenlund en av de første som anskaffet denne. Etterhvert utvikliget han seg til å bli rene artisten med denne rifla. I årene som fulgte deltok han i flere inernasjonale mesterskap bl.a. i Stockholm, København, Paris, Lyon, Haag. Etter nåtidens begreper var han nok litt av en profesjonist, da det var ganske anseelige pengepremier han fikk på disse reisene. Ved det skandinaviske mesterskap i Oslo i 1892, hvor det deltok 3000 mann, ble han den første norske mester i disse konkurranser, og innkasserte kr. 1500,- foruten verdifullt sølvtøy i premier. Norske skytterkonge ble han på landsstevnet i Elverum i 1895 hvor han fikk kongepokalen.

Helt til 1924 satte Frydenlund seg i respekt på skytebanen og det var mange som så sine premiesjangser gå opp i røyk når denne staute karen kom anstigende med rifla og den karakteristiske bredbremmede Stesonhatt, som alltid brukte på banen. 64 år gammel hang han rifla på veggen etter nesten 50 års innsats. ”Jeg slutter mens leken er god”, uttalte han.

Hans premiesamling var utstilt på Østfold utstillingen i 1930 og dengang taksert til kr 10.000,-. Samlingen er nu i privat eie. Olaf Frydenlund døde i 1947, 85 år gammel og det ble fulgt til graven under store æresbevisninger.

Personlig bilde

Best presisjon

av kjberg @, 1878 Hærland, mandag 14. desember 2015, kl. 17:42 (533 dager siden) @ proud.norwegian

Hei Roy-Terje. Selvfølgelig enig med det du skriver om litt meningsløs diskusjon. Bilder av fine våpen er bestandig et pluss. Det jeg svarte var direkte til arvegutt på spørsmålet hans. Det var vel ikke så mye blest om 32-40 før Popes 33-40.
Takker proud norwegian for et fint innlegg i diskusjonen. Som forteller om en topp skytter med ett godt gevær. Vi prates KOB.

Personlig bilde

Best presisjon

av The Dane @, Danmark, tirsdag 22. desember 2015, kl. 03:48 (525 dager siden) @ kjberg
redigert av The Dane, tirsdag 22. desember 2015, kl. 03:56

Dan theodore har skudt 20 skud uden rensning under MOA på 100 yards og gik i guiness så vidt jeg husker med en speciel 38-55.

Men han var en mester skytte:

http://www.bpcr.net/site_docs-results_schedules/documents/Dan_Theodore-Clean_Rifle_%20a...

http://www.thehighroad.org/archive/index.php/t-532205.html

https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=10&...

RSS på tråd