Personlig bilde

Å kjøpe en Kammerlader (Kammerlader)

av Parelius @, tirsdag 2. februar 2016, kl. 00:00 (601 dager siden)

Har fattet stor interesse for de norske kammerladere og kunne godt tenke meg gå til innkjøp av en. Men det melder seg naturlig nok en del spørsmål rundt dette og helt sikkert en del jeg ikke har tenkt på i denne sammenhengen.
Er først og fremst ute etter godt og funksjonsdyktig våpen (bra løp og mekanikk) som skal brukes til skyting og ikke et "smykke" til våpensamling.

Er det noen spesielle ting man bør se etter/styre unna med disse?

Hva hvilken model vil dere anbefale meg å starte med i første omgang og hva bør et slikt våpen ligge på i pris (fra/til)?

Personlig bilde

Å kjøpe en Kammerlader

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, tirsdag 2. februar 2016, kl. 00:23 (601 dager siden) @ Parelius
redigert av Trond, tirsdag 2. februar 2016, kl. 00:27

Det er ialt ca 88 forskjellige modeller/varianter av kammerladere og prisnivået varierer voldsomt mellom disse - fra ca kr 6 000 til langt over kr 100 000 for de mest sjeldne i nogenlunde god stand. Du finner en liten artikkel om dem her: http://norskevaapen.no/?p=496.

Enklest, rimeligst og best - en eller annen M1855 eller M1859 variant dersom den skal skytes med. Pris? Du burde få greie skytere fra kr 6-8 000 eller samlervåpen fra ca kr 8-10 000.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Personlig bilde

Å kjøpe en Kammerlader

av Parelius @, tirsdag 2. februar 2016, kl. 15:25 (600 dager siden) @ Trond

Takker for flott innspill Trond!
Her er det bare å sette seg godt til rette og glede seg over din imponerende nettside:-)

Å kjøpe en Kammerlader

av festus @, tirsdag 2. februar 2016, kl. 17:27 (600 dager siden) @ Parelius

Er det noen spesielle ting man bør se etter/styre unna med disse?

Noen har vel mønstersmidde piper (damask), og de bør man være litt mer forsiktig med å skyte med.

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

Å kjøpe en Kammerlader

av Parelius @, onsdag 3. februar 2016, kl. 00:05 (600 dager siden) @ festus

Det er notert Festus!

RSS på tråd