Personlig bilde

Kammerladerpatronquiz (Kammerlader)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 2. februar 2016, kl. 14:24 (601 dager siden)

Patroner til kammerladere er gøy. Dette er en 18 lødig norsk kammerladningspatron for Marinen. Hvordan kan jeg vite at det er en marinepatron?

[image]

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Kammerladerpatronquiz

av Cap'n Redneck, close to Hell., tirsdag 2. februar 2016, kl. 14:31 (601 dager siden) @ Øyvind F.

Kan det være fordi papiret har "vannmerke"...? :tongue:

--
"As long as there's lead in the air, there's still hope..."

Personlig bilde

Kammerladerpatronquiz

av Jon @, tirsdag 2. februar 2016, kl. 15:16 (601 dager siden) @ Cap'n Redneck

Eneste forklaring jeg kan se for meg er at patronen er fra en pakke som viser at det er marinens. F.eks. laborert på CJV, Horten.
Ellers så er den til forveksling lik slike patroner laborert på Agerhus litt utpå 1860tallet.

Personlig bilde

Kammerladerpatronquiz

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 2. februar 2016, kl. 15:44 (601 dager siden) @ Jon

Gode forslag, men ingen av dem er korrekte.

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

Kammerladerpatronquiz

av jke @, Wisconsin US, tirsdag 2. februar 2016, kl. 16:02 (601 dager siden) @ Øyvind F.

The bullet is pointed towards the powder. :confused:

Personlig bilde

Kammerladerpatronquiz

av Orion ⌂ @, Sandnessjøen, tirsdag 2. februar 2016, kl. 16:42 (601 dager siden) @ jke

Enig med jke. :-)

Personlig bilde

Kammerladerpatronquiz

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 2. februar 2016, kl. 16:44 (601 dager siden) @ Orion

Nei, Hærens reglement av 1861 spesifiserte at patronen skulle være lik den på bildet med spissen innover, så det er ikke det heller.

--
Øyvind F. - forum admin

Kammerladerpatronquiz

av BjørnL, tirsdag 2. februar 2016, kl. 17:15 (601 dager siden) @ Øyvind F.

Hei!

Er papiret vokset?

BjørnL

Personlig bilde

Kammerladerpatronquiz

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 2. februar 2016, kl. 18:14 (601 dager siden) @ BjørnL

Er papiret vokset?

Nei, ikke det jeg kan se.

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

Kammerladerpatronquiz

av Jon @, tirsdag 2. februar 2016, kl. 19:08 (601 dager siden) @ Øyvind F.

Er der forskjell på denne og hærens av samme type?

[image]
Fra min ringe samling, den nede til høyre må jo være samme utgave(?)

Personlig bilde

Kammerladerpatronquiz

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 2. februar 2016, kl. 20:28 (600 dager siden) @ Jon

Den ser helt lik ut. Men hvordan vet du at den er til Hæren og ikke Marinen?

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

Kammerladerpatronquiz

av aho @, tirsdag 2. februar 2016, kl. 20:34 (600 dager siden) @ Øyvind F.

Papiret viklet andre veien??

Personlig bilde

Kammerladerpatronquiz

av Jon @, tirsdag 2. februar 2016, kl. 20:45 (600 dager siden) @ aho

Nei jeg kan ikke vite hvem min er laget til. Der står jo ikke noe på de pakkene jeg har sett om hvem de er laget for.
Der er vel flere ting som tyder på at Marinen laborerte sine egne kobberhylsepatroner, mener jeg hadde en slik pakke engang.

Personlig bilde

Kammerladerpatronquiz

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 2. februar 2016, kl. 20:46 (600 dager siden) @ aho

Ingen av dere har vært særlig nær. Dere er så utseendefokuserte :knegge:

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

Kammerladerpatronquiz

av Mr. Pitt @, Minnesund, tirsdag 2. februar 2016, kl. 22:11 (600 dager siden) @ Øyvind F.

Patronen ble dyppet i fett for å bli vanntett.

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Personlig bilde

Kammerladerpatronquiz

av Mike Sierra @, tirsdag 2. februar 2016, kl. 22:18 (600 dager siden) @ Øyvind F.

vekt?

Personlig bilde

Kammerladerpatronquiz

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 2. februar 2016, kl. 22:33 (600 dager siden) @ Mike Sierra

vekt?

Nå begynte tampen å brenne kraftig!

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

Kammerladerpatronquiz

av Jon @, tirsdag 2. februar 2016, kl. 23:34 (600 dager siden) @ Øyvind F.

Jeg veide mine tidligere i dag, de med spiss inn var ca 2g. tyngre men de har jo ei papphylse rundt kruttet så jeg regner med at det gjorde utslaget?

Personlig bilde

Kammerladerpatronquiz

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 3. februar 2016, kl. 07:37 (600 dager siden) @ Jon

Svaret er at Marinen brukte langt svakere ladning. Mens Hæren ladet med 1,6 kvintiner (96 grains) brukte Marinen kun 1,2 kvintiner (72 grains). Ellers ble marinepatronene rullet på nøyaktig samme måte som hærpatronene – i hvert fall i 1860-årene.

Jeg stusset litt over at en av mine kammerladerpatroner inneholdt usedvanlig lav kruttladning (rundt 75 grains). Denne tror jeg må være fra Marinen, men jeg kan selvsagt ikke si det sikkert.

Marinen brukte for øvrig samme kule i papirpatronene og Landmark-patronene. Jeg antar at den er nokså identisk med kula Hæren brukte.

Her er en sammenligning mellom Hærens og Marinens våpen og kulevekter/ladninger:

[image]

Opplysningene stammer fra en marinemanual fra 1860-årene. Jeg skal publisere flere ting fra den senere. Egentlig hadde jeg tenkt å lage et lite hefte med ting jeg har om kammerladerne som ikke er kjent, men nå er det noen som har ymtet frampå om det kanskje behøves en ny revidert kammerladerbok. Vi får se.

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

Kammerladerpatronquiz

av Jon @, onsdag 3. februar 2016, kl. 11:24 (600 dager siden) @ Øyvind F.

Noterte totalvektene på de på mitt bilde:

Spiss ut m/voks 718,0gn
Spiss ut u/voks 723,0gn 1857pk.
Spiss inn m/voks 759,8gn
Spiss inn u/voks 737,8gn

Ser man på pakkene så varierer oppgitt kruttvekt, vanskelig å tyde enkelte ganger men disse er sikre:

1857 og 1858 1 3/5Qvt.
1864 1 4/5Qvt.

Personlig bilde

Kammerladerpatronquiz

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 3. februar 2016, kl. 11:43 (600 dager siden) @ Jon

Interessant.

1 3/5 tilsvarer jo 1,6 kvintiner, så den er grei (Hærens standardladning)
1 4/5 tilsvarer 1,8 kvintiner eller 108 grains og er 12 grains høyere enn reglementert for Hæren. Kan de ha øket ladningen etter 1861?

Hærens rundkuleladning var for øvrig 1,4 kvintiner (84 grains). Jeg kjenner ikke noe til Marinens rundkulepatroner.

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

Kammerladerpatronquiz

av jæger justnæs @, Kristiansand, onsdag 3. februar 2016, kl. 15:55 (600 dager siden) @ Øyvind F.

Dette var en interessant tråd, Øyvind.
Angående 108 grains-ladningen: Mener å huske at trønderne refererer til "Foill stridsladning, sjø -hoinnerogti grains." Kanksje d'Herrer fra Trøndelagen har 1864-ladningen fra samme kildemateriale som Jon?

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

Kammerladerpatronquiz

av bosnes @, Volda, onsdag 3. februar 2016, kl. 22:13 (599 dager siden) @ Øyvind F.

Det med ei ny revidert kammerladerbok må vere ein jobb for deg Øyvind! Du bør sjå på det som ditt livsverk!

Bj.

Personlig bilde

Kammerladerpatronquiz

av Jon @, onsdag 3. februar 2016, kl. 22:26 (599 dager siden) @ bosnes

Jeg kjenner folk som tenker det samme men det blir bare med tanken. Der finnes noen som har fryktelig mange Kammerladere og myyye kunnskap. Så kanskje hvis noen kan skrive og fotografere at det kunne bli ei oppdatert bok inkl. Marinens våpen som der finnes veldig lite litteratur om.

Personlig bilde

Kammerladerpatronquiz

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, torsdag 4. februar 2016, kl. 09:52 (599 dager siden) @ Jon

Jeg hadde – kanskje ikke overraskende – tenkt å vinkle det mot den mer praktiske bruken av tapp- og kammerladningsgeværene av hær og marine, skytterlag og jegere. Det blir selvsagt en oversikt over de viktigste modellene, men å beskrive alle mulige varianter slik Harald Sunde gjorde i sin bok hadde jeg i utgangspunktet ikke tenkt.

Den jobben Sunde gjorde med å klassifisere og beskrive Hærens kammerladningsvåpen trenger slik jeg ser det bare mindre oppdateringer, og å lage en samlet oversikt over alle modeller uten å gjenta store deler av hans grundige forskning vil være umulig. Han gjorde omfattende kildestudier i diverse arkiver og å klippe og lime fra hans verk vil både være uærlig og uinteressant. Derfor hadde jeg tenkt på en ganske annen vinkling.

Når det er sagt, så ser jeg at det trengs en oppdatert oversikt med gode bilder. Jeg er ingen storsamler, så til den biten er jeg i så fall avhengig av betydelig hjelp. Om andre allerede holder på så skal de få jobbe i fred for meg :-)

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

Kammerladerpatronquiz

av qualibra @, lørdag 6. februar 2016, kl. 16:01 (597 dager siden) @ Øyvind F.

Her lærte vi jammen noe nytt ! Detta var interessant , og ei ny bok med annen vinkling hadde vært morsomt om det viser seg at det fortsatt dukker fram opplysninger og fakta som kanskje hittil har ligget i obskure kriker og kroker med århundregammelt støv på .;-)

--
qualibra

RSS på tråd