Personlig bilde

Konkurranse for januar 2016 (Stevner)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 1. januar 2016, kl. 20:44 (628 dager siden)

I årets første konkurranse skal dere hjelpe godseier Gressleif Høegh med å utrydde en bestand plagsomme ekorn på godset hans. Godseieren ønsker kun de beste skytterne i jaktlaget, og har derfor besluttet å holde en skytekonkurranse med den hensikt å plukke ut de fem beste jegerne i hver klasse.

Dere skyter fem skudd på en ekornfigur. Langvåpenskytterne skyter på 40 meter, mens revolver og pistol skyter på 15 meter. Siden det er tidlig i sesongen og skadeskyting er ikke er ønskelig, er det lov å skyte med anlegg i begge klasser.

Skiva ser slik ut, og kan lastes ned her.

[image]

NB. Skiva kan skrives ut i svart-hvitt.

Nytt av året er at resultatene legges ut på denne siden etter hvert som de kommer inn: http://svartkrutt.net/liga/index.php

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Personlig bilde

Konkurranse for januar 2016

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, søndag 3. januar 2016, kl. 11:59 (626 dager siden) @ Øyvind F.

Flotte greier Øyvind! Jeg har bare et par spørsmål.

Hva regnes som treff? Tangering av strek eller mer enn halve kula over for å telle?

Kan vi skyte med både korte og lange våpen eller skal vi velge en type?

--
Kammerherren

Personlig bilde

av Orion ⌂ @, Sandnessjøen, søndag 3. januar 2016, kl. 13:05 (626 dager siden) @ Kammerherren

Svar på dine spørsmål finner du her Kammerherren :-)

Personlig bilde

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, søndag 3. januar 2016, kl. 16:35 (626 dager siden) @ Orion
redigert av jrr50, søndag 3. januar 2016, kl. 16:48

[image][image]
Da var jeg første mann ute med deltagelse i år ,med fasjonable 0 poeng,
Men var ute og prøvde min nye NMA som jeg fikk på julaften,har da prøvd 6 skudd med den 2eller 3 juledag siden jeg ikke kunne dy meg.
Men har ikke prøvd på skive før idag.
Men den går litt lavt og til venstre ,men samlingen var ikke noe og si på i det hele tatt.
Skutt med min nye NMA med 22grains 3f ,464" rundkuler i reint bly,og med filtpropp. Rws 1075+ hetter.
Skjøt sittende med støtte på knærne,avstandsmåler viste 15,9m.

Hadde litt mer skyting da jeg var borte på myra for og prøve og skjøt totalt 14 skudd og her følger bilde av alle treffene,jeg skal justere siktet litt så den går en tanke høyere og litt mer til høyre så blir dette bra tenker jeg. For samle godt gjør den iallefall.
[image]
Nå er dette siste bildet bare for og vise samling på alle skuddene jeg skjøt idag ,den gjeldene skiva var klistret oppå så de er blant disse de fem også.:-)
For og legge til det så siktet jeg omtrent akkurat på 6 tallet øverst på figuren så den må justeres litt på siktet da bli det bra.

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Personlig bilde

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, søndag 17. januar 2016, kl. 22:16 (611 dager siden) @ jrr50

Har iallefal langvåpen biten igjen og klare og karre til meg et par poeng denne mnd ,håper jeg da.
Får prøve med Kongsberg RBen i 20 g med ,600" rundkuler.
Så er det bare og håpe på det beste,blir gøy uansett:-)

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 18. januar 2016, kl. 09:53 (611 dager siden) @ jrr50

Imponerende skyting i vinterkulden. Husk at resultatene oppdateres nokså kjapt på http://svartkrutt.net/liga

Jeg pjåter bare resultatene inn i en database og overlater alle utregninger, rangeringer etc. til EDB-maskinen, så sjekk gjerne at det stemmer.

Jeg oppdaterte reglene med to nye punkter etter Legendarys skive med for mange skudd:

• Når en skive er lagt ut på forumet er den tellende, og kan ikke skytes om igjen. Dersom du lurer på om du har gjort noe feil, spør før du legger skiva ut.
  • Har du skutt for mange skudd strykes de beste treffene tilsvarende antall skudd du har skutt for mye.

--
Øyvind F. - forum admin

av jan.melland @, 6698, mandag 4. januar 2016, kl. 18:14 (625 dager siden) @ Øyvind F.

Da har jeg skutt konken for første gang, i 5 blå grader og stille.
Etter prøveskudd ladet jeg med 24gr sviss nr2, semule og egenstøpt rundkule, på toppen litt spenefett (felleskjøpet).
Beste hand med støtte, ga følgende resultat: 1 bom, 1 skade og 3 dødlige, dette vart 28poeng.

[image][image]

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 5. januar 2016, kl. 16:05 (624 dager siden) @ jan.melland

En god start så langt! Resultatene legges ut fortløpende på denne siden: http://svartkrutt.net/liga/index.php

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, lørdag 9. januar 2016, kl. 15:58 (620 dager siden) @ Øyvind F.

Da var året 2016 igang.
Skyttersesongen ble innviet med konkskyting på hytta. Her er været lett snø, vindstille og -9 grader.
Jeg heiv med meg både langt og kort våpen. Resultater er som følger

[image]
Pistol 16 poeng

[image]
Rifle 24 poeng

Kjerringa kunne ikke dy seg så ho måtte sende en snap til omverdenen. Ho tror vist dette er en lek ;-)
[image]

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, lørdag 9. januar 2016, kl. 22:00 (620 dager siden) @ krutnarr

Pent skutt der, krutnarr. Dønn seriøs skyting ;-)

Var på besøk hos den harde kjerne i Marnar PL i dag og fikk kjasa, drukket masse kaffi og skutt begge klassene.
Det ble litt på sinkadusen så det ble å se om det var noe fedig ladet ammunisjon tilgjengelig.

0 poeng i klassen for pistol/revolver skutt med en belgisk 12mm stifttenningsrevolver. Støttet underarmer på skytebenk.
Ladning har jeg ikke oversikt over, det er 5 patroner jeg fikk av en trivelig kar for et par år siden. H&L hylser med .454(?) kule og så mye krutt som går i. Bore Butter foran kula.
[image]

24 poeng i rifleklassen med en Husqvarna Mod. 4 rifle i 20 gauge. Jeg dømmer treffet nede i halsen som skadeskyting/bom og 8-6-6-4.
Brukte samme skive som over, glemte å skrive ut to. Sabla vanskelig å tolke, vurderer å skrive ut neste skive på skivepapp. Satt på krakk med albuer støttet på benk.
Ladning: Magtech 20 gauge hylse trimmet til 47mm, Federal LP hetter, 60 grains volum Wano PP, tørr filtpropp, .662 rundkule, smurt Bore Butter over kula.
[image]

[image]

--
Best når det smeller!

av Legendary, lørdag 16. januar 2016, kl. 19:03 (613 dager siden) @ Øyvind F.

Endelig var jeg tildels klar med rifla. Mangler spor i baksiktet. Stresset inn for å printe skive. Dro rett på banen, i mangel på nett sto jeg og lurte litt på antall skudd. Satset på 10... Det mååte jo bare bli feil. Ingen anelse om hvilke 5 som var først. Så skal se om jeg rekker en tur til. Poster uansett bilde. Rekker jeg ikke mer så får de 5 dårligeste telle.

[image]

[image]

av Martini-Henry @, lørdag 16. januar 2016, kl. 23:50 (612 dager siden) @ Legendary
redigert av Martini-Henry, søndag 17. januar 2016, kl. 00:02

Iskald, men klar dag på banen i dag. Skjøt med Uberti-walkeren, og det gikk nå sånn høvelig greit. Skjøt med anlegg, 15 meters hold. Ladningen er 30 grains (i volum) wano ppp, en full .38-hylse semulegryn, hjemmelaget fettskilling og en rundkule i .457. Toppet med Øyvind Flatnes' gule kulefett. Jeg får det til å bli 20 poeng, et piercet øre og svidd bukskinn. Av en eller annen grunn ble ekornet - som fruen hardnakket påsto var et stinkdyr - lilla. Tror muligens printeren min synger på siste verset. Og at fruen trenger briller.

[image][image][image]

Personlig bilde

av Orion ⌂ @, Sandnessjøen, søndag 17. januar 2016, kl. 17:18 (612 dager siden) @ Martini-Henry

Bitende kaldt på lørdag da revolver-runden ble skutt. Fornøyd med samlingen, selv om skuddene satt litt høyt. Skivene ble litt revet, så ikke lett å tolke her, men det er altså 3 treff i den lange flenga.
Tolker det til 8-6-6 = 20 poeng
Original Remington NMA. 16 grns SW #2, semulegryn, .464" rundkule og hjemmelaget fett. RWS 1075 pluss tennhetter.

[image]

[image]

Søndag var det litt mildere, ca 2 - 3 minusgrader, og litt nysnø på bakken. Tok med Hawken (Pedersoli) i cal. .45, 45 grns Sw #3, Fettlapp smurt med hjemmelaget fett, .445" rundkule og RWS 1075 + tennhette.
Siste skudd ble en real bom. Vet ikke hva som skjedde, om det var iver etter å bli ferdig da jeg var seint ute og dagslyset var på mink, eller? Får vel aldri svar på det. I alle fall tolker jeg disse til 10-4-4-2 = 20 poeng

[image]

[image]

av BjørnL, torsdag 21. januar 2016, kl. 10:38 (608 dager siden) @ Øyvind F.

Hei!

Mitt bidrag til konkurransen for Januar. Skutt sittende med anlegg på ca. 40 meter i kaldt, pent vær. 16 poeng.
Våpenet er en ny-ervervet Gehendra .577/450. Ladning er 70 grains 1F krutt, med toalettpapir og fettkake bak en .454 rundkule. Litt pysete ladning, men den holder lenge til papir-ekorn. Dårlig skyting som dere ser, og geværet går litt til venstre, men det skal ordnes. Dette er morsomme våpen og skyte med og prisen er absolutt overkommelig.

BjørnL

[image]
[image]

Personlig bilde

av Ammar @, Mandal, mandag 25. januar 2016, kl. 19:07 (604 dager siden) @ Øyvind F.
redigert av Ammar, mandag 25. januar 2016, kl. 19:14

[image]Tredje generasjon Colt Walker 451 rundkule, 55 grs. sprengkrutt, Biltema lagerfett 38 poeng.[image] Peder Soli jegerrifle kaliber 54 rundkule 530" fettlapp 0,15"., 55 grains Wano PP. 26 poeng.

av AWASS, mandag 25. januar 2016, kl. 21:32 (604 dager siden) @ Øyvind F.

Da har jeg prøvd meg på månedens konkurranse for første gang.
Ladet opp min revolver med 24 grain ppp svartkrutt og litt semule før egenstøpt 454 kule. Pleier jo selvfølgelig å ha på litt fett fra biltema etter det, men det ble rett og slett glemt . Får skylde på at det begynte å mørkne utenfor.
15 meter ble målt opp en europall på høykant fungerte som støtte til underarmen.
Etter 5 skudd ble resultatet som følger :
2 stk bom. 2stk 6 og 1 stk 8 poeng.= 20 poeng totalt. [image]

Personlig bilde

av aho @, onsdag 27. januar 2016, kl. 18:25 (602 dager siden) @ AWASS

Vindstille =skytevær.
[image][image]
Uberti Walker,35 grs PPP,gryn,rws 1075 pluss hetter.
Hjemmelaget fett.10,8,8,8,bom(skadeskyting)=34p

[image]
Så ble det 12mm ,rundkuler gryn og Ppp krutt.
Ikke helt sikker men rundt 30-40 gr krutt.
Fett laget av melange (uten melk/salt)og bivoks.
10,10,6,2,bom,28p

Aj

Personlig bilde

av joska @, Mandal, torsdag 28. januar 2016, kl. 21:47 (601 dager siden) @ Øyvind F.

Melder meg på Svartkrutt.net-Ligaen! Skutt med min Uberti New Army. 20 gr Wano fff, semulje og egenstøpt .454 rundkule toppet med noe grønn fett jeg kjøpte på nettet!
Skutt sittende med albustøtte, resultat: 10-8-4-2-Bom = 24 poeng.
Så håper jeg å få prøvd min nye Pedersoli Tryon i .54 sammen med svartkruttgjengen på banen til lørdag. Forsettelse følger (forhåpentligvis!)
[image]
[image]

av ralsom, torsdag 28. januar 2016, kl. 23:01 (600 dager siden) @ joska

Det var en flott konkurranse denne måneden, men dessverre er det fortsatt for mørkt på ettermiddagen. Dessverre er det ikke ønsket av grunneigeren å bruke bana på en helg :-( . Så derfor var planen å illuminere målet, men dere kan se selv.
[image]
Dette er ikke velegnet for presisjon. Kanskje vi kan gjenta en liknende konkurranse litt senere i år med litt mer dagslys?
Og nå kommer resultatet!!
[image]
Det var skutt med flintlåsen min. Egentlig mer gjetting enn å sikte, allikevel var jeg overrasket over samling. Bare litt for lavt. Da blir det 8 poeng med børsa.
Å så kommer pistolen. Det var litt bedre.
[image]
6+4+4=14 poeng

Personlig bilde

av jke @, Wisconsin US, fredag 29. januar 2016, kl. 22:56 (599 dager siden) @ Øyvind F.
redigert av jke, fredag 29. januar 2016, kl. 23:09

Greetings black powder shooters,

So here is my try for January. 1-10, 2-4, = 18. It looks like one of the 4 pointers is very close so I will leave it to the official judge to rule. But I did much better than I thought I would do with the open sights and old eyes. ;-)
Shot at 55 meters, as close to 40 meters as our range will allow.
Caliber, 12.7 x 44R
Rifle, Larsen Liege rolling block

Med vennlig hilsen, John

Sorry the pictures are so big. I am having a bad day with the computer.

[image]

[image]

av festus @, lørdag 30. januar 2016, kl. 18:21 (599 dager siden) @ Øyvind F.

Jøss, da fikk jeg visst faktisk somla meg til å delta, for første gang! Skutt med Jämtkula og filtmellomladning, passe mange grains... ;-)
Prøvde børsa for aller første gang i dag, får det til å bli en firer, en sekser, en åtter og to hederlige bom og er godt fornøyd med det! :-)

[image]

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

av joska @, Mandal, lørdag 30. januar 2016, kl. 22:22 (598 dager siden) @ Øyvind F.

Fin ettermiddag på banen med svartkruttskytere fra Mandal og Kr.sand. Fikk skutt "jomfruskuddene" med min nye Pedersoli Tryon kal .54. Ladet med 50 gr Wano FF, egenstøpt .531 rundkule i ferdigsmurt .015" lapp.
To tellende treff, en 4'er og en 2'er, sum 6.
[image]
[image]

av Mr. Salutare, søndag 31. januar 2016, kl. 00:13 (598 dager siden) @ Øyvind F.

Uberti, 18.5 gr Swiss nr.2. 15m 2 hånds.[image][image]

8+8=16 poeng

Personlig bilde

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, søndag 31. januar 2016, kl. 21:17 (598 dager siden) @ Mr. Salutare

Det er ikke for sent selv om det nærmer seg!:-D

Fikk til en liten rask tur ut i dag, så da fikk jeg jammen med meg åpningsmåneden, det hadde jeg ikke trodd.

Startet med den originale perkusjonspistolen i kaliber .50.

Ladning:
Kule: 490"
Krutt: 21grs Wano FFF
Fettlapp: 0.018"
Ca samme volum med semulegryn som kruttmengde.

Hadde dårlig tid i dag, kombinert med hjelp av et par assistenter som sjelden trekker opp konsentrasjonen, så det ble ikke avfyrt testskudd for å sjekke høyde. Derfor gikk første skuddet himmelhøyt opp, de neste ble etter beste evne plassert lenger ned, men ikke lett å finne noe godt siktepunkt så da ble samlingen der etter..... 8 poeng! Skjøt stående frihånd, jeg har aldri fått til benkskyting med håndvåpen.
[image]

Prøvde så en like rask runde med perkusjonsrifla i .54, en Mowrey. Har ikke skutt med denne på lenge siden flintlåsrifla har vært så trivelig. Var derfor veldig usikker på hvor jeg ville treffe. Det samlet litt bedre enn pistolen, men fikk jammen bare 8 poeng her også. Skjøt med anlegg her.

Ladningen tror jeg var:(Benyttet noen rester i kassa til denne rifla).
Kule: .530"
Krutt: 70grs Sveitser 3
Fettlapp: 0.015"
En Lee skje med semulegryn over kruttet. (Husker ikke størrelsen i farta).

[image]

Her er de to lysfølsomme assistentene mine :-) Pistolen sees i hånden til han uten rifla.

[image]

--
Kammerherren

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 1. februar 2016, kl. 08:51 (597 dager siden) @ Kammerherren

Da er januarkonkurransen avsluttet og ligapoengene er delt ut. Se http://www.svartkrutt.net/liga

Ammar stakk av med seieren i klassen for revolver og pistol, mens aho gjorde det best i langvåpenklassen.

Ellers vil jeg si at deltagelsen var imponerende høy i januar. Hele 25 starter lover godt for fortsettelsen. Konkurransen for februar legges straks ut.

--
Øyvind F. - forum admin

RSS på tråd