Nybegynner på svartkruttskyting! (Lover og regler)

av North83, lørdag 23. januar 2016, kl. 18:33 (486 dager siden)

Hei!

Jeg er en ung mann som har lyst til å begynne med svarkrutskyting!

Jeg har skutt en del før i Forsvaret/HV og i den lokale pistolklubben, men er blitt litt lei vanlig baneskyting. Derfor ønsker jeg å prøve noe nytt, og siden jeg er mer enn gjennomsnittet interesert i verdenshistorie og krigshistorie, så falt valget på svartkruttskyting!

Nå er problemet mitt at mine to lokale klubber, Kirkenes pistolklubb og Kirkenes skytterlag, så vidt jeg vet ikke er medlem av Norsk svartkruttunion. Jeg lurer derfor på om det er mulig å bli "fjernmedlem" noe sted? Jeg ser at både Tromsø og Harstad pistolklubb er medlem og har svartkruttgrupper, men siden det uansett er en times tid med fly eller flerfoldige timer med bil til Tromsø og Harstad, så kan klubben like greit være i Oslo eller et annet sentralt sted hvis jeg blir nødt til å møte opp der personlig... Er det noen her som har noen råd eller tips til hva jeg bør gjøre?

Når det gjelder våpen, så ble jeg anbefalt på forumet til kammeret.no å skaffe meg en replika perkusjonsrevolver til å begynne med. Jeg ser at det i hovesak er Remington 1858 og diverse Colt-pistoler som dominerer markedet her. Spørsmålet mitt er om det lønner seg å kjøre slike brukt, eller om man likså godt kan kjøpe nytt. Ser at prisene på brukte vs. nye replika revolvere ikke er så veldig stor, i allefall ikke på de mer billigere merkene (Uberti f.eks.)

På lengre sikt er jeg mer interessert i å skyte med originale våpen, fortrinnsvis musketter, og etterhvert patronrifler. Jeg er litt skeptisk til å begynne med patronrifle med en gang, ettersom det virker mer komplisert med omlading av ammunisjonen osv. Jeg har sett at ima-usa.com i Statene har en del antikke antikke perkusjonsmusketter (East India Company Model F i .75) fra Nepal (angivelig brukt i Sapoy-opprøret mm.), og jeg lurte på om det er noen her inne har noe erfaringer med disse våpnene?

Jeg ble fortalt på kammeret.no at importen av antikke våpen fra USA er midlertidig stanset pga. komplikasjoner etter Paris-terroren, stemmer dette? I såfall må jeg kanskje ta til takke med å kjøpe her i Norge eller fra andre land i Europa. Fint om noen kunne gi meg status på dette så jeg ikke ender opp med å kjøpe "katta i sekken"! ;)

Hilsen,
Richard

Personlig bilde

Nybegynner på svartkruttskyting!

av Mr. Pitt @, Minnesund, lørdag 23. januar 2016, kl. 19:58 (486 dager siden) @ North83

Deter flere av forumets medlemmer som har importert antikke våpen fra usa de siste ukene uten problemer.
Så det på kammeret er bare rykter.

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Personlig bilde

Nybegynner på svartkruttskyting!

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, lørdag 23. januar 2016, kl. 21:21 (486 dager siden) @ Mr. Pitt
redigert av Roy-Terje Kjoberg, lørdag 23. januar 2016, kl. 21:39

De som fikk i retur antikke våpen sendt til Europa opplevde det iallefall ikke som et rykte. Om det nå er opphevet så hipp hurra.

RSS på tråd