Personlig bilde

Underrustmester O.C. Andresen's perkusjonshagle (Våpensamling)

av krutnarr ⌂, Søgne, tirsdag 29. desember 2015, kl. 03:37 (662 dager siden)

Hei.
Årets selvgitte julegave er en liten skatt fra det 1800'ene årstallet.
Jeg fikk et tilslag på en av auksjonene østpå (alt for dyrt ;-) )Det ble presentert et gevær som skulle være beskjedent gravert og utført av Larsen i Drammen. Da det kom i posten her lille julaften forstod jeg raskt at dette ikke var en Larsen. Jeg visste ikke om det var riflet eller glattløpet, så DET var det jeg var spent på. Nå fikk jeg en ny overraskelse. Dette var ikke signert Larsen. Det var bare to-tre bokstaver som var synlig under løsrusten før ordet "DRAMMEN", så auksjonshuset er tilgitt. Litt stålull og olje senere viste at dette var en helt annen børsemaker fra Drammensområdet. Det kom frem etter hvert flere bokstaver. Til slutt var det godt leselig. Det stod tydelig O.C. ANDRESEN DRAMMEN. Dette var et navn jeg hadde sett før, men kunne ikke huske hvor.... før jeg bladde litt i "Våpen i Norge" av Per Terje Norheim. Der var det et par bilder av perkusjonsvåpen fra O.C.Andresen. Han var lærling hos Larsen og ente opp som underrustmester på Kongsberg våpen. Det var da O.H. Krag var direktør.

Her følger litt bilder og dokumentasjon:

Fra statskalenderen 1890
[image]

Fra Digitalt museum (Signaturbeskrivelse)
[image]

Så bilder av mi lille hagle:
[image]

[image]

Detaljer av gravyren:
[image]

[image]

Detaljer av stempler (Løpet er belgisk import. Svanskrue er laget av bøssemaker)

[image]

[image]

Litt utydelig, men bedre i virkeligheten. Det står O.C.Andresen Drammen
[image]

Svanskruen ble demontert for rengjøring. Standen er upåklagelig
[image]

[image]

Skulle noen vite noe mere om Underrustmester på Kongsberg våpen Hr. Oluf Christian Andresen eller ha bilder av noen andre våpen han har konstruert, så er jeg svært interessert ;-)

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

Underrustmester O.C. Andresen's perkusjonshagle

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, tirsdag 29. desember 2015, kl. 17:52 (661 dager siden) @ krutnarr

Gratulerer med flott norsk historie i hus!

--
Kammerherren

RSS på tråd