Personlig bilde

Stål og gamle våpen (Hagle)

av kjberg @, 1878 Hærland, mandag 25. januar 2016, kl. 20:28 (686 dager siden)

Grunner til at vi ikke bør skyte stålhagl. Er det noen der ute som kan forklare det på en god måte? Stålpatroner er jo bare ladd hardere for å oppnå samme energi som bly pga. lavere vekt pr. hagl, derfor et høyere trykk? Det er ikke like enkelt med svartkrutt?
MVHKOB.

Personlig bilde

Stål og gamle våpen

av laffa @, Ålesund, mandag 25. januar 2016, kl. 21:41 (686 dager siden) @ kjberg

Stål lar seg ikke komprimere på samme måten som bly under skuddløsning/aksellerasjon. Ladningen komprimeres i det skuddet går, og vil forsøke å øke sin diameter, men blyet beholder sine plastiske egenskaper og vil ikke bidra til å øke trykket. En stålladning blir som en solid slug. I enkelte stålpatroner er det fyllstoff mellom haglene for å prøve å gjenskape blyets plastiske egenskaper. En ren stålladning vil altså øke trykket i våpenet selv om drivladningen er den samme, både med vårt krutt og det andre kruttet

laffa

Stål og gamle våpen

av Carbon @, tirsdag 26. januar 2016, kl. 22:35 (685 dager siden) @ laffa

En ren stålladning vil altså øke trykket..

Ein kan vel egentlig bruke både gull og gråstein som projektil(hagl) så framt kruttladninga er tilpassa dette. :-)

Saken med stålhagl er først og fremst den auka mekaniske belastninga på løp og trangboring som dette materialet gir i forhold til f.eks bly.

Det er i trangboring(choke) at problemet med stålhagl er værst (med tanke på manglande evne til å komprimere seg), og jo trangare boring, jo verre.

Det maksimale kammertrykket blir ikkje høgare pga av akkurat dette, her er det sjølve løpsveggane i trangborings-partiet som blir utsatt for ein overdose med mekanisk "juling" når stålhagl-ladninga passerer.

I eit 100 år gammalt våpen med piper i tynt gods av "betænkelig styrke" ville eg ikkje brukt stålhagl for alt i verden dersom pipene hadde den minste antydning til trangboring.
(For øvrig synes eg ikkje at stålhagl har noko å gjere i vakre våpen uansett ;-) ).

Og i tillegg trengst det også ein solid hagl-kopp(sabot) for å beskytte sjølve løpet mot kontakt med stålhagla.

Personlig bilde

Stål og gamle våpen

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, torsdag 28. januar 2016, kl. 18:41 (683 dager siden) @ Carbon

Her er jeg ute på SVÆRT tynn is, men jeg mener å ha hørt snakk om at det i moderne hagler i dag gjerne er brukt noe som vistnok kalles "hard forkrommet" stål i løpet? For at en skal unngå at stålhaglet lager riper inni løpet. Noen som vet noe rundt dette?

--
Kammerherren

Personlig bilde

Stål og gamle våpen

av laffa @, Ålesund, torsdag 28. januar 2016, kl. 19:47 (683 dager siden) @ Kammerherren

Allerede for en femti år siden, da jeg var guttunge, hørte vi om løp som var "hardforkrommede". Blyhagl var enerådende. Hadde ikke engang hørt om stålhagl på den tida

laffa

Personlig bilde

Stål og gamle våpen

av kjberg @, 1878 Hærland, torsdag 28. januar 2016, kl. 20:27 (683 dager siden) @ laffa

Jobba i en sportsforretning som mc og moped rep. midt på 1960 tallet. Der solgte de russer hagler med innvendig krom i pipene. Hadde aldri hørt om dette før og ikke stålhagl heller. Har nok ingen sammenheng.
MVHKOB.

Stål og gamle våpen

av Cap'n Redneck, close to Hell., fredag 29. januar 2016, kl. 10:42 (682 dager siden) @ kjberg

Jeg kan av egen erfaring bekrefte at stålhagl vil lage riper (eller "rullespor") i gamle haglepiper.

Jeg har en gammel belgisk dobbeltløpet svartkruttpatronhagle som ble ladet med runde, forkobrede luftgeværkuler som et forsøk på å lage "buckshot"-patroner.
Disse trodde jeg var kobberbelagte blykuler, men det viste seg å være kobberbelagte stålkuler...:ohgosh:
Resultatet av ett skudd fra hvert løp ble at begge de to messinghylsene OG begge løpene fikk valset inn spor fra stålkulene fra overgangskonus til løpsmunning.
Heldigvis var denne hagla nedkortet til westernskyting, og uten trangboring.

Jeg vil på det sterkeste fraråde å bruke stålhagl i haglgevær som ikke er spesifikt godkjent for det fra fabrikk. :fy_fy:

--
"As long as there's lead in the air, there's still hope..."

Personlig bilde

Stål og gamle våpen

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, fredag 29. januar 2016, kl. 12:05 (682 dager siden) @ Cap'n Redneck

Hvis man trenger bly hagl til lading kan jeg trygt anbefale de som brownells selger på nett siden sin:Brownells Norge, der får man poser /strie sekker som ser ut som de gamle haglsekkene som kom fra Stavanger.( Tinn fabrikk)? Husker ikke helt hva der sto på dem.... Men,men....

Men disse fra brownells er da med : 25 pund/12kg med bly hagl i valgfri størrelser ,-tror de hadde fra us nr 2 og helt til us nr 8 eller 9,
Selv kjøpte jeg en i 4 og en i 6. Da rekker det til det meste sånn ca....

De kostet kr 888,- ferdig fremme på postkontoret her hjemme hos meg pr sekk(12kg)
Disse var og et slags svakt kobberaktig belegg( copper coated,lead shots) på men dette var bly hagl,så ikke tvil om det.

Har brukt en del av dem og er svært fornøyd med disse,har ennå ikke sett noen deformerte eller noe avik når jeg har ladet ,og har nå ladet en 150-200 hagl patroner med hagl fra disse to sekkene

Om jeg skulle klage på noe var det at brownells var svært treg med og sende meg den siste sekken,de kom i to omganger.

Tror det var pga vekt,for han hadde de ikke inne så de kom fra USA,men de gikk bare rett fra posten til meg når de kom til Norge,så han har de på siden sin,mener det var 650kr det sto pr sekk ,og så ble det da vel 200 i frakt,( de veier tross alt 12,2 kg tror jeg det sto på pakken):-)

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

RSS på tråd