Underhammerpistol (Håndvåpen)

av kjberg @, 1878 Hærland, onsdag 3. februar 2016, kl. 12:49 (679 dager siden)

Er det noen på forumet her som har en Jan Marman underhammer pistol?
Jan laga noen på førsten av 90 tallet. Jeg tror det ble med en 4-5 stykker.
KOB.

Underhammerpistol

av qualibra @, lørdag 6. februar 2016, kl. 14:05 (676 dager siden) @ kjberg

Hei ! Trudde at han kun laget rifler med underhammermekanisme , så detta er nytt for undertegnede . Da lærte je noe der au ...

--
qualibra

Underhammerpistol

av FrankWS, onsdag 17. februar 2016, kl. 08:46 (666 dager siden) @ kjberg

Ja det stemmer det at han laget underhammer pistoler.
Jeg har en av de. Kaliber 45. Utrolig flott våpen.

Mvh Frank.

Underhammerpistol

av runastav, onsdag 17. februar 2016, kl. 11:07 (665 dager siden) @ FrankWS

Hei
Skal ikke kapre tråden din Kjell;-)
Ja dette var interessant, har du muligheter til og legge ut bilder av den? Siden jeg har bygd meg en Jan Marman underhammer rifle etter tegninger fra Mr Jarman så hadde det vært kjekt med en pistol også:-)
Mvh Runar

Underhammerpistol

av Mr. Pitt @, Minnesund, onsdag 17. februar 2016, kl. 11:22 (665 dager siden) @ runastav

Ikke en Marman, men tenkte denne linken kunne være til inspirasjon.

http://www.greyhavenarms.com/Pages/default.aspx

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Underhammerpistol

av kjberg @, 1878 Hærland, onsdag 17. februar 2016, kl. 15:10 (665 dager siden) @ Mr. Pitt

Jeg har nr.000 og nr.003 Hvem kan ha nr. 1 og 2. Tror det ble lagd 6-7 stykker.
Driver å lager et par avtrekksdeler så de er ikke montert for øyeblikket.
Setter inn bilde etter montering.
KJ.

Underhammerpistol

av FrankWS, onsdag 17. februar 2016, kl. 16:29 (665 dager siden) @ FrankWS

[image]

Underhammerpistol

av FrankWS, onsdag 17. februar 2016, kl. 16:30 (665 dager siden) @ FrankWS

Dette er pistolen med nr 002. Det er jeg som er eier av den. Mvh frank

Underhammerpistol

av kjberg @, 1878 Hærland, onsdag 17. februar 2016, kl. 18:54 (665 dager siden) @ FrankWS

Flott pistol. Lurer på hvor nr1 er blitt av?
Har en mistanke hvor den er, håper den blir godt ivaretatt slik den på bilde.
Nr.003 er helt lik 002 bortsett fra nettskjæringen på skjefte som ikke nr.003 har.
KJ.

Underhammerpistol

av runastav, onsdag 17. februar 2016, kl. 19:59 (665 dager siden) @ FrankWS

Frank,dersom du har tid så skulle jeg gjerne hatt noen bilder av pistolen på email
Mvh Runar email runastav@online.no

Underhammerpistol

av kjberg @, 1878 Hærland, onsdag 17. februar 2016, kl. 20:50 (665 dager siden) @ runastav

Er vel greit at det er bare de Jan laga.
Jan har aldri fått den annerkjennelsen han hadde fortjent i svartkrutt Norge.
Jan var den første distrikts representanten for Øst Norge, å reiste på møter i Trondheim. Dette var lenge før NSU ble landsdekkende. Jan burde vært innstilt som æresmedlem av unionen for mange år siden. La produktene hans tale for seg selv på skytebanene i det lange landet våres. Det er det han aller helst vil. Til alle dere fingernemme der ute finn opp noe på egenhånd.
KJ.

Underhammerpistol

av runastav, fredag 19. februar 2016, kl. 15:39 (663 dager siden) @ kjberg

Hei Kjell!
Tenkte eg må få kommentera teksten din litt Kjell. Du vett når jeg bygde min Underhammer rifle, så prøvde jeg alle mulige plasser og få bilder av en Jan børsa og fikk bla bilder fra deg. Men så fikk jeg kontakt med Jan Marmann over telf og email. Og så ser du det farr, eg fikk tilsendt tegninger av låsmekanismen fra Jan. Og jeg bygde meg en rifle mye etter hans ide, og noe etter min ide. Javel, så lagde jeg tegning(Arbeidstegning) slik at andre også kunne bygge seg underhammer. Og dette fikk jeg tillatelse av fra Jan, mennnn han hadde et krav og det var at jeg skulle skrive Marmanns Underhammer Munnladningsrifle på tegningen og det er jo selvfølgelig gjordt sjå bilde!Så får jeg gå tilbake til verkstaden og spikke videre på dobbelløps flintlåshagla jeg har funnet opp haha,og du Kjell måkje vara så møkje i skojen ilag me tusser og troll;-)
Mvh Runar
[image]

[image]

Underhammerpistol

av kjberg @, 1878 Hærland, fredag 19. februar 2016, kl. 19:29 (663 dager siden) @ runastav

Hei Runar!
Fin underhammer du har laga deg. Går den godt? Kommer du til å bruke den på stevner til sommeren? Det hadde vært fint med flere underhammere sammen. Håper at flere tar sine i bruk. Et liv i skogen er vel noe de fleste burde prøve av og til. En sein kveld ved stokkilden og sterk kaffe i koppen kan av og til lokke frem både tusser og troll av det vennlig sinte slaget.
Med et ønske om en god natt ved leirbålet.
Kjell.

Underhammerpistol

av festus @, fredag 11. mars 2016, kl. 20:14 (642 dager siden) @ kjberg

A propos underhammere: Jeg snoket litt rundt på nettet og dumpet over denne:

http://www.ebay.co.uk/itm/Muzzle-loading-firearm-Patent-Print-Old-Look-/131749117367?va...

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

RSS på tråd